Kamuszatyor

Ökoterroir

Hegyi Zoltán
2010. 05. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Föld lakossága 500 millió műanyag szatyrot használ fel naponta. Jut belőle mindenhová, tengerekbe, hegyekbe és némi szél után ott lengedeznek a fák ágain. És soha a büdös életben le nem bomlanak. Ez az egész macera nem lenne, ha mindenki fogná a bevásárlókosarát és a lenszatyrát, oszt jó napot, de hát majd egyszer. Addig is a listavezető Egyesült Államokban évente százmilliárd darabot állítanak elő, mintegy 12 millió tonna kőolajból, mert az is van bőven. Közép-Európában jelenleg mindössze 25 kiló az egy főre eső tétel, de nem kell megijedni, a fejlődésnek és a haladásnak köszönhetően az előrejelzések szerint ez 2015-re felkúszik 48-ra. Persze azért terjed a környezettudatosság is (soha roszszabb divatot), amely látszólag elérte a multikat is. Magam például néhány hónappal ezelőtt hozzájutottam az egyiktől egy biológiai úton lebomló bevásárlótáska feliratú műtárgyhoz, be is varrtam rögtön a komposztba, hogy lássuk mi lesz. Azóta ott ül és bomlás helyett egyre élénkebb. Azt nem tudom, mennyi idő után kellene neki elkezdeni a lebomlást, de mint azóta megtudtam, valószínűleg sohasem. Ugyanis kamu ez is. Persze ha kamu a mézük, a húsuk, a tejük, miért pont a szatyruk ne lenne az. Léteznek valóban környezetbarát műanyag zacskók, ezek tejsavból vagy kukoricakeményítőből készülnek és hamar lebomlanak, viszont csak az összállomány egy tizedét alkotják, mivel drágák, a multik meg szegénynek tartják magukat. Marad a kamuszatyor, ami aztán fény- és oxigénhiányos környezetben mindent csinál, csak nem bomlik. Azt pedig még a legradikálisabb környezetvédőtől sem várhatjuk el, hogy lélegeztetőgépre kapcsolva napoztassa a szatyrait. Esetleg az újrahasznosítás lehetne még a menekülési útvonal, de arra meg kevés a kapacitás, ami van, azt leköti a műanyag palackokkal való kínlódás, mert szóda helyett rákaptunk az arzénes vízre, ami persze tagadhatatlanul tartalmaz folklorisztikus elemeket is. Felmerült a termékdíj gondolata is, be is vezették, az áruházláncok lelkiismeretesen be is fizették, aztán kigazdálkodták máshogy. Halálra is keresik magukat a pénztárosok.
Azért ez milyen? A méregbe csomagolt méreg. Várható volt, hogy a zöldmozgalmak, a tudatos vásárlás térhódításával egyidejűleg, megérkeznek a válaszlépések is, a kavarás, a dezinformáció, a hiteltelenné tétel, a látszólagos együttműködés, a zavarórepülések, a becsatlakozás imitálása. Hogy aztán a végképp megzavarodott átlagvásárló mondjon egy cifrát és hagyja a fenébe az egészet. Rájöttek arra is, hogy a magyar vevők zöme magyar terméket szeretne és utálja a nyersen leszedett, lefagyasztott, utaztatott, felengedett paradicsomot. Ma már annyi a magyar termék az üzletláncok polcain, hogy a felületes szemlélő azt hiheti, lefújták Trianont. Közben meg az éjszakai műszakokban vidáman csattognak az átcímkéző kéziszerszámok. A megoldás persze végtelenül egyszerű. Piacra, kofákhoz, helyi, friss áruért, fonott kosárral. Ebből megél a termelő, a kézműves családja is. A honfitársaink.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.