Kiürült a vásárlók kosara

Tavalyelőtt még csupán a ruházkodáson és az utazáson spóroltak a magyar családok, 2009-ben azonban már tisztálkodási szerekre és élelmiszerre is jóval kevesebb pénz jutott – állapította meg a GfK piackutató friss felmérése. A Cetelem körképe arra mutat rá, hogy hiába enyhülnek Európa-szerte a válság hatásai, idehaza továbbra is mélyponton van a lakosság fogyasztása.

2010. 03. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg korábban szokványos családi program volt a rendszeres nagy bevásárlás, addig mára egyre kevesebb háztartásnak futja legalább havonta egyszer telepakolni az éléskamrát. Vásárláskor általában is kevesebb termék kerül a kosárba, miközben sokaknak már ennivalóra is alig futja – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legújabb felméréseiből. A lakosságot érintő 2007-es kormányzati megszorításokat követő évben még csupán a ruházkodáson és az utazásokon igyekeztek minden fillért megfogni a családok, tavaly azonban már a tisztálkodó- és a tisztítószerekre, sőt, az élelmiszerekre is kevesebb pénz jutott. Ennek egyik fő oka az is, hogy jelentősen nőttek a lakhatási költségek, vagyis egyre többeknek okoz gondot kifizetni a megdrágult villany- vagy gázszámláját, valamint a banki törlesztőrészleteket.
Az átlagos vásárló napi étkezését ma már nem az ízlése, hanem a pénztárcája, vagyis a kereskedők által diktált akciók szabják meg: Magyarországon szinte csak az olcsó, nem mindig jó minőségű termékek fogynak a boltokban. Ennek megfelelően egyre több akciós hirdetést figyelnek meg a piackutatók a péksütemények, a növényi zsírok, az olajok, a zöldségek, a gyümölcsök és a tejtermékek között is. A GfK azt is megállapította: mivel nincs pénz szórakozásra, jórészt otthon tölti idejét a magyarok többsége, miközben már egyáltalán nem fizet olyan szolgáltatásokért, amelyeket maga is el tud végezni.
– Az elmúlt másfél évben a viselkedésbeli változások mellett a vásárlási szokások is átalakultak. 2008 végén és 2009 első fél évében kevesebbet vásároltunk a napi fogyasztási cikkekből. Ezzel szemben 2009 második fél évében a kosárba kerülő mennyiség még tovább csökkent és egyre inkább az olcsó termékeket kezdtük keresni – mondta Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.
A gazdasági válság hatására egész Európában jellemző lett a környezetbarát, a bio-, a méltányos és a használt termékek növekvő arányú fogyasztása, valamint az olcsó áruk előretörése. Ez már a Cetelem Körkép 2010 című, tegnap megjelent tanulmányból derült ki. Itthon ugyanakkor az elmúlt évben az európai átlagnál jobban esett vissza a különféle napi és tartós fogyasztási termékek eladása.
Hazánk és az unió más piacai között a legszembetűnőbb eltérés az új autók kategóriájában tapasztalható: az európai 6,5 százalékos növekedéssel szemben (amely több országban a roncsprémium hatása) a magyar piac 62 százalékos visszaesést könyvelhetett el tavaly 2008-hoz képest. A kilátások sem túl fényesek erre az évre, míg ugyanis Európában már érezni a válság szorításának enyhülését, addig idehaza változatlanul mélyponton van a lakosság fogyasztása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.