Mint a jégre ültetett virág

A hetvenes évek a városba hozta, a fogyasztói multikulti szétdúlta, az utóbbi néhány év kultúrpolitikájának tétlensége pedig erejét vette annak a hagyományos népi kultúrában gyökerező mozgalomnak, amely tízezreket formál közösséggé a határokon innen és túl. És mégis: a táncházmozgalom él, ha nem is virul. Ezrek ropták a hét végén a sportaréna küzdőterén, a szakma viszont riadót fújt. Kérdések és dilemmák két verbunkos között.

Klementisz Réka
2010. 04. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pörgesd csak ki azt a lányt, ne legyen panasz rád! – visszhangzik a sportaréna küzdőterében a nógatás. Némi egy, két, há’, biztató instrukció, és már nyílik is a kör. Százával járják a párok középen, ki rutinból, ki sete-sután. Fiatalok és gyerekek, komplett csődület, mintha eleve a lábukban volna a tánctudás. Többségük még gondolat sem volt, amikor a táncházmozgalom, valamikor a hetvenes évek elején, útnak indult. Mások csak járnak-kelnek, tobzódnak a minőségi kézműveskínálatban.
– Most vagyunk itt először, nem gondoltam, hogy ekkora forgatagba csöppenünk – lelkendezik a tribünön mellém huppanó két nyugdíjas hölgy, akik Kaposvár környékéről, a Tótágas táncegyüttessel buszoztak el Pestig a találkozó kedvéért.
A szemlélődőnek úgy tűnhet, a XXIX. Országos táncháztalálkozó és kirakodóvásár felszabadult örömünnep; a ruhatárakban keservest húznak, a bejárat előtti tér csurig van, mint valami folkkocsma. Zsebkendőnyi hely sem akad, ahol ne szólna hegedűszó. A termekben nótázgató fiatalok aligha tudnak róla; mindeközben, mint agora fölött a szenátus, fórumot tart a szakma. – A Kodály-módszer adta lehetőségeket elfecsérelte a magyar kultúrpolitika, nem szeretnénk, ha a táncházmozgalom is erre a sorsra jutna – feleli a Hagyomány – örökség – közkultúra mottóval meghirdetett konferencia apropóját firtató kérdésemre Diószegi László, a Martin György Néptáncszövetség elnöke. Évtizedek óta nem volt hasonló tanácskozás, mondja, ideje volt rákérdezni a mozgalom jelenére és jövőjére. Állami segítségre hiába várnának: – Évek óta hiányzik az egészséges nemzettudatot erősítő kultúrpolitika, amely biztosítaná, hogy a hagyományőrzés megfelelő hangsúlyt kapjon a közkultúrában – teszi hozzá. Miközben a táncházat mint módszert épp a közelmúltban terjesztették fel az UNESCO szellemi kulturális örökség listájára, beszédes tény, hogy még a rendezvény utolsó napján is csak ígéret volt arra, a kulturális tárca nyújt némi támogatást a szervezőknek a sportaréna bérleti díjának kifizetéséhez.
Pedig szimbolikusan ott volt a hét végén minden generáció. Apák és fiúk a címe Henics Tamás és Klebercz Gábor folkantológiának is beillő könyvének. A hozzá tartozó fotókiállításon, a Martin György Teremben a századelőt idéző képeken együtt mosolyogtak sihederek és nagy öregek.
A tavalyi találkozóra több mint tizenötezren váltottak jegyet, az idei seregszemlén is fiataloktól hemzseg a küzdőtér, a sportaréna parkolója buszokkal van tele, érdeklődésből tehát nincs hiány, mégis többen gondolják úgy, a kezdettől a mozgalom egyik motorjának számító koreográfus, Diószegi László aggodalma jogos. Pedig a táncházak életben tartása nem csak itthon, a harátokon túl is nemzetstratégiai jelentőségű volna – véli a konferencia egyik hozzászólója, aki szerint a kisebbségi sorban élő magyarság létérdeke, hogy a táncházmozgalom révén is kapcsolódhasson az anyaországhoz. – A határon túli magyar közösségek is lassan áldozatul esnek a globalizációnak, a példaképek kiöregszenek, hiányzik az utánpótlás, a hagyomány pedig nem termel pénzt, így legfeljebb kizsákmányolják. Ha nincs a mozgalom mögött támogatás, elhal, mint a jégre ültetett virág – foglalja össze az aggodalmakat az észak-amerikai magyar táncházmozgalom szószólója, Dreisziger Kálmán. Kaliforniában a hetvenes évek vége óta a táncházak a hagyományőrzés zászlósai, mondja, több aktív együttes is működik, emellett rendszeresen szerveznek népzenei és tánctáborokat. Bekapcsolódik a párbeszédbe Japán, Ausztrália, Brit Columbia, Dél-Amerika, és persze a Vajdaság, Erdély, Kárpátalja. Öt földrész, ahol a magyar táncnak a mozgalom révén ma is élő kultúrája van.
A felvidéki mozgalom hatása különösen érdekes. – Míg a szlovákok a kilencvenes évek végéig elmentek saját népi kincseik mellett, a felvidéki néptáncmozgalom hatására az utóbbi öt évben megfordult a helyzet – számolt be a fórumon Richtarcsik Mihály. A szlovákok látogatják a magyar táncházakat, sőt saját, rendszeressé vált pozsonyi, kassai, találkozóikon tanítanak is felvidéki magyar táncokat.
– A népi kultúra nem múzeumi látványosság. Élő organizmus, amelyhez ha tehetséggel nyúlnak, újabb értéket terem – véli Diószegi László, aki szerint a táncházmozgalmat a kommercializálódás veszélye is egyre inkább fenyegeti.
– A népművészetbe, a néptáncba egyre erősebben szivárog be a fogyasztói igényekre szabott gagyi – teszi hozzá. A közízlést védő és világos elvek mentén formáló kultúrpolitika hiányában marad az önerő. Diószegi szerint azonban ez önmagában kevés. A kultúrpolitikának vállania kell(ene) a felelősséget, hogy a kommersz trendekkel szemben segítsen rákapcsolódni a népi kultúra mélyére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.