Május elejéig valamivel több, mint 5500 vagyonadó-bevallás érkezett az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalhoz (APEH). Nagyjából ötezren jelentették be nagy teljesítményű autóikat, 553-an vallottak hajójukról, míg 41-en a repülőjükről készítettek hivatalos iratot. Az adóhatóságnál nem tudták megmondani, hogy az eddig beérkezett öt és fél ezer bevallás sok-e vagy kevés. Közölték, mivel a vagyonadó-törvény elfogadása előtt nem készült hatástanulmány, így ezt a részadatot sem lehet minősíteni. Hozzátették, hogy a magánszemélyeknek május 20-ig kell eljuttatniuk a bevallásokat, a társaságok tulajdonában álló gépkocsikról, vízi és légi járművekről pedig május utolsó napjáig kell elküldeni az adózási dokumentumot.
– A különféle nagy értékű közlekedési eszközök megadóztatásának nincs sok értelme – mondta lapunknak Vámosi-Nagy Szabolcs. Az Ernst & Young adószakértője felidézte: tavaly egyrészt azért foglalták törvénybe a kocsik, repülők, hajók új adóját, hogy a parlament megszavazza az ingatlanadót is, másrészt pedig azt akarták üzenni, hogy az átmeneti kormány a gazdagokat sem kíméli. Ám az Alkotmánybíróság (AB) az idei év elején megsemmisítette az ingatlanadót, így a törvényben már csak a járművek közterhe maradt. A bírák döntéséről szólva Oszkó Péter jelenlegi pénzügyminiszter az Info Rádiónak adott tegnapi nyilatkozatában tevékenysége egyetlen kudarcának nevezte az ingatlanadót is magában foglaló vagyonadót.
Ezt az álláspontot némiképp osztja Vámosi-Nagy Szabolcs is, aki lapunknak úgy fogalmazott: az autók, a vízi és a légi járművek adójából egymilliárd forintot remélt a kormány, ám könnyen megeshet, hogy még ennyi sem származik majd belőle. Ezért az adószakértő szerint a megmaradt szabályokat mihamarabb el kellene törölni, ugyanis jóformán többe kerül az adminisztráció, mint amennyi bevétellel számolni lehet. A hajók vagyonadójáról szóló paragrafusokkal a Hajóipari Vállalkozók Egylete sem ért egyet, s meg is támadta a rendelkezéseket az AB előtt. Vámosi-Nagy Szabolcs azzal zárta gondolatait, hogy bár a nagy teljesítményű gépkocsik vagyonadója nem túl magas, mégis veszélyeket hordozhat, s újabb lendületet adhat az úgynevezett rendszámbiznisznek. Azaz annak, hogy a hazai gépkocsikhoz kapcsolódó adók megfizetését külföldi rendszám beszerzésével kerüljék el tömegesen.
Külön iparág alakult a rendszámügyintézésre. Az irodák azt állítják, hogy Németországban, Szlovákiában forgalomba helyezett céges gépkocsi vásárlása esetén akár a gépjármű üzemeltetési költségeinek 30 százalékát meg lehet megtakarítani. A legegyszerűbben úgy lehet külföldi rendszámra szert tenni, hogy az adott EU-országban alapítani kell egy céget, az annak tulajdonában lévő autóra így külföldi rendszám kerül. A másik megoldás az, hogy a magánszemély eleve külföldön jelenti be tartózkodási helyét, ugyanis nem ellenőrzik, hogy ténylegesen hol tartózkodnak az érintettek életvitelszerűen. De bérelhetünk, lízingelhetünk autót külföldi flottakezelőtől is.
A vámhatóság évek óta észleli, hogy egyre több – jellemzően nagy értékű – gépjármű vesz részt a forgalomban külföldi rendszámmal. A jogszabályok szigorú feltételeket határoznak meg a külföldi honosságú gépjárművek magyarországi használatára, ezeknek a belföldi rendszeres és tartós használata kizárólag a vámok és adók megfizetése után lehetséges. A vámhatóság lezárt ellenőrzései során minden harmadik esetben azt állapította meg, hogy az érintett gépjárművek magyarországi használata nem jogszerű. A vámhatóság folyamatosan vizsgálja az érintett gépjárművek használatának jogosságát, ám az ellenőrzésen fennakadt autókkal nem sok mindent tehet, csupán értesítheti az adóhatóságot. Ezek a jelzések eljutnak ugyan az APEH-hoz, de ezt nem követi automatikusan vizsgálat, így az üzemben tartók megmenekülnek.
Az objektív felelősség 2008-as bevezetése óta nem lehet itthon megúszni a gyorshajtást. Ez az állítás azonban csak a magyar rendszámú autókra igaz, a külföldiekre nem. Ha a rendőr nem állította meg őket, semmiféle bírságot nem lehet rajtuk behajtani. Ugyanis nincs olyan jogforrás, amely megfelelően kezelné azt, hogy az egyes tagállamok hatóságai hogyan kaphatnak adatokat a más tagországokban nyilvántartