Ötszázezer birka

Majd harmincévnyi viszonylagos nyugalom után eljött a hozzáértők által már borítékolt viszály korszaka: kiújult az ellentét Nagy-Britannia és Argentína között a Falkland(Malvinas)-szigetek fennhatóságáról. Ha az olaj ára olyan szintre emelkedik – jósolták évekkel ezelőtt a szakértők –, hogy a szigetek környékéről már érdemes lesz felhozni az ásványkincset, akkor eljön ez az időszak. A brit Desire Petroleum a közelmúltban az Atlanti-óceán déli végén megkezdte az olajfúrásokat.

Pósa Tibor
2010. 03. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hovatartozás

Ki volt itt előbb, földrajzilag kihez van a legközelebb, kik telepítették be, kinek a gazdasági övezetébe tartozik? Ha ezen elveket alkalmaznánk, akkor öt ország is joggal követelhetné a fennhatóságot a Falkland(Malvinas)-szigetekre. Az Európában készült térképeken már a XVI. században ábrázolják a lakatlan szigeteket. Európából először holland felfedezők jártak rajta.
A brit flotta hajói 1690-ben kikötöttek, és a tengerészet kincstárnokáról, Falkland viscountról nevezték el a két legnagyobb szigetet. Louis-Antoine de Bougainville francia térképész 1764-ben kolóniát hozott létre, mégpedig Saint-Malóról jött tengerészekből és családtagjaikból, innen ered a szigetek Malvin neve.
A spanyolok a franciáktól megvásárolták gyarmatukat, a briteket viszont kiűzték a szigetekről, majd a Rio Plata-i alkirálysághoz csatolták. 1820-ban a spanyoloktól az argentinok vették át a terület felügyeletét, igaz, az ekkor függetlenedő országnak még neve sem volt. Börtönszigetet kezdtek berendezni rajta.
A britek végül is pontot tettek a szuverenitást övező vitákra: 1833-ban katonai erővel elfoglalták a szigeteket, és a brit koronagyarmathoz csatolták, 1841-től kormányzó irányította az ügyeket. Azaz – mint látjuk – végérvényesen nem rendeződtek a Falkland(Malvinas)-szigetek körüli ügyek, még ma is vitatják hovatartozását.


Egyesek már újabb háborút látnak kibontakozni. Mások bölcsen arra intik a feleket, hogy folytassanak értelmes tárgyalásokat a kibontakozó válságról. Argentína eredményesen fellármázta és maga mellé állította egész Dél-Amerikát, London viszont a füle botját se hajlandó mozdítani erre a zajra. Nagy-Britannia álláspontja szerint az Argentínától 500, a Tűzföldtől 600 és a Déli-sarktól 940 kilométerre fekvő szigetcsoport 1833 óta brit fennhatóság alatt áll, a nemzetközi jog alapján itt azt tesznek, amit akarnak. Ám Buenos Aires erről más véleményen van.
Érdekesség, hogy már a szigetcsoport elnevezésében sincs egység, ugyanis ez különbözik a két nyelven: angolul Falklandot, míg spanyolul Malvinast használnak. Az argentinok mást gondoltak a szigetek hovatartozásáról 1982-ben is. A nyolcvanas évek elején a Buenos Airesben hatalmon lévő katonai junta, hogy felkorbácsolja a nemzeti érzelmeket, egyúttal elterelje a figyelmet a katasztrofális kormányázásáról, megszállta a szigeteket. Arra számítottak, hogy Margaret Thatcher brit kormányfő a Nagy-Britanniától több ezer kilométerre lévő helyen úgysem merne végrehajtani egy partraszállást. Tévedtek.


A Vaslady döntése értelmében a britek katonai erővel foglalták vissza Falklandot. Majd ezer áldozatot követelt a háború: argentin részről 649, míg brit oldalon 255 volt a halottak száma. A vereség következtében az argentin junta megdőlt. Az angolok azóta is büszkén hirdetik magukról, hogy ők bizony el nem hanyagolható szerepet játszottak az argentin demokrácia megteremtésében.
Az évek folyamán a kétoldalú kapcsolatokban beindult az enyhülés. Ám ez nem akadályozta meg Buenos Airest abban, hogy 1994-es alkotmánymódosításakor a bevezetőben megemlítse a Malvinas-szigeteket mint Argentína elidegeníthetetlen részét. Az argentinok valóban magukénak érzik a szigeteket, és időről időre meg is próbálkoztak, hogy a szuverenitás kérdéséről diplomáciai tárgyalásokra kényszerítsék Londont. Semmi sikerrel.
Vajon miért ért meg Nagy-Britanniának egy háborút ez a kopár, különösebben nem hívogató időjárású szigetcsoport, amelyen jelenleg háromezer lakos és félmillió birka él? És ráadásul azóta is csak nyeli a pénzt, hiszen ezerháromszáz jól kiképzett katona, négy harci repülőgép, egy tengeri romboló védi a területét arra az esetre, ha valaki mégis valami kalandos megoldással akarna hovatartozásáról dönteni. Azoknak, akik ezt említik, van egy érvük: a Royal Navyt, őfelsége tengerészetét már eddig is túlságosan leköti az afganisztáni misszió biztosítása. Az idő folyamán a Falkland-szigetek stratégiai jelentősége is megkopott, innen lehet ellenőrizni a Horn-fokon való áthaladást, de ma már erre más eszközök is vannak.
A kilencvenes évek végén azonban más miatt lett drága Falkland: a szigetek környékén olajat fedeztek fel. Legalább annyit, mint amennyit az északi-tengeri olajmezők rejtenek. Azért ez nem kevés: egyes derűlátó elemzők 60 milliárd hordóra becsülik a kibányászható mennyiséget, de a sokkal szerényebb jóslatokkal előálló Desire olajvállalat is 15 milliárd hordóra teszi a Falkland körüli mezők hozamát.


