Láthatatlan magyar imázsfilm

Évekkel ezelőtt a Miniszterelnöki Hivatal több mint 23 millió forintot fizetett ki a 2010-es sanghaji világkiállítás kapcsán megrendelt két film leforgatására. A drágábbik, több mint húszmilliót érő produkció a hivatalos fórumokon sehol nem érhető el, habár a cég vezetője állítja, a film náluk bármikor megtekinthető.

2010. 03. 20. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudni, hogyan sikerült az a húszperces imázsfilm, amelyet a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) rendelt meg a Tivoli Filmprodukió Kft.-től az idén májusban nyíló sanghaji világkiállításon való magyar részvétel előkészítéséhez.
A Kormányszóvivői Iroda tájékoztatása szerint a MeH két szerződést kötött a Tivoli Filmprodukciós Kft.-vel 2007-ben és 2008-ban. Az egyik egy olyan húszperces film elkészítéséről szól, amely a 2010. évi Sanghaji Világkiállítás prezentációs anyagához készült, s ezért a hivatal nettó 20 742 480 forintot fizetett ki. A másik megbízás egy tízperces film elkészítésére szólt 2,5 millió forintos összegben; a szerződés tárgyát a magyar pavilonra vonatkozó látvány- és építészeti tervekhez készülő produkció adta.
A három, illetve két évvel ezelőtt gyártott két filmből azonban a több mint húszmillió forintot érő tételt a lapunk által megkérdezett expószakértők a mai napig nem látták, miközben a produkció nem található meg sem a MeH, sem a a világkiállítás hivatalos magyar honlapján, miként a filmkészítő cég weboldalán sincs rá utalás. A www.expo2010.hu hivatalos honlapon csupán egy olyan tízperces film látható, amely a gömböcről, a magyar pavilon központi elemét adó matematikai talány működéséről szól, magyar nyelven, tudományos előadásban. Az expón való magyar részvételt bonyolító cégtől ugyanakkor lapunk megtudta: ennek semmi köze nincs az általuk elnyert 2,5 milliárd forintos tenderhez.
– A Genexpo 2010 Kft. 2009 októberében nyerte el a világkiállítás magyar pavilonjának kivitelezésére és üzemeltetésére szóló tendert, így a korábbi MeH-filmszerződésekről nincs ismeretünk – közölte lapunkkal Galambos Iván, a Genexpo 2010 Kft. ügyvezetője. Hozzátette: a Genexpo közbeszerzési pályázati anyagában valóban szerepel egy imázsfilm leforgatása, amelyet a magyar pavilonban vetítenek majd a látogatóknak. A film címe Jobb város, jobb élet, a forgatás jelenleg is zajlik, s majd csak áprilisban fejeződik be. – Ez a film azonban nem egyezik meg a Tivoli-filmekkel, így nincsen köze a MeH által húszmillió forintért 2007-ben megrendelt, máig nem látott filmhez – szögezte le az ügyvezető.
Többszöri megkeresésünkre a MeH sem adott bővebb tájékoztatást arról, hol tekinthető meg a kérdéses, húszperces film. Huszty András, a magyar–kínai kapcsolatokért és a sanghaji expóért felelős miniszterelnöki megbízott egy 2008 nyarán tartott sajtótájékoztatón a www.vilagkiallitas.hu tudósítása szerint a filmekről azt mondta: még azelőtt forgatták őket, hogy a magyar pavilon koncepciója körvonalazódott volna. Néhány újságírói kérdés után azonban a tudósítás alapján az derül ki, a kérdéses produkciókat maga Huszty András sem látta.
Lapunk megkereste a Tivoli Filmprodukció Kft.-t is. Szekeres Dénes ügyvezető előbb határozottan azt állította, hogy létezik a húszperces imázsfilm, és az bármikor megtekinthető náluk, illetve a Miniszterelnöki Hivatalban. Amikor a film részleteiről és tartalmáról kérdeztük, közölte, hogy nem szeretne az ügyben nyilatkozni, majd visszahívást ígért egy óra múlva. Később az ügyvezető előbb azt állította, hogy csupán a 2,5 milliós megbízás létezik a cége és a MeH között. Ezután mégis elismerte, hogy létezett a több mint húszmillió forintos megbízás is. Ez állítása szerint – noha a szerződés tárgya másról szólt – a gömböcöt bemutató tudományos film elkészítéséről szólt. Ennek rövidített változata készült kínai nyelven a 2,5 millió forintos szerződés keretében, amely film az Expo2010.hu honlapon (igaz, magyar nyelven) megtekinthető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.