Karcsúsítanak a láncok

Különféle praktikákkal védekeznek a még talpon lévő magyarországi boltok a kereskedelem tavaly mért 30 százalékos zuhanása ellen. A statisztikák szerint már a nagy láncok is szenvednek a lakossági fogyasztás hiánya miatt, a legveszteségesebbek a tartós fogyasztási cikkeket árusító üzletek. Az Arena Plázában lévő Electro World például több ezer négyzetméternyi üzletétől szabadul meg.

2010. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megnyitása óta nem volt ennyi bezárt üzlet a fővárosi Arena Plázában, mint napjainkban, de hazánk valamennyi bevásárlóközpontjában tátongó üzlethelyiségek tanúskodnak a magyar kiskereskedelem eddig példátlan mélyrepüléséről. A lakossági fogyasztás negyedik éve tartó zsugorodása mostanra súlyos milliárdokban mérhető veszteség formájában jelentkezik a kereskedőknél – legyen szó élelmiszerboltról vagy tartós fogyasztási cikkeket árusító hálózatokról.
A statisztikák szerint tavaly az egyik legnagyobb hiányt elszenvedő boltok a műszaki és elektronikus termékeket is árusító iparcikk jellegű üzletek közül kerültek ki. A szegmens 20 százalékkal értékesített kevesebbet, mint az előző, ugyancsak veszteséges esztendőben. A láncok többsége a költségek racionalizálásával, vagyis kényszerű leépítéssel, megszorításokkal igyekszik menekülni a megszűnés ellen. Eközben a szakértők azt jósolják, az első fél évben még az idén sem javulnak az eladások, mivel egyre kevesebb magyar családnak jut pénze a mindennapi halaszthatatlan kiadásokon túl tartós fogyasztási cikkek beszerzésére.
A napokban az Electro World műszaki üzletlánc egyik egységét számolják fel az Arena Plázában. Ottjártunkkor egy alkalmazott úgy fogalmazott: a központban azt mondták, csak átalakítják az üzletet, habár szerinte inkább megszűnésről van szó a hónapok óta súlyos bevételhiánnyal küszködő áruházban. Kérdésünkre ugyanakkor a súlyos veszteségei miatt tavaly csupán egy euróért gazdát cserélő Electro Worldnél cáfolták, hogy megszűnésről, netán az országból való kivonulásról lenne szó.
– A cég új tulajdonosai az elmúlt hónapokban 30 százalékkal csökkentették a működési költségeket, és üzletpolitikájuk szerint a jövőben csupán 1500–3500 négyzetméteres üzleteket működtetnek majd, a jelenlegi ötezer négyzetméteres boltok helyett. Ez azt jelenti, hogy az Arenában is működő nagy méretű bolt bérlőjével módosítottuk a szerződést, és március végére háromezerre csökkentjük annak alapterületét. Az Arena-beli egységet követően a lánc további nyolc áruháza is átalakul – közölte lapunkkal az Electro World. Hozzátették: terveik szerint az idén nemhogy megszűnnek, sokkal inkább intenzív terjeszkedésbe fognak, főként a második fél évben nyitnának újabb egységeket hazánkban.
Emlékezetes, a hálózat előző tulajdonosa, a brit Dixons-csoport az elmúlt években mintegy 17 milliárd forint veszteséget halmozott fel Magyarországon, ezért volt szükség a tavaly kilenc áruházat számláló lánc eladására. Az Electro World jelképes összegért, vagyis egy euróért cserébe egy romániai műszaki áruházláncot birtokló házaspár többségi tulajdonába került 2009-ben, akik azóta milliárdokat költöttek a műszaki egységek életben tartására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.