Míg korábban szokványos családi program volt a rendszeres nagy bevásárlás, addig mára egyre kevesebb háztartásnak futja legalább havonta egyszer telepakolni az éléskamrát. Vásárláskor általában is kevesebb termék kerül a kosárba, miközben sokaknak már ennivalóra is alig futja – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legújabb felméréseiből. A lakosságot érintő 2007-es kormányzati megszorításokat követő évben még csupán a ruházkodáson és az utazásokon igyekeztek minden fillért megfogni a családok, tavaly azonban már a tisztálkodó- és a tisztítószerekre, sőt, az élelmiszerekre is kevesebb pénz jutott. Ennek egyik fő oka az is, hogy jelentősen nőttek a lakhatási költségek, vagyis egyre többeknek okoz gondot kifizetni a megdrágult villany- vagy gázszámláját, valamint a banki törlesztőrészleteket.
Az átlagos vásárló napi étkezését ma már nem az ízlése, hanem a pénztárcája, vagyis a kereskedők által diktált akciók szabják meg: Magyarországon szinte csak az olcsó, nem mindig jó minőségű termékek fogynak a boltokban. Ennek megfelelően egyre több akciós hirdetést figyelnek meg a piackutatók a péksütemények, a növényi zsírok, az olajok, a zöldségek, a gyümölcsök és a tejtermékek között is. A GfK azt is megállapította: mivel nincs pénz szórakozásra, jórészt otthon tölti idejét a magyarok többsége, miközben már egyáltalán nem fizet olyan szolgáltatásokért, amelyeket maga is el tud végezni.
– Az elmúlt másfél évben a viselkedésbeli változások mellett a vásárlási szokások is átalakultak. 2008 végén és 2009 első fél évében kevesebbet vásároltunk a napi fogyasztási cikkekből. Ezzel szemben 2009 második fél évében a kosárba kerülő mennyiség még tovább csökkent és egyre inkább az olcsó termékeket kezdtük keresni – mondta Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.
A gazdasági válság hatására egész Európában jellemző lett a környezetbarát, a bio-, a méltányos és a használt termékek növekvő arányú fogyasztása, valamint az olcsó áruk előretörése. Ez már a Cetelem Körkép 2010 című, tegnap megjelent tanulmányból derült ki. Itthon ugyanakkor az elmúlt évben az európai átlagnál jobban esett vissza a különféle napi és tartós fogyasztási termékek eladása.
Hazánk és az unió más piacai között a legszembetűnőbb eltérés az új autók kategóriájában tapasztalható: az európai 6,5 százalékos növekedéssel szemben (amely több országban a roncsprémium hatása) a magyar piac 62 százalékos visszaesést könyvelhetett el tavaly 2008-hoz képest. A kilátások sem túl fényesek erre az évre, míg ugyanis Európában már érezni a válság szorításának enyhülését, addig idehaza változatlanul mélyponton van a lakosság fogyasztása.
Két tehervonat szakított szét egy átjáróban elakadó autót Komáromnál