Jövedelemszivattyúk a magyar gazdaságban

Botos Katalin
2010. 05. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsz éve a magyar gazdaság mélypontra került. Akkor már egy évtizede stagnált, hiszen az IMF az 1982-es felvétel áraként szigorú megszorítóprogramot varrt ránk, annak érdekében, hogy súlyos adósságunkat tovább görgethessük. A gazdasági bukás oka a rendszer nem kellően hatékony működése volt, ami miatt végzetesen lemaradtunk Európa nyugati felétől. A tervirányításos diktatúra csődöt mondott.
1990-ben a Magyarország GDP-je kerekítve 33 milliárd dollár volt, az akkori árfolyamon átszámítva. A bruttó adósság ebből 21 milliárd dollár volt, a GDP 65 százaléka, a nettó adósság 16 milliárd dollár, a GDP 48 százaléka. Az adósságszolgálat 4 milliárd dollár volt, ez a GDP 12 százalékát tette ki. A rendszerváltozáskor ez volt az első számú jövedelemszivattyú, amely a magyar gazdaságban megtermelt jövedelmek 12 százalékát, vagyis minden nyolcadik forintot külföldre áramoltatott. Amellett működött egy másik jövedelemszivattyú is, amely a külkereskedelmi cserearányok révén vont ki jövedelmet a magyar gazdaságból. Ez az export- és importárak eltérő alakulásából fakad. A rendszerváltozás előtt, 1990-ig az energiaárak robbanása miatt húsz év alatt 24 százalékos romlást kellett elviselnünk. E két jövedelemszivattyú hatása az adott évi GDP-re vetítve 19 százalékot tett ki, azaz minden ötödik potenciális jövedelemforint kivándorolt az országból.
A következő szűk húsz évben a cserearány-veszteség 15 százalékot tett ki. Utóbbit azonban már a modernizált, EU-piacra értékesítő feldolgozóipar produkálta. Hogyhogy nem tartott lépést az importárakkal az export? Hiszen ez alatt az idő alatt csak egy jelentősebb energiaár-emelés volt. Nem lehet ez összefüggésben a multik árpolitikájával? Hiszen tudjuk, a jelentős export náluk igen jelentős importtal is párosul. Ez igen elgondolkodtató.
A rendszerváltozás utáni gazdaságpolitika a külföldi tőke gyors beáramlására épített. A privatizáció során az értékesíthető vagyon stratégiai jelentőségű ágazatait külföldi kézbe adtuk. Az így kapott devizabevételből jelentős részben visszafizettük külföldi adósságainkat, ami jelenthette volna a kamatszivattyú megszűnését. Ha újabb adósságokat nem csináltunk volna. De bizony a bevételek fölötti költekezés miatt a deficit tovább termelte az adósságot, s az adósságszolgálat kényszere továbbra is megmaradt. Viszont a direkt tőkebeáramlással további két jövedelemszivattyút teremtettünk. Egyrészt a profit hazautalását, másrészt a belső árakkal való adóoptimalizálás lehetőségét. Erre fentebb már utaltunk. A multicégek ugyanis az elszámolóárakon keresztül beszabályozhatják a nálunk képződő, elvileg itt adóköteles nyereséget, ami a cserearányromlásnak is egyik tényezője lehet.
Ami a profit kiutalását illeti, gyakori érv volt a külföldi tőke beáramlását támogatók részéről, hogy ettől nem kell félni, mert a profit itteni újrabefektetésével számolhatunk. Meglehet, jó ideig ez így is volt, de az utóbbi időben bizony határozottan sor került a jövedelem kiutalására. A fizetési mérleg romlásának ez volt a közelmúltban az egyik legfontosabb tétele. 2008-ban nagysága a GDP 6 százalékát tette ki.
A rossz folyamatokat megállítani, a tendenciákat megfordítani mégis lehetne. Ha nem erőltetjük tovább a minden áron történő külföldi tulajdonszerzést, hanem nagy hangsúlyt helyezünk a hazai gazdaság fejlesztésére, akkor legalább az egyik jövedelemszivattyú további növekedését megállíthatjuk. El kell ugyanis azon gondolkodnunk, hogy a felkiáltás, hogy „de hiszen nincs tőkénk!” – nem feltétlenül igaz. A háztartások nettó pénzvagyona 2008-ban elérte, illetve meghaladta a 2008. évi működőtőke-állomány forintértékét. Lehetett volna tehát, és még lehet is a megtakarításokat okosan fejlesztésre csatornázva megerősíteni a hazai vállalkozásokat. Ha a saját megtakarításainkhoz igazodó gazdaságpolitikával éltünk volna, közel ugyanitt tarthatnánk, és nem alakult volna ki egy olyan helyzet, hogy a legjövedelmezőbb, stratégiai fontosságú ágazataink túlnyomó része külföldi tulajdonba kerüljön. Különösen azért sajnálatos ez, mert amíg világ a világ, a profitcsatorna kifelé fog működni. S hacsak nem lesz ellenirányú jövedelemáramlás külföldi magyar befektetésekből, mindig csökkenteni fogja a hazai rendelkezésre álló jövedelmeket, a GNI-t.
Egy másik lehetőség is adódik a változtatásra.
Ha a multicégek belső árainak, elszámolóárainak ellenőrzésére felkészültebb szakmai apparátust állítanánk rá, sokat megtakaríthatnánk. Végül is ez a cserearányromlás megakadályozásának egyik formája lenne. Az adóhivatal ellenőreinek talán nem a létfenntartásért küszködő kisvállalkozók túlellenőrzésével kellene foglalkoznia, hanem ezzel a kérdéssel, mert egyértelmű nemzetgazdasági érdek aktivizálódásuk. Jelentős adóbevétel úszhat el ugyanis itt.
Ami az adósságszolgálatot illeti, egyértelmű, hogy mindenekelőtt a költségvetést kell konszolidálni. Teljesen nyilvánvaló, hogy nem a nagy rendszerek szétverésével és privatizálásával, hanem az égbe szökő korrupció megfékezésével, ésszerűbb állami fejlesztéspolitikával s a nem feltétlenül szükséges feladatok leépítésével lenne ez lehetséges. De hiszen erről szólnak várhatóan a kétharmados törvények, amelyekre felhatalmazás birtokában a kormányzó erő sort is kerít majd.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.