Elszámoló felszámolók

Ludwig Emil
2010. 04. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon régre, az 1960-as évekre nyúlik vissza a magyarországi vasútvonalak felszámolásának – szakkifejezéssel: a vonalbezárásoknak – ostoba és kártékony divatja. A Kádár-rendszerben eleinte csak néhány határszéli mellékvonalat szüntettek meg, olyanokat, amelyeknek egy részét elvágta a trianoni országhatár, osztrák és jugoszláv területen folytatódtak – ami a magyar utasok számára akkor azt jelentette, amit ma a csigának az autópálya túloldala, ahová nem eljutni, hanem születni kell. Igazi csapást akkor mért a gazdaságpolitika az Európa-szerte régen elismert magyar vasútra, amikor elébe helyezték a közúti közlekedést. 1968-ban megszületett az új közlekedési koncepció, amely összesen több ezer kilométernyi vaspálya bezárását irányozta elő. A három értékkategóriába sorolt vonalak leállítása előtt – akkor még – összehasonlító gazdaságossági számítást is végeztek, az autóközlekedés mellett szólt az olcsó importüzemanyag, politikai okokból még a költség- és utasszám-statisztikákat is megturbózták a motorizáció javára. Az akkori közlekedési miniszter aláírása annyi vaspálya halálos ítéletén szerepelt, mint amennyinek az építését Baross Gábor annak idején jóváhagyta.
A rombolás egyik utolsó áldozata, az őrségi vasút 1980-ban szűnt meg, ez egyébként az egyetlen, amelyik a politikai rendszerváltozás után, 1998 és 2000 között, villamosítva újjáépült. Az Antall-kormány, majd a második polgári kormányzás idejében is voltak elképzelések arra vonatkozóan, hogy a csekély forgalmú mellékvonalakat bezárnák vagy szüneteltetnék, azonban ilyen intézkedésekre nem kerül sor. A lázas felszámolások új vészkorszaka a Gyurcsány-féle kormányzással köszöntött be. 2007. április 4-i dátummal, a „Magyarország többet érdemel” nevű megszorítóprogram révén 14 vasútvonalon állították le a személy- és teherszállítást. A várt költségmegtakarítás elmaradt: bár hivatalosan „ideiglenes üzemszünetről” volt szó, a forgalom teljes leállítása utána több helyen fémtolvajok tették járhatatlanná a pályát – olvasható az internetes vasútportálon. A kormány szándéka szerint a következő évi menetrendváltáskor újabb 38 vonalat kellett volna megszüntetni az országban – vagy szüneteltetni rajtuk a forgalmat –, az erősödő tiltakozás miatt azonban a közben 12-re csökkentett vonalon sem állt le a forgalom 2008 márciusától. A „takarékoskodási terveket” 2009-ben a világgazdasági válságra hivatkozva vették ismét elő, majd tavaly december 13-tól 27 egész és egy fél magyarországi vasútipálya-szakaszon leállították a személyforgalmat. A lakosságot átkényszerítették a helyközi és távolsági autóbuszokra, amelyek sok esetben más útvonalakon, jókora kerülőkkel, átszállásokkal járnak, a fel- és leszállóhelyük a vasútállomásokhoz és -megállókhoz képest sokszor másutt, messzire található, zsúfoltak, kényelmetlenek és környezetszennyezők. „Előnyük” ezzel szemben a tekintélyes üzemanyag-felhasználás, ami a magas jövedékiadó- és áfabevétellel együtt becsilingel az államkasszába.
Egyetlen példán bemutatva a változással járó hátrányokat, a Szerencs és Hidasnémeti között 1909. szeptember 30-án megnyitott mellékvonal két vasúti állomást és 12 megállóhelyet érint, a 98 kilométer hosszú pálya összeköti a Miskolc–Kassa és a Miskolc–Sátoraljaújhely közötti fővonalakat. A kereken százéves vonal bezárása ezt szüntette meg egy csapásra. Ami pedig a felszámolás gazdasági eredményeit illeti, egy friss hír szerint a MÁV cégei az idén nemhogy nem takarítanak meg pénzt az intézkedés révén, a 27 és fél szárnyvonal bezárása miatt még bevételkiesésre is számíthatnak. A felszámolók, a „nagy tervezők”, a magukat évtizedek óta a „jövő mérnökeinek” vélő szocialisták már megint elszámolták magunkat. Van valami abban a bizonyos elszámoltatásban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.