Fotódráma fekete-fehérben

P. Szabó Ernő
2010. 03. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Képet cserélt lakása falán a napokban Tóth György fotóművész, aki úgy harminc évvel ezelőtt robbant be a kortárs magyar fotó világába Ikarusz című sorozatával. A dokumentarista fényképezéstől indult, sorozatokat készített a budapesti villamosmegállókról, a villamosvezetőkről, a május elsejei felvonulás résztvevőiről, fotográfus és képzőművész kortársairól, azután bemozdulásos, többszörös expozíciójú fotográfiákat csinált, portrékat, amelyeken a lélek finom rezdüléseit sejthette meg a néző az elmosódó arcvonásokon keresztül, aktokat, amelyek test-képként, test-térként jelentek meg, egyszerre szólva nőiségről és az általános emberiről, ami nőben, férfiban egyaránt benne lakozik.
Szóval a fotográfus képet cserélt, amiben nincs semmi meglepő. Hatvanéves lett éppen, s nemcsak egy újabb évtized zárult le mögötte, de kiváló – a kortárs fotó világában mostanában kivételes – sikereket ért el az utóbbi néhány évben. Az 1994-ben Balogh Rudolf-díjat kapott művész a szakma képviselőinek szavazata alapján 2008-ban az Év fotográfusa volt, kiállított a Szépművészeti Múzeum rangos nemzetközi fotótárlatán, az egyik aukciósház árverésén egymillió forint fölötti áron ment el egyik, Emese című felvétele. Amikor ilyen sikeres valaki, minden érdekes, ami a műveivel történik. Az is, hogy miért cseréli le – mármint Emesét. Mert hát ez történt, s akkorra, amikor történt, meghívta néhány barátját is a lakásba, képcserére, egy korty italra, beszélgetésre a világ és a fotográfia helyzetéről. A rágógumi-művészetről például, amit nem szeret, de ami, nem csak ő véli így, kezdi kiszorítani a szó teljes értelmében vett műalkotásokat, s persze a rágógumi-művészet képviselőiről, akik mindenütt ott vannak, ahol csak „érdemes”. Meg arról is, hogy miért is veszi le az Emese című képet, annak nagyméretű poszterváltozatát, amely a magyar fotográfusok sikeres franciaországi bemutatójának a plakátja volt néhány évvel ezelőtt, s amelyről úgy gondolta, jól kifejezi a közérzetét. Most azonban megváltozott a közérzete, de nagyon, mondta el barátainak, mert nem jól alakulnak a dolgok a kortárs magyar fotóművészet, a kortárs magyar művészet körül.
Mielőtt egy pohár bort ittunk az egészségére, mintha csak végig akarná játszani a saját élete által inspirált performanszt, feltette a falra az új képet, amely a legutóbbi hónapokban készült, az új közérzet kifejezéseként, feketében és fehérben, kemény, nem is karcos, inkább karmolóan kemény grafikai részletekkel. Dráma, fekete-fehérben. Vagy helyzetjelentés? Mindenesetre szemügyre vesszük, az egyébként csupasz fallal együtt, s megpróbáljuk elképzelni, milyenek lesznek a szoba falai, ha a fotográfus ezt is leveszi. Mert hamarosan le kell vennie, lakása már nem az övé – hogy tovább tudjon élni és fotózni, hatvanadik születésnapja előtt néhány héttel el kellett adnia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.