Mimikri vagy arculatváltás?

Tízből nyolc vásárló szívesebben tesz magyar, mint külföldi élelmiszert a kosarába, a tudatosabb fogyasztást az elmúlt időszak szennyezett importárukról szóló sűrű híradásai is erősítik. Soha korábban nem becsülték ennyire a magyar termékeket a multiláncok sem, mint napjainkban, noha a hazai kereskedők szerint a hangzatos reklámok zöme csupán a haszonleső külföldi cégekre jellemző megtévesztő gyakorlat egy újabb eszköze.

2010. 05. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Reneszánszukat élik a magyar termékek a boltokban, a családok egyre tudatosabban keresik a honi földben termett élelmiszereket a nem ritkán kifogásolt minőségű importárukkal szemben. Felismerték ezt a negyedik éve bukdácsoló kereskedelem éles versenyben lévő szereplői is, ugyanis még soha ennyi magyar terméket hirdető reklámot nem láttunk, mint napjainkban. Ezen viszont felháborodtak a magyar tulajdonú üzletláncok, mivel szerintük a külföldi tulajdonban lévő multinacionális hálózatok csupán a vásárlók becsalogatására használják a magyar termékek reklámját, miközben például a beszállítókkal való kapcsolatuk nem az elkötelezettségről tanúskodik.
A magyar kézben lévő láncok nevében a CBA kommunikációs vezetője emelte fel a szavát. Fodor Attilától megtudtuk, a kevésbé tájékozottabb vevőket sokszor félrevezetik a külföldi kereskedők azzal, hogy reklámjaikban, hangzatos szlogenjeikkel előszeretettel hangsúlyozzák kínálatukban a magyar termékek túlsúlyát, még akkor is, ha ez nem teljesen fedi a valóságot. A cél azonban az, hogy a hazai árura ácsingózó fogyasztó szívesebben keresse fel az áruházat.
– Emlékezetes, a tavaly még életbelépése előtt kudarcba fulladt élelmiszer-etikai kódex előírta azt is, hogy a boltok polcain mintegy 80 százalékban kell magyar termékeket árusítani. Ez világosan kifejezte, hogy a társadalom részéről egyre nagyobb az igény a hazai élelmiszerekre, mert az ország nem importlerakat – mondta Fodor Attila, akinek szavait több piackutatás is alátámasztja. Így például legutóbb a Szonda Ipsos mutatott rá: egyetlen év alatt közel 40 százalékkal nőtt azon vásárlók aránya, akik figyeltek arra, hogy magyar termék kerüljön a kosárba, különösen a zöldség-gyümölcs, a pékáru, a tojás, a baromfi- és más húskészítmények, valamint a tejtermékek esetén.
Csakhogy az éles versenyben a magyar láncok (CBA, Coop, Reál) szerint a külföldi tulajdonú üzletek tulajdonosaiból hiányzik a lokálpatriotizmus, és pusztán az üzleti érdekek miatt választanak magyar árut a kínálatukba, amit ráadásul nem is a támogatásra leginkább rászoruló kistermelőktől szereznek be. A CBA képviselője emlékeztetett, hogy a multik eleve szóba sem állnak olyan gazdákkal, akik csak néhány száz tonna árut tudnának beszállítani az áruházakba, mivel ezeknél a láncoknál határokon átívelő, központosított árubeszerzés folyik. Közismert a kisebb beszállítók és a multik évek óta feszülő konfliktusa is, amelyben például a piaci erőfölényükkel visszaélő kereskedők rendszeresen a beszerzési ár alatt kényszerítik ki a portékát a gazdákból és ellenállás esetén előszeretettel fenyegetőznek az úgynevezett „kilistázással” is – ahogy ők a szerződésbontást nevezik.
– A multinacionális cégek csupán a bevétel növelését tartják szem előtt, s a magyar nemzeti össztermék tíz százalékát, vagyis az államháztartási hiány mintegy felét kiviszik az országból. A szocialista kormány idején erősen elbillent az egyensúly a multik javára a kereskedelemben is, az adókedvezmények, a válságban odaítélt munkahelymegtartó támogatások mind-mind a nagyobb cégeknek jutottak, miközben mintegy harmincezer munkavállaló tűnt el az ágazatból, és a hazai vállalkozások hátrányba kerültek itthon és az európai piacon egyaránt – véli Fodor.

Kell a vasárnap a Tescónak. Ismét felemelte a hangját a Tesco a vasárnapi nyitva tartás korlátozása ellen, miután lapunk megírta, szeptemberben újratárgyalhatja a parlament azt a kereszténydemokrata javaslatot, miszerint a vasárnap legyen ismét a családoké és nem a fogyasztásé. Iglódi-Csató Judit, a lánc kommunikációs vezetője a Klub Rádiónak kifejtette: elképzelhetőnek tartja, hogy a törvényhozó azért hozza a szabályt, hogy a kisebb boltokba terelje át a vásárlókat. Márpedig ez szerinte versenykorlátozó lépés, mivel egyeseknek hátrányt okoz, másnak pedig előnyt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.