Botrányba fulladt ÁKK-tender

Túl alacsony az ügynöki jutalék – információink szerint ez volt az egyik fő problémája az Államadósság Kezelő Központnak (ÁKK) a milliárdos marketingkommunikációs pályázatára érkezett anyagokkal. Az alacsony áraknak köszönhető kizárás nyomán a tender egyetlen továbbjutója az a Berg Média Budapest reklámügynökség lett, amely évek óta sikerrel pályázik az állami cégnél. Csakhogy a dolgok az idén nem mentek olyan simán, mint korábban: az egyik kieső cég megtámadta az ÁKK döntését a Közbeszerzési Döntőbizottságon.

K. Tóth László
2010. 05. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtámadta az egyik pályázó cég az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) 792 millió és 1,584 milliárd forint közötti marketingkommunikációs pályázatának eredményét – tudta meg a Magyar Nemzet. A jogorvoslati kérelem tényét az Államadósság Kezelő Központ és a Közbeszerzési Döntőbizottság egyaránt megerősítette lapunknak. Az ÁKK az eljárásra hivatkozva nem kívánt kérdéseinkre válaszolni, csupán a Közbeszerzések Tanácsának honlapját ajánlotta figyelmünkbe. A döntőbizottság ugyanakkor arról tájékoztatott, hogy a jogorvoslati eljárást a PanMedia Western Kft., a pályázat egyik indulója kezdeményezte még április közepén. A tárgyalásra várhatólag jövő héten kerül sor, ekkor a döntőbizottság meghallgatja a feleket, s határozhat arról, hogy az állami intézmény valóban jogellenesen zárta-e ki a milliárdos pályázat résztvevőit a versenyből.
Megkeresésünkre Bognár Tamás, a PanMedia Western Kft. ügyvezetője nem kívánt részleteket közölni, mindössze annyit mondott: az ÁKK túl alacsonynak minősítette ügynöki jutalékukat, s kizárta őket a versenyből, ezért döntöttek a jogorvoslati eljárás megindítása mellett.
Információink szerint az alacsony áraknak köszönhető kizárás nyomán a tender egyetlen továbbjutója az a Berg Média Budapest reklámügynökség lett, amely évek óta sikerrel pályázik az állami cégnél. Úgy tudjuk, mivel az érvénytelenné nyilvánított pályázatok miatt csak egyetlen versenyző maradt állva, az ÁKK végül nem hirdetett győztest.
A reklámügynökségek körében a tendert eddig is megkülönböztetett figyelem kísérte, s ennek nem csak az volt az oka, hogy az ÁKK meglehetősen magas értékre írt ki pályázatot. Bennfentesek már a tender január 8-i kiírásánál furcsállották, hogy az összetett jelentkezési anyag elkészítésére az állami társaság meglehetősen szűk határidőt, alig több, mint egy hónapot hagyott. A vállalat ráadásul szigorú feltételeket szabott meg a jelentkezők számára. Követelményként írta elő például, hogy a pályázónak 2008-ban és 2009-ben legalább 750 millió forintos forgalmat kellett lebonyolítania. Cserébe az ÁKK egy egészen 2012 áprilisáig érvényes szerződést ígért, a hosszú szerződési időt költséghatékonysági szempontokkal indokolva.
A Berg Média Budapest 2006-ban 600 millió forint értékű, míg 2008-ban 800 millió és egymilliárd forint közötti ÁKK-megbízás nyertese lett. A társaság korábban a Bajnai Gordon által felügyelt Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől is több megbízáshoz jutott: 2008-ban 366 millióért, míg 2009-ben 200 millióért segédkeztek az uniós források eredményes végrehajtásáról szóló kampányokban. A Berg Média Budapest emellett más állami intézmények médiakampányának sorát vezényelte le az elmúlt években. Tavaly például csaknem 900 milliós megrendelést kaptak a Hungarofest Nemzeti Rendezvényszervező Kht.-tól, 2007-ben pedig 180 millióért végezték a földművelési tárca és a Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. médiavásárlásait.
Az állami cégek a választások közeledte ellenére sem állították le médiatendereiket. Mint arról tegnap beszámoltunk, az ÁKK-hoz hasonlóan a Magyar Turizmus Zrt. is január 8-án írt ki kommunikációs pályázatot, nettó ötmilliárd forint értékben. A tendert a Mediaedge: cia Hungary Kft. és az I.M.G. Inter Media Group Kft. nyerte meg, a szerződéseik egészen 2012. március 31-ig lesznek érvényben. A Mediaedge egyébként nem panaszkodhat az állami megrendelések hiányára, az utóbbi években ugyanis több száz millió forint értékben kapott megbízásokat az állami szektorból. A cég kiemelt partnere a Miniszterelnöki Hivatal, amely több száz millió forintos megrendeléseket adott a Mediaedge-nek, de a gazdasági és a honvédelmi tárcáktól is jelentős értékű megbízásokat kaptak. Az egyes minisztériumok üvegzsebeiben fellelhető adatok alapján az utóbbi évek állami kommunikációs és reklámfelület-vásárlási megbízásainak másik két nagy befutó cége az Insomnia Kft. és a Mindshare ügynökségek voltak. Az Insomnia például egyedüli pályázóként indult és nyert meg egy milliárdos nagyságrendű megbízást a földművelésügyi tárca alá tartozó Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézettől, míg a Mindshare a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél tarolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.