Ránk szakadt remény

Az állam és a másik magyar kijátszására alapozott hazai társadalmi modell mára alulmaradni látszik a térségbeli többi országéval szemben. Ezért lelki és gondolkodásmódbeli változásokra is szükségünk volna – vélekedett lapunknak adott interjújában Tölgyessy Péter. Az alkotmányjogász szerint Orbán Viktor nagy előnye a szocialistákhoz képest, hogy ezt idejekorán felismerte. Ennek ellenére rettenetes két-három hét elé néz a választások után. Még akkor is, ha a szocialisták történelmi vereséget szenvednek áprilisban.

Torkos Matild
2010. 04. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Az óvatosan megfontolt cseh kispolgári értékvilághoz képest nálunk inkább a dzsentrihagyomány, még inkább a kádári fogyasztás-központúság hódít. A magyar társadalom nem úgy reagál a kamatra, pénzre, árfolyamra, adóra, mint mások.”


Húsz éve nem volt rá példa, hogy egy választási kampányban ennyire másodlagos legyen, milyen programmal vágnak neki a pártok a választásnak.
– Mondhatnak bármit a szocialisták nyolcévi kormányzás után, az eredmények beszélnek helyettük.
– Nem úgy fest, mintha az nyomna a legtöbbet a latban, mennyire számít hitelesnek egy párt?
– Az írott programoknak valóban elenyésző a jelentőségük. A pártok már nem is ígérgetnek: az utóbbi években annyi mindent állítottak, hogy azt aligha lehet tovább fokozni. Az ország állapotát, a kormányzati alkalmatlanságot, a korrupciós ügyek özönét látva a kormánykoalíció hatalmukhoz végsőkig ragaszkodó pártjait hihetetlen arányban hagyták ott szavazóik. A számok is ellenük beszélnek: a térség többi országában a világválság előtt száguldott a gazdaság. Mi viszont ebből kimaradtunk. A válság minket érintett a leginkább a visegrádi országok közül, és nálunk tart a legtovább. A 2008 őszén ránk törő kényszerhelyzet hatására a később felálló Bajnai-kormány csaknem minden könnyebben kihúzható kiadást, a tizenharmadik havi nyugdíjat, bért eltörölte.
– A Bajnai-kormány könnyű megoldást választott, a fűnyíró elv alapján lekaszálta a szociális és jóléti kiadásokat. Hol lehetne ezek után pénzt találni a gyökeresen új gazdaságpolitikához?
– Mind nehezebb forrást találni bármilyen okos programhoz. A nemsokára kormányra lépő Fidesz ezért kézzelfogható ígéretek helyett inkább hűti választóinak a várakozásait. Öt választás tapasztalata után aligha kockáztathatja meg, hogy részleteiben beszéljen a lehetséges megoldásokról. Ez még mindig jobb, mintha megpróbálna együtt álmodni szavazóival. Egyébként is: a politikus legfőbb „áruja” mindig a hit és a remény volt. Még akkor is, ha máig akadnak véleményformálók, akik a nyolcvanas évek reformközgazdász-programjainak számait követelik a demokrácia politikusain. Az elszánás lendülete közvetlenül befolyásolhatja egy ország gazdasági eredményességét. A harmincas évek világválságából abban a sorrendben emelkedtek ki az országok, ahogyan a megoldás hite áthatotta közvéleményüket. A program valójában a vezető politikus személye, életútja, kisugárzása és nem a leírt szöveg betűje. Ám a remény teljességéhez a hozzáértő közönség támogatása is szükséges, amely viszont jobbára mégiscsak racionális okfejtéssel érhető el. A Fidesz most roppantmód ügyel arra, nehogy bármi támadhatót mondjon, így azonban kevés konkrétum hitelesíti mondanivalóját. Ám ettől még a választások után bizonyára lesznek olyanok, akik úgy érzik, nem erre szavaztak. Ha leegyszerűsítjük a Fidesz legfőbb állításait, az nagyjából így szól: ha végre elkergetjük a hazug, alkalmatlan és tolvaj kormányt, akkor a korrupciómentes, okos kormányzás nagyobb áldozatok és megszorítások nélkül is rendbe teheti az országot. Csakhogy az eszközként megnevezett nagyszabású adócsökkentéshez a kiadásokat is vissza kell vágni.
– Ha az új kormány egy csapásra megszüntetné az állami korrupciót, ha egyik napról a másikra ki tudná fehéríteni a gazdaságot, meglenne az adócsökkentés fedezete.
