Képek Szentendre és Párizs között

P. Szabó Ernő
2010. 05. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Párizs mindig is mágnesként vonzotta a magyar művészeket, tudatosítja a szentendrei Erdész Galéria május 9-ig megtekinthető Párizs–Budapest–Szentendre című kiállítása. Czóbel Béla élete jó részét Párizsban töltötte, Bálint Endre a fény városában hozta létre a Bibliát illusztráló sorozatát, Vajda Lajos rövid életéből három és fél nehéz évet töltött ott. A kortársak közül ef. Zámbó Istvánnak például a Petit Palaisban és a Galerie Cinkóban volt kiállítása, Farkas Ádámnak pedig Párizsban éppen úgy, mint Szentendrén köztéri szobra áll. A sort Rippl-Rónai József téli városrészletet ábrázoló leheletfinom kompozíciója indítja, Ferenczy Károly kertrészlete, Czigány Dezső Provence-i tája, Barcsay Jenő korai, Cezanne nagy hatására utaló csendélete, Czóbel Béla több, párizsi korszakát idéző festménye folytatja. A tárlathoz kötődő felfedezés Ilosvai Varga István önarcképe, s még inkább Vajda Lajos Pasztell maszk című munkája s több, Párizsban készült kollázsa.
Szerepelnek művek Bálint Endrétől is, közöttük az 1947-es Felszállott a szépségmadár című mű, amelyen az olvasható: „Felszállott a szépségmadár, minek akkor országhatár, sej-haj, döcög a batár, halas ember temetésén nevet a tatár. Írja Bálint Endre, ki fütyül minden rendre.” Izgalmas dokumentum Kassák jó tíz évvel később írt levele a Párizsban dolgozó Bálinthoz, amelyben a diktatúrára panaszkodik, s azt írja, itthon alig egy-két művésznek sikerül kiállítania, hogy nem köt művészi kompromisszumot a hatalommal. Olvashatjuk a New York Times egész oldalas riportját az 1911 párizsi őszi szalonról, amelyben Picasso mellett Czóbelt is megszólaltatja az újságíró, és olvashatjuk a spanyol művész 1956-os levelét, amelyben 45 évvel korábbi találkozásukra emlékezik. Szerepelnek fotók André Kertésztől, Lucien Hervétől miként irodalmi emlékek is a képzőművészek baráti köréhez tartozóktól: József Attilától, Bölöni Györgytől, Déry Tibortól vagy Ady Endrétől. A kiállítás, amelynek a Párizs–Budapest– Szentendre tengely mellett elrejtőző művein túl kortárs magyar üvegművészeti alkotások is láthatók, mintegy előfutára a következő, Szürrealizmus című tárlatnak, amely – szintén Párizshoz kötődve – azt kívánja bizonyítani, hogy volt Magyarországon szürrealizmus, sőt, jelentős szürrealista művek születtek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.