Az ideológiák vége

G. Fodor Gábor
2010. 05. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A választások eredményét mérlegre tevő írásunkban azt állítottuk, hogy a Fidesz–KDNP elsöprő győzelme több szempontból is példa nélkülinek tekinthető. Egyfelől, példa nélkül áll a rendszerváltást követő magyar politikában. Másfelől a példanélküliség „értelmének” a feltárásában a nemzetközi összevetés sem segít, mert egy közös listán induló pártszövetség önállóan, egy olyan rendszeresen megtartott választások alapján működő demokratikus politikai rendszerben, ahol nem áll fenn egy uralkodó politikai csoportnak a kormányzati alternatívát lehetetlenné tevő hatalma, s ahol sem belső viszályok, sem a demokratikus választásokkal való visszaélés, sem polgárháború nem volt, még soha nem ért el választásokon ekkora többséget. A példanélküliség értelme tehát, hogy a 2010-es választással forradalmi értékű változások következtek be Magyarországon, amelynek következtében nemcsak a szocialista hatalomkonstrukció, de a szocialista világmagyarázat is érvényét vesztette. Ebből adódóan tehát a régi világgal történő leszámolás következett be, amely egyben egy új építésének kezdete is. Orbán Viktor szavaival élve, a nemzeti együttműködés rendszere létrehozásának lehetősége.

Rendszerváltások
2010-ben több történt, mint egy egyszerű kormányváltás, de ez a „több” egyben más, mint egy rendszerváltás, nézzük, hogy miért is.
Az úgynevezett rendszerváltásban részt vevő politikai erők mintegy húsz évvel ezelőtt ugyanis úgy gondolták, ha a szocialista „köztulajdont” „magántulajdonba” adják, a „redisztribúciót” „piaccal” váltják fel, az „egypártrendszerről” áttérnek a „többpártrendszerre”, ami automatikusan biztosítja a „diktatúra” felcserélését „demokráciára”, akkor megtörténtnek tekinthető a „szocializmus” felváltása a „kapitalizmussal”.
A baj ezzel a logikával az, hogy az így értett „szocialista–kapitalista” rendszerváltást mintegy negyven évvel azelőtt meg egy azzal éppen ellentétes „kapitalizmus–szocializmus” csere előzte meg. Akkor a kommunista hatalomátvétel során úgymond a „bűnös” kapitalizmust kívánták felváltani a „jó” és a „megoldást” biztosító szocializmussal, a követett forgatókönyv pedig az intézmények ellentétes irányú cseréjét írta elő: a „magántulajdont” „köztulajdonnal” cserélték le, a „piacot” „bürokratikus koordinációval” kívánták felváltani, a demokráciát pedig egyetlen párttal is megjeleníthetőnek vélték.
Nyilvánvaló a kérdés: most akkor melyik rendszerváltás is van a közelebb a végcélhoz?
1989 után úgy tűnt, hogy a nyugati demokráciákat és liberális piacgazdaságot végcélnak tekintő rendszerváltással ér véget a történelem: a posztkommunista kelet-európai országok is a nyugati demokráciák dicsőséges útjára lépnek. Ma már tudjuk, a történelem mégiscsak tovább folytatódott, s húsz év alatt kiderült, hogy a szocializmusból a kapitalizmusba irányuló rendszerváltás is csődöt mondott. Csődöt mondott, mert világossá vált, hogy a demokrácia nem teremt automatikusan jólétet is. Csődöt mondott, mert az is kiderült, hogy a rendszerváltással csak az ideológiai címkék és az intézmények változtak, a hatalmat gyakorlók azonban ugyanazok maradtak, akik az előző rendszerben voltak. A történetfilozófiai irányváltás végrehajtásával és az intézmények cseréjével a posztkommunisták egy csapásra demokratákká, sőt rendszerváltókká váltak, így lettek a rendszerváltással a régi rendszer haszonélvezői az új rendszer érdekvédőivé.