– Valóban. Csakhogy a gazdaság kifehérítése nem olyan egyszerű, pláne egyik napról a másikra. Vegyük például a mezőgazdaságot, az építőipart, a lakossági szolgáltatásokat. Ezek mindegyikében jelentős a nem adózó gazdaság részaránya. Ha itt hirtelenében minden adót be kellene fizetni, még ha érezhetően mérséklődnének is a közterhek, nem kevés termelő menne tönkre. Bármennyire szeretnénk: nincs megváltásszerű megoldás. Minden országban létezik egy szokásszerű szintje a nem adózó gazdaságnak, amelyet persze mérsékelni kell minden módon. Ám nem lehet átmenni egyik napról a másikra teljesen tiszta állapotba, mert ebből nem kevés zavar támadna. Az adócsökkentés legelső hullámának fedezete bajosan lehet döntő részben a gazdaság kifehérítése és a korrupció bátor leküzdése. Hasonlóképpen nem lehet megtakarítani további százmilliárdokat a közigazgatásban. A pénzügyigazgatás, a jegybank és a külügy kivételével valamennyi képviselő-testület és a teljes helyi és központi közigazgatás konszolidált kiadása 2008-ban hétszázmilliárd forint volt. A Bajnai-kormány erre az idén összesen 550 milliárdot irányzott elő. Ha valóban cselekvőképes államot akarunk, innen további nagyszabású forráskivonás már nem lehetséges.
– Vagyis nem nagyobb az állami bürokrácia, mint a nyugat-európai országokban?
– Dehogynem. A bürokrácia nálunk olykor elviselhetetlen. Államunk hatékonyságán jócskán lehetne javítani. Az Országgyűlés létszámának megfelezésével három-négy milliárdot is meg lehet takarítani. Az önkormányzati képviselők létszámcsökkentése is biztosan hozhat legalább négy–nyolc milliárdot. Még akkor is, ha a kisebb településeken szerény a tiszteletdíj, vagy egyáltalán nincs. Ám egy érezhető adócsökkentéshez ezermilliárd kellene. Ennek három–öt, legfeljebb tíz százaléka jöhet össze a közigazgatásból. A többi kilencszázat máshonnan kellene kivenni. Nem csoda, ha a Fidesz nem nagyon akar előállni ennek megjelölésével, de lehet, hogy még nem is döntötte el, mivel akar indítani.
– Akkor mégis mit lehetne tenni? Mivel lehetne beindítani a gazdaságot, ha az adócsökkentés fedezetét ilyen nehéz előteremteni belső forrásból?
– Tengernyi a gond az adórendszerrel, a rosszul működő intézményekkel. Ezek okos átalakítása sokat segíthet. Ám a kifogástalanul felépített intézményeket, jogszabályokat is képes az ország a maga régi világának képére alakítani. Félek, társadalmi modellünk mélyebb bajai értékvilágunk ellentmondásaiból fakadnak.
– Maradjunk még a kézzelfogható eszközöknél. A monetáris politika segítségével nem lehetne élénkíteni a gazdaságot?
– A Fidesz programjának az egyik sarkalatos pontja a kamatcsökkentés, amelynek következtében olcsóbban jutnának hitelhez a gazdaság szereplői. Ez helyes irány: a jegybanki alapkamat máris történelmi mélypontra esett, és még tovább mérséklődhet, ha javul hazánk külföldi megítélése, valamint államháztartásunk egyensúlya. Továbbá, ha nemcsak a bankszféra, hanem a reálgazdaság érdekeire is figyel a monetáris tanács. Ám ha megnézzük, miként hat a magyarok magatartására a kamat, ismét értékvilágunk bajaiba ütközünk. Csehországban némileg kisebb a kamat, mint az uniós átlag, amely sokkal alacsonyabb, mint a magyar. Ott nagyjából negyedével magasabb a reálbér, az egy főre jutó bruttó hazai termék, mint nálunk. Ehhez képest az eladott új autók száma a válság előtt nagyjából ugyanennyivel, épp a negyedével volt kevesebb a miénknél. A csehek alig vettek fel hitelt, pedig sokkal kedvezőbb feltételekkel tehették, a saját valutájukban, inkább megtakarítottak. Így a belföldi megtakarítások sokkal nagyobb arányban fedezik a vállalati és állami hitelfelvételt, mint nálunk. Ezért jóval kevésbé szorulnak rá a külföldi befektetőkre, mint mi. Ezzel szemben a magyarok a válság kezdetéig rosszabb feltételek mellett is óriási arányban adósodtak el. De nézzük a kisvállalkozóinkat. Ők is nagyon szeretnék, ha alacsonyabbak lennének a kamatok, virulna a gazdaság. De mit látunk? Egy részük, ha elér egy kis nyereséget, nem a vállalkozását fejleszti, hanem vesz egy hatalmas házat meg egy szép nagy terepjárót, persze