A hideg fej és a meleg művek

LÁT-HATÁS Nem mondhatom el senkinek címmel nyílt kiállítás a Nemzeti Színház előcsarnokában Havadtőy Sámuel alkotásaiból. A tárlat a felirat szerint a társulat aznap esti bemutatójához, Martin Sperr Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból című darabjához kötődik, amelyet a színház festőműhelyében adtak elő, s amelynek megtekintését 16 éven felüli nézőknek ajánlják.

P. Szabó Ernő
2010. 05. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kiállítás megtekintését hiába is kötnék korhatárhoz a szervezők, hiszen aki belép a színház szűk, nyomott előcsarnokába, akarva-akaratlan a képekkel s a középen álló aranyozott szekrénykével, az általuk alkotott installációval szembesül. Már ha egyáltalán tudomást vesz róluk, egyik-másik annyira a belső tér, a dekoráció részének tűnik. A képeken azonban szövegek is vannak, mindegyiken ugyanaz, s ezek a Karinthy Frigyestől vett cím – Nem mondhatom el senkinek – folytatásaként mindenkinek elmondják azt, hogy „NOBODY NOWS THAT I AM GAY”, azaz Senki nem tudja, hogy meleg vagyok. Ez nem túl ízléses ugyan, de jobb annál, mint amikor a meleg büszkeség napján obszcén gesztusokkal kísérve vágják az arra járók szemébe ezt az igazságot, hogy a jövőben tudják – a műegyüttes akár annak a dokumentuma is lehetne, hogy arról, ami Alsó-Bajorországban még emberi drámákhoz vezetett, ma, a gender check korában egyszerű kijelentő módban beszélnek. Mindez magánügy. De akkor mégis milyen má-ról és kinek a jelenéről beszél az alkotó? Havadtőy szerint a művek nem a mostani színházi bemutató alkalmából készültek, hanem két évvel ezelőtt, amikor is arra reagált velük, hogy egy protestáns lelkész megáldotta a Magyar Gárda hatszáz tagjának eskütételén a zászlót, s hogy a gárda tagjai „melegeket a Dunába!” kiáltásokkal vonultak végig Budapest utcáin.
Kár, hogy ezt csak élőszóban mondja el, mert maga a mű nem erről beszél. A válasz, amelyet Havadtőy a minden keresztény által elítélendő fenyegetésre adott, teljesen elhibázott. Sértő. A középre helyezett aranyozott szekrényke körül ugyanis, amelyben egy kereszt kapott helyet, rajta a Madonnát és a kis Jézust ábrázoló miniatűr képpel, éppen 12 festmény függ a falon. A szekrényke ajtaján a fogó két kulcs, Szent Péter attribútuma, a szekrény közvetlen közelében két kép, öt-öt másik szimmetrikusan a két oldalon. Nem nehéz a tizenkét apostol jelképét meglátni bennük a kenyeret és a bort saját testévé és vérévé változtató Krisztus körül. Aligha van, aki az utolsó vacsora „meleg” változatából ne a kereszténység mint olyan, a keresztény értékek egésze fölötti, hideg fejjel megfogalmazott, kategorikus és ellentmondást nem tűrő ítéletet olvasná ki, s ne tartaná ezt az ítéletet teljes tévedésnek, a művet bombasztikusnak, provokatívnak, rossznak. Havadtőy lelke rajta, ha van neki, hogy mégis kiállította. S azon is, hogy az installáció éppen szombaton, a választás második fordulója előtt egy nappal, a kampánycsend idején jelent meg a Nemzeti Színházban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.