A posztkommunizmus varázstalanítása
A szemfényvesztés kezdetben még jól működött, a posztkommunisták megértették, hogy a hatalmat el kell rejteni, s a nyugati jólét és demokrácia konkrét tényeit absztrakt és elvont ideológiákká fordították át (így lett a szocialista kormányzás megkérdőjelezhetetlen, mégis tartalmatlan vezérelvévé a modernizáció, reform, haladás, igazságosság). Egy ideig még sikerült is megtanítani az embereket MSZP-ül beszélni, hiszen a posztkommunisták tulajdonképpen ott folytatták, ahol a késő kádári években abbahagyták. A rendszerváltás után vitt baloldali politika viszonylagos sikerének titka egyfelől megkérdőjelezhetetlenségében állt (eszerint a rendszerváltás – a történetfilozófiai bizonyosság értelmében – kétségbevonhatatlan módon megtörtént, sőt az MSZP rendszerváltó párt), másfelől abban, hogy olyan előfeltevésekre építhetett, amelyek összhangban álltak bizonyos „történelmi hagyományokkal”, azaz létező igény mutatkozott valami olyasmire, mint amit a Kádár-rendszer képviselt.
Az elmúlt nyolc, de különösen az elmúlt négy év szikár valósága azonban a posztkommunista hatalomgyakorlás valamennyi minisztériumát varázstalanította. Egyfelől a gazdaságpolitikai fordulatot hirdető, a társadalmi struktúrák és az emberi természet megváltoztatását célzó elvont ideológiák elpárologtak, hogy a maga nyers mivoltában váljon láthatóvá a posztkommunista hatalomgyakorlás természete (erről szól alapvetően Gyurcsány Ferenc kormányzása a hírhedtté vált őszödi beszéd után). Másfelől, különösen az utóbbi három évben, elpárolgott a „történelmi hagyományok” anyagi fedezete is: végletesen leszűkült annak a közérzetjavító politikának a mozgástere, amely jóléti juttatásokkal tartott maga mögött jelentős választói csoportokat.
A liberális posztkommunizmus korábban megdönthetetlen uralma alól véglegesen kicsúszott a talaj. A mindent megkérdőjelező, csak saját előfeltevéseit kérdésessé nem tevő nihilista liberalizmus és a kádári nosztalgia folyamatosságának fenntartásában érdekelt liberális posztkommunizmus saját hatalmának feltételeit számolta fel azzal, hogy saját utópiáival szemben is pragmatikussá és gyanakvóvá tette az embereket.
Megismételjük korábbi állításunkat, a változás éppen ebben öltött testet, hogy mindezt minden korábbinál nyersebben adta tudtára a szocialistáknak.
Vissza a kezdetekhez
Így ugyanoda jutottunk, ahonnan elindultunk: az emberarcú szocializmus rendszerének tarthatatlanságához és a rendszerváltás igényének kikerülhetetlenségéhez. A progresszív történetfilozófia elvesztette korábbi magabiztosságát, az átmenetnek tekintett elmúlt húsz év nem a történelem végéhez (nyugati demokráciák és liberális piacgazdaság) emelt átjárót, hanem a húsz évvel ezelőtti kezdetekhez vitt minket vissza.
A nyolcvanas évek végén egy élhetőbb országban reménykedők úgy látták, hogy a válság egy korszak végeként áll elő, kimerültek azok a források és fejlődési lehetőségek, amelyek az elmúlt évtizedek „társadalomfejlődésének dinamikáját” adták. Meggyőződésük volt, hogy az előállt gazdasági válság a társadalmi válságjelenségek szaporodásának nem oka, hanem maga is a válság egyik megnyilvánulása, hiszen jól látható, ahogy a fejlődés menetében a „születési rendellenességek” beépített akadályokká váltak. Ekkora már egyértelművé vált, hogy a gazdaság válsága mögött általános társadalmi, politikai, erkölcsi, legitimációs válság, valamint a „társadalom perspektívavesztése” áll. Egyértelművé vált, hogy egy „csőddel fenyegető erkölcsi deficitről” van szó, mert a gazdaság egyensúlyvesztése mögött is szellemi zűrzavar húzódik meg. A szellemi zűrzavar következtében az intézményeket „félrehasználják”, a létező rendszer pedig piaci magatartást szimulál a szimulált piacon, a rendelkezésre álló régi eszközök pedig kimerülnek. Ebből fakadóan a gazdaság alkalmazkodóképességének zavarai nem magyarázhatók kielégítő módon gazdasági tényezőkkel, nem szüntethetők meg csupán gazdasági természetű szabályozás útján, hanem csakis új politikával. S akkor a „nagy Titokról” még nem is beszéltek: a „titokról”, hogy politikai diktatúrában éltek. A politikai vezetés valamit állított magáról és az országról, és ez a valami nem volt igaz: egy elvetélt és végiggondolatlan társadalmi utópiával volt tehát dolgunk. Mert bizonyossá vált számukra, hogy a jelenlegi válság „a társadalmi utópia csődje”, „egy történelmi léptékű szélhámosság”, amely során „az MSZMP sunyinak nevezi ellenségeit, mert azok kimondva-kimondatlanul a hatalmat célozzák meg.” – Hihetetlennek tűnik, de ezek a megállapítások, nem 2010-ből, hanem kivétel nélkül a nyolcvanas évek végéről származnak. Ugyanoda jutottunk tehát, ahonnan elindultunk. A történetfilozófia és a diadalmasnak hitt ideológiák is kudarcot vallottak.
A tanulságok levonása azt sugallja, nem maradt más lehetőség: az utópiák legyőzéséhez ki kell lépni az ördögi körből.