importból. Az óvatosan megfontolt cseh kispolgári értékvilághoz képest nálunk inkább a dzsentrihagyomány, még inkább a kádári fogyasztás-központúság hódít. A magyar társadalom nem úgy reagál a kamatra, pénzre, árfolyamra, adóra, mint mások. Nagyszabású nemzetközi értékvilág-kutatások szerint kulturális beállítódásunk a szerbhez, bosnyákhoz, mások szerint az ukránhoz, fehéroroszhoz áll a legközelebb. A csehek, szlovénok, szlovákok gondolkodása nyugatosabb, mint a miénk. Talán ezek a kutatások nem a teljes valóságot mutatják, de értékvilágunk olyan, amilyen utolsó rettenetes száz évünk megpróbáltatásai után lehet. Még korábbi sikereink is, a Kádár-korszak térségünkben élhetőbb világa is ellenünkre fordult. Bajaink mélyén alighanem a kádári évtizedekben megformálódott társadalmi szisztémánk versenyképtelensége áll. A piaci nyitás előnyeit az ország már korábban learatta. Az állam és a másik magyar kijátszására alapozott hazai társadalmi modell mára alulmaradni látszik a térségbeli többi országéval szemben. Ezért lelki és gondolkodásmódbeli változásokra is szükségünk volna. A szocialistákhoz képest Orbán Viktor legalább kezdettől felismerte ennek a dimenziónak a fontosságát.
– A Fidesznek tehát legalább van elképzelése egy jobb modellről?
– Az MSZP sokáig nem is értette a problémát. A szocialisták Horn Gyula idején nagyjából azt gondolták: mielőbb fogyasztásnövekedés kell, és mindenki ismét boldog lesz. A Kádár-korszakból hozott reflexeik következtében a modernizációt jobbára technokrata feladatnak látták, a közösségi, érzelmi dimenzió náluk alig számított. Attól inkább szorongtak, különösen a szabad demokraták. Orbán Viktor kezdettől értette: az ember nem csak kenyérrel él. Ám a hagyományos jobboldal értékvilágát megkísérelte nem csupán a példa erejével hirdetni, hanem a dolgokat sebtében rövidre zárva, bizony, megpróbált felülről is téríteni. Ám a szabadságszerető magyar lélek évszázadok óta ellenáll minden felülről-kívülről kezdeményezett életmódváltásnak. Ma már elképzelni sem tudjuk, mennyit szenvedett hazánk Rákosi alatt, amikor a mindenhol jelen levő roppant gépezettel akarták átállítani egy számára idegen világra.
– Aztán lett belőle a háztáji a téeszcsében.
– Ahogy mondja. A felsőbbség kijátszásában felülmúlhatatlanok a magyarok. 1989-ben látszólag újra nyugatos intézmények születtek a régi magyar parlamentarizmus helyreállításával. Ám a közjogi hagyomány folytonossága megszakadt, a parlamentáris érzület csaknem nyom nélkül kikopott a köztudatból, viszont annál erősebben hatott és hat a kádári évtizedek gyakorlata. A közvélemény jelentős hányada máig nem érti, miért bukott meg az államszocializmus magyar változata. Hiányzik az elégséges törés a régi és az új társadalmi rend között. A számtalan kielégítetlen remény rászakadt a még csak készülődő politikai szférára, és elejétől fogva veszélyesen túlterhelte a fiatal demokráciát. A térség többi népéhez képest a Kádár-korszakban még magabízó magyar társadalom a kilencvenes évekre a földkerekség egyik legelégedetlenebb nemzete lett. A folyvást bántó igazságtalanságokat tapasztaló, a Trianon óta vele történteket nem értő, azokat okosan feldolgozni képtelen közvélemény mindjobban orientációját veszítette. Egyre kevésbé képes értékén becsülni a rendszerváltás adta lehetőséget a Nyugathoz való újracsatlakozásra. Nem érzi, hogy a társadalomért, a közért tennie is kellene. A magyarok továbbra is kijátszandó ellenfélnek, az egymással harcoló pártok eszközének és nem a közjó letéteményesének érzik államukat. Ezért a régi módon viszonyulnak hozzá. Az alkotmányosság helyreállítása után húsz esztendővel sem hiszik, hogy képesek lennének érdemileg befolyásolni hazájuk törvényalkotását. Régi reflexeiknek megfelelően továbbra sem a jogszabályok által, hanem azokat megkerülve, kijátszva remélik a boldogulást. Így azonban, a magyar állam valóságos újraépítése, a közhatalom megerősítése nélkül, senkinek sincs igazán kilátása tartós kormányzati sikerre. Ez viszont egyedül a valóságos közjó érvényre jutásának folytonos állampolgári tapasztalata révén sikerülhet.
– Nagyon szűk mozgástere lesz az új kormánynak a szükséges változtatásokhoz. Ráadásul a brutális mértékű IMF-hitelt is neki kell majd visszafizetnie.
– A válság tetőpontján lényegében eladhatatlanok voltak a magyar állampapírok. Az állam működtetéséhez, a nyugdíjak, egyebek finanszírozásához a valutaalap és az Európai Unió azonnali segítségét kellett kérnünk. Ezzel rég nem látott mértékben elveszítettük gazdasági szuverenitásunkat. Azóta a Bajnai-kormány lépéseinek következtében sokat javult a helyzet. Ám országunk továbbra is függ a világgazdaság állapotától. Ennek helyzete valószínűleg rosszabb lesz, mint a válságot megelőző időké volt, és még a válság második hulláma sem kizárható. Ha a legvalószínűbb forgatókönyv szerint a jövő évtől évente három százalék körül növekszik hazánk gazdasága, akkor valamikor 2013-ban érhetjük el a válság előtti szintet. A 2006 ősze óta csökkenő állampolgári fogyasztás viszont még a ciklus végére sem juthat el a 2006. tavaszi magasságba. Orbán Viktor ezzel aligha érheti be: valóságos gazdasági fordulat nélkül, a sikeresség érzetének helyreállítása híján aligha számíthat tartós kormányzásra. Ennek azonban még kevéssé látszanak a forrásai. Nem csoda hát, ha a Fidesz inkább hallgat.
– Igen, de azért talán mondhatna többet és konkrétabbat is.
– Két bántó vereség után érthető, hogy a Fidesz most a választási győzelemre koncentrál. Ám az elmúlt nyolc esztendőben követett politikájával a párt tovább szűkítette a reá váró mozgásteret. A szocialisták ilyen-olyan csomagjait támadva állandó elosztási nyomás alatt tartotta a hatalmat. Váltig újabb sorompókat állított a kormány változtatási szándékai elé. Most viszont Orbán Viktoré lesz a csaknem mindenütt pusztító bajok, az érték- és orientációválság megoldásának a felelőssége. Ráadásul a magyar politika szerkezete is lényegileg átalakulóban van.
– Tényleg történelmi vereség előtt áll az MSZP?
– A Fidesz létezése legjobb választási eredményére számíthat, ám néhány hét múlva történelme legnehezebb feladatát kapja jutalmul. A szocialisták 1994-es abszolút többsége és a kétharmados baloldali koalíció megkötése óta Orbán Viktor minden lépését a szocialisták legyőzésének vágya igazolta a jobboldalon. Ám most az MSZP akár el is tűnhet hirtelen. Ez bizony alapjaiban megváltoztatja a Fidesz pozícióját. A következő választási ciklus első felében a Jobbik lesz az ellenzék leginkább akcióképes ereje. A Jobbik vezetői nem kis részben a régi jobboldali közönség legfőbb vágyait fogják harsányan számon kérni a Fideszen. Bizonyosan megkísérelik majd véglegesen kettéhasítani a sokáig egységes jobboldalt. De a szocialisták szánalmas kormányzása által a Fideszhez űzött szavazók jó része is hamar továbbállhat. Hárompárti parlament esetén a csalódott választók tekintélyes hányada idővel nemigen tehet mást, mint ismét a baloldalon keresi a támaszát. Gyurcsány Ferenc máris a jobb- és baloldali ellenzék malomkövei között szeretné látni a kormányzati felelősség terheit viselő Fideszt.
– Mit tehet mégis a Fidesz a rá váró helyzetben?
– Az új helyzet roppant változási, megújulási kényszer elé állítja a kormányképes jobboldalt. Ha a Fidesz nem nyit a közép szavazói felé, elveszhet kimagasló támogatottsága. Reménye a biztos, tartós kormányzásra. Ám ehhez a váltáshoz lényegileg újra kell gondolnia 1998 óta

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.