A határok a fejekben vannak

Friss kutatási eredmények szerint a szív sejtjei egy egész életen át megújulnak: egy élő fesztivál sem ülhet meg a babérjain. A fényírók a Mediawave 20. évében – részben kényszerből – új fejezetet nyitottak, Győrből Szombathelyre költöztek, és a hét végén még tanácskoztak is szűkebb körben három határ szegletén, az Őrségben. Világsztárok a pajtában, kurd szakács a konyhában. Minden (új) kezdet nehéz.

Klementisz Réka
2010. 05. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy fába vágta a fejszéjét a Mediawave stábja, és egyben jól meg is találta, milyen irányba érdemes előremenekülni. Győr lassan kiszorította, Szombathely viszont tárt karokkal fogadta a hontalanná lett fényírókat – már ami a város vezetőségét illeti. A stábon, a programokon nem is múlott, a helybeliek felavatatlanságán annál inkább; Szombathely – az ingyenes koncerteket leszámítva – egyelőre nem tudott mit kezdeni a két hétig tartó kultúrdömpinggel. Őriszentpéter, ha szűk körben is, annál inkább.
Ha úgy tetszik, imádság – öszszegez egy egész életművet Tóth P. Péter Muzsikás filmjében Dresch Mihály, miközben odaát, néhány tyúklépésnyire a malomból lett alkalmi fesztiválmozitól éppen ő maga nyitogatja a fellegeket leheletfinom dzsesszel a világklasszis dzsesszdobos, Hamid Drake oldalán. A pajtában körbe-körbe vándorol az egymástól vett kölcsön-meleg. A varázslat működik, és a Mediawave küldetése éppen ez. A találkozás lehetősége. Drake és Dresch, és az utánuk következő Tóth Viktor Tercett túl vannak már a közös lemezfelvételen, együttműködésük a Mediawave gyümölcse. Péntek este Őriszentpéteren egy háromnapos próbafolyamat eredményét mutatták be.
Koncert után gumicsizmában slattyogok át a régi malomban megrakott kályha mellé. Arra gondolok, az Őrség talán még nem is látott ilyen szürreális falunapot. Dreschéket és a pajtányi fesztiválozó vendéget fellépés után egy kurd szakács bárányragujával kényeztetik, a májusba bepimaszkodott az ősz, a végvidéki csendbe dzsessz szűrődik. A tájhoz mérten zsebkendőnyi területen, néhány tucatnyi kultúrkalandorból mindeközben oázis alakul Őriszentpéter régi gazdasági épületei körül; a fényírók Mediawave Szelektív jazz és ökofesztivál névre keresztelt ráadás hétvégéjét a Sülyi Péter vezette Őri Alapítvány bázisa fogadta be. Mintha egy tövig metszett fa rügyezne. Múltját el nem feledve, félrevonulva, irányt keresve. A Mediawave stábja is pontosan tudja. A fesztiválnak nincs más választása: újra kell magát teremtenie.
Csakhogy tucatnyi kérdés tolul megválaszolatlanul. Elöregedés és forrásvesztés. Terjeszkedés és közönségnevelés. Utánpótlás és megújulás. Miközben odalent kávéscsészék csörömpöltek, a tele ház padlásán a fesztiválszervezők kétnapos nemzetközi kupaktanácsán a meghívott belga, angol, olasz és osztrák vendégek egy rendezvény alakításának korszerű módszereit boncolgatták. Hartyándi Jenő fesztiváligazgató-házigazda vallomása után: – Sokáig nem foglalkoztunk a közönség nevelésével, később beláttuk, fontos a tudatosság. A művészeti fesztiválok közönsége utánpótlás-nevelés nélkül elöregszik.
Az olasz hozzászóló sommás tapasztalata szerint „ha nincs nevelés, nincs növelés”, Wim Wabbes belga szervező szerint a rétegfesztiválok állandó megújulásának kulcsa a közönség megszólítása, az új (online) kommunikációs csatornák használata. A Burgenland tőszomszédságába szervezett szelektív hétvége rudersdorfi társrendezvényének vezetője, Udo Preis szerint mindez a fényírók esetében kevés. Hiába kacsint a határon túlra a Mediwave, „a határok a fejekben vannak”. Hiába kínálja magát közös történelmi múltja alapján az osztrák–magyar–szlovén hármas határ, s tenne jót a térségnek a fesztiválon keresztül a kulturális közeledés, osztrák oldalon húsz évvel a vasfüggöny leomlása után is él a magyarokkal szembeni előítélet – ha nem is tömeges mértékben. Szombathely pedig hiába hazai pálya, évekbe is telhet, mire kialakul az a tudatos, kultúrára éhes közönség, akikre a Mediawave bázisként számíthat.
Nem is beszélve azokról, akiket a zenei és filmes programokon túl érdekel a pluszmisszióként felvállalt ökodimenzió. Akik szerint a tájépítészet nem csak a skanzenba való, a fenntarthatóság pedig nem üres frázis. Akik tudni akarják, házaikat hogyan illeszthetnék az őrségi faluképbe. Akiket érdekel, lesz-e még működő vízimalom ott, ahol egykor huszonöt is működött, Pápateszéren. A vízimalmokat 1975-ben gimnazisták mérték fel, kalandvágyból, lelkesedésből. Az anyagból Őriszentpéteren fotókiállítást rendeztek. A képeken szereplő önkéntesek névsorában többek között a következő nevek sorakoznak: Sebestyén Márta, Czakó Gábor, Éri Péter.
A Mediawave persze mégiscsak a filmekről, a koncertekről szól. Egyszeri pillanatokról, kölcsönhatásokról. – Olyan, mint egy elektromos szikra. Miközben dobolok, minden testrészem mozog. Szellemi és fizikai szinten is érzem, része vagyok a teremtés folyamatának. A Mediawave az elmúlt öt évben a családommá vált. Olyan energiát tapasztalok itt, amely visszatérésre ösztönöz – meséli egy háttérbeszélgetésen pajtakoncertje másnapján Hamid Drake, a Mediawave Párhuzamos Kultúráért díjának 2006-os kitüntetettje. Még a mondat végére sem ér, bekopog egy lány a terembe, és a nyakába borul. – Csak meg akartalak ölelni! – mondja Iva Bittová. – El ne menj, amíg meg nem hallgatsz! Ma este játszom! – hadarja még hozzá.
Bittová a pajtában. Ma is olyan, mint évtizedekkel ezelőtt, amikor épp a Mediawave-en felfigyeltek rá. A furcsa cseh lány, a hegedűs, aki összekócolja a skálát. Egy bátor nő, aki zsebében a Mediawave idei életműdíjával átlép a határok felett, és minden pillanatban képes újrateremteni önmagát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.