Történelmi képeskönyv

M O Z D U L A TBill T. Jones amerikai koreográfus saját társulatával 1993-ban járt először Magyarországon. Akkor vehemens, energiától duzzadó mozgáselőadásával letaglózta a modern tánc főáramát akkor még alig-alig ismerő hazai közönséget. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon bemutatott Serenade/The Proposition sokakat talán untatott, mégis mérföldkő a maga nemében: egy fekete koreográfus készített hommage-előadást Abraham Lincolnról, az egyik legfontosabb amerikai elnökről.

Makrai Sonja
2010. 04. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lincoln születésének bicentenáriumára alkotta 2007-ben Jones a Serenade-ot, amely egy trilógia része. Utolsó darabját – a Fondly Do We Hope… Frequently Do We Pray című egész estés koreográfiát – tavaly év végén készítette el, amikor az Egyesült Államok élén már fekete elnök állt. Jones célja választ találni arra a kérdésre, mit jelent nekünk, huszonegyedik századiaknak a történelem. Jones minden idők legnagyobb amerikai hőseként tekint Lincolnra, hiszen neki köszönhető az amerikai rabszolga-felszabadítás, amely a koreográfus dédszüleit is érintette. Az előadást végig átjárja személyes kötődése, egy gyerekkori családi kirándulás élménye Richmondban.
A Serenade-ban fontos szerepe van a tánc mellett a textualitásnak, a zenének és a vizuális elemeknek. Erősen szövegcentrikus előadásról van szó: Walt Whitman-versek, Abraham Lincoln beszédeinek töredékei mellett Jones saját gondolatfoszlányai és nemzeti dalok váltják egymást. A táncosokhoz csatlakozó zenészek is tökéletes mikrokozmoszt hoztak létre. Lisa Komara expresszív, drámai hangja, Wynne Bennet zongorista és Christopher Antonio William Lancaster csellista érzelemdús játéka felerősítette a színpadi történések üzenetét. Janet Wong polgárháborús katonák fotográfiáiból és Richmond romjainak képeiből öszszeollózott videói is feszültséget árasztanak. Mind a tíz táncos különleges egyéniség – nemcsak nemzetiségüket tekintve, hanem technikai téren is –, akik minden egyes mozdulatot saját szájuk íze szerint formálnak meg, nem akarnak egyformák lenni, egyformán emelni a kezüket vagy nyújtani a lábukat. A Serenade sokszor repetitív, mégis dinamikus mozdulatsorokból épül fel, amelyből harcok, egyéni életutak, családi sorsok is kirajzolódnak.
A Serenade európaiak számára nem könnyen emészthető az USA történelmének ismerete nélkül. Bill T. Jones darabjában nemcsak a hazafiasság vagy Lincoln személye előtt tiszteleg, erősen kritizálja a háborút, az értelmetlen rombolást. Választ is talál az előadásban feltett kérdésére: a történelem mi vagyunk, mi hordozzuk magunkban és adjuk tovább ezt az életleckét. Az előadást sem a pátosz, sem az irónia nem uralja el: objektíven, távolról szemlélve mesél.
(Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Company: Serenade/The Proposition. Koreográfus: Bill T. Jones, Műpa, március 25.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.