De miért nem kezdték meg ezt a vagyont korábban kiaknázni? Az ár és a technikai fejlettség miatt. Akkoriban 10 dollárt adtak egy hordó olajért. Ma már a tengeri kitermelés költségei is jelentősen csökkentek. Ráadásul Falkland közelében viszonylag „kellemes” mélységben található az olaj: a szigetek északi részén négyszáz méterre, a délin 1,2 kilométerre találhatók a lelőhelyek. Ezek sokkal kedvezőbb adatok, mint amilyen mélységből az olajat felhozzák a Mexikói-öbölben, az Északi-tengeren, de akár Angola partjainál is.
Két évvel ezelőtt, amikor az olaj hordónkénti ára a 150 dollár környékét ostromolta, ez adta meg a végső lökést, hogy bele lehet kezdeni a Falkland-szigetek környékén lévő olajmezők kiaknázásába. Ma hordónként 70 dollár körül mozog az olaj világpiaci ára, ha ez fennmarad, akkor az olajcégek megtalálták a számításukat. A brit kormány ehhez négy, eddig különösebben nem ismert „feltörekvőt” alkalmaz, a Desire Petroleum, a Borders and Southern, a Rockhopper Exploration és a Falklands Oil and Gas cégeket, ugyanis a nagy olajipari vállalatok, mint a British Petrol, a Shell vagy az amerikai Exxon elutasították részvételüket a politikailag szerintük túlságosan kockázatosnak ítélt kitermelésben. Ha bekövetkezne valamilyen politikai válság, ők a már meglévő latin-amerikai érdekeltségüket többre tartanák, mint a falklandi olajmezők kiaknázását.
Milyen mennyiséghez juthatnak az említett „négyek”? Ha beindul a kitermelés – ne felejtsük el, ehhez még évek kellenek, ugyanis az első fúrást csak a napokban kezdték el –, akkor évi 153 millió hordóra számítanak. Venezuela, mint Dél-Amerika vezető kőolaj-kitermelője, mintegy 170 milliárd hordó olajvagyonnal évi 800 millió hordót hoz a felszínre. Ehhez képest sem lenne elhanyagolható a falklandi kitermelés, ha az teljes egészében felfuthatna.


Tizenöt éve az ENSZ közvetítésével született egy megállapodás, amely előirányozza, hogy Argentína és Nagy-Britannia tárgyalásos úton megegyezik a szigetek körül lévő olajvagyon elosztásáról. Ez azóta sem történt meg. Argentína – mint minden állam, amelynek erre lehetősége van – gazdasági zónájának határát a parttól számítva 200 tengeri mérföldben, mintegy 370 kilométerben határozza meg. Ez már számtalan vitát eredményezett a falklandi angol hatósággal, főleg a halászatot érintve. Az elmúlt hónapban Argentína vízumot vezetett be azoknak a hajóknak, amelyek áthaladnak ezen a térségen, azaz csak ellenőrzés után engedi át a teherszállítókat. Így sikerült feltartóztatni és argentin kikötőbe irányítani a Thor Leader teherhajót, amely csöveket vitt a brit fúrásokhoz a Falkland-szigetekre.
A diplomáciai viszály azóta egyre bonyolódik. Cristina Fernandez de Kirchner, Argentína elnök aszszonya a Nagy-Britanniával folytatott vitában eredményesen megszerezte dél-amerikai szomszédai, sőt az egész karib-tengeri térség támogatását, mégpedig azzal érvelve, hogy ez a kérdés az egész térséget érinti. Ezen túlmenően kijárta, hogy az ENSZ is sürgesse Londont a tárgyalások megkezdésére, amely viszont hallani sem akar semmiféle egyezkedésről. Az Egyesült Államok Hillary Clinton külügyminiszter személyében ki is jelölte a közvetítőt az álláspontjából nem engedő két fél vitájában.
Persze Nagy-Britanniának sem mindegy, hogy hogyan ítélik meg egy olyan hatalmas piacon, amely ráadásul egyre növekszik vásárlóerőben és lélekszámban is, mint Dél-Amerika. Ha tárgyalókészségnek még jelét se mutatja, akkor könnyen kiszorulhat eme ígéretes területről. Ráadásul Nagy-Britannia fennhatósága által a Falkland-szigetek egyúttal az Európai Unió tengerentúli területe is. Így a konfliktus könynyen válhat Európa–Argentína összecsapássá, ami, valljuk be, fociban üdvösebb lenne. Csupán ez hiányzik nekünk az afganisztáni békemisszióval együtt, hogy honvédeink a sarkkörhöz közel védjék majd nemzeti érdekeinket.
A Falkland(Malvinas)-szigetek körüli helyzet is hatással lehet azokra a közeljövőben sorra kerülő tárgyalásokra, amelyek hamarosan megkezdődnek a lejáró déli sarkköri egyezmény nemzetközi megújításáról. Ha két ország nem tud dűlőre jutni a dél-atlanti óceán kincseiről, akkor milyen eredményt várhatunk majd egy nemzetközi tanácskozástól, amelyen meg kellene egyezni a déli sarkkör – egyelőre még csak – tudományos felosztásáról?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.