Szamárpadosból újra éltanulók
A 2010-es választás tulajdonképpen az egyszerű ember lázadása volt „a történelmi mértékű szélhámosság”, „a kudarcot vallott társadalmi utópiával” szemben. A történelmi mértékű szélhámosság „értelme” az volt, hogy a történetfilozófiai irányváltás és az intézmények cseréjét kreatív módon végre hajtó szűk csoport a közérdek és nyugatról kölcsönzött díszes ideológiák nevében, az állam és az egyszerű emberek kárára saját magánérdekeit követve kormányzott. Ez a szemfényvesztés lepleződött le, s ezért van szükség felelősségre vonásra is, mert egy új rendet nem lehet a régi bűnökre alapítani, s mert az igazságérzet háborog. Egész egyszerűen a hétköznapi megélhetés kérdéseivel küzdő, többszörösen is megtévesztett embereknek elege lett az ideológiákból. Ez magyarázza, hogy ennek a forradalomnak az volt az ideológiája, hogy nem volt ideológiája. Az ideológiák kora ugyanis mára tényleg véget ért.
A lelki forradalom egyik legfontosabb következménye, hogy az érvényüket vesztett megosztó ideológiák nem akadályozzák többé a nemzeti összefogást, és a nemzeti ügyeket szem előtt tartó, pragmatikus kormányzás eredményességét. Egy ideológiák utáni korra kell tehát berendezkednünk.
Ezért nem lehet váltani, csak megdönteni egy rendszert: ez a feltétele az ördögi körből való kilépésnek. Az ideológiák halála azonban nem jelenti, hogy a kormányzatnak nincs politikai filozófiája. Mert a régi útjelzők, a régi magyarázatok érvénytelenné válásával új koordináta-rendszerre van szükség, amely újraírja az igazodási pontokat. A nemzeti együttműködés rendszere lehet ez az új koordináta-rendszer. Vagyis a rendszerváltások rendszerét (ahol a mindennapok kérdései alárendelődnek a hatalomtechnikát elmaszkírozó történetfilozófiának) a nemzeti együttműködés rendszere (ahol az absztrakt ideológiákat a mindennapok életét megkönnyítő pragmatikus kérdések érvénytelenítik) váltja fel.
Az új rendszernek ideológiaellenes éle van: hiányzik belőle a valóságidegen utópia. Még akkor is így van ez, ha a szocialisták szerint az együttműködés feltételezésére építeni a kormányzást, ez a merőben utópikus. De amikor ezt mondják, akkor is csak lényegüket adják: az irigység beszél belőlük. A szocialisták azok, akik nem a hitre, az összetartozásra, hanem az irigységre és megosztásra építenek, számukra nem is létezik közösség, csak atomizált egyénekből álló társadalom. Ráadásul maguk sem hisznek abban, amint mondanak (a szocialista hatalomgyakorlás a szavak és tettek feszültségére épült), így elképzelni sem tudják, hogy őszinte is lehet egy politikai szándék.
Márpedig a nemzeti együttműködés rendszerének őszinte feltételezése a sokat emlegetett jó kormányzás előfeltétele. A közösségi cselekvésnek ugyanis nem a kormány a kizárólagos letéteményese: sikerre vezetni egy országot az emberek részvétele nélkül nem lehet. A tetteiért felelősséget vállaló kormány kezdeményez, bátorít, ösztönöz, energiákat szabadít fel, és persze igyekszik megkönnyíteni az életet, de az emberek azok, akik munkájukkal, teljesítményükkel, adófizetési hajlandóságukkal fenntartják és erősítik a közösséget. A nemzeti együttműködés rendszere nem az irigységre alapozott megosztó politikára, hanem az összetartozás-tudatot erősítő érdekegyesítés politikájára épül. Mert a munka, a rend, a jólét, a biztonság, az egészség, a család mindenki számára fontos. Így írhatja felül az új rendszer a régi törésvonalakat. Csak így válhat Magyarország szamárpadosból újra éltanulóvá, csak így lehet a jobbágyi alázatból egyenes derék és büszkeség.
Az utópiák kora véget ért, s létrejöhet az együttműködésen alapuló erős társadalom.

A szerzők a Századvég kutatásvezetői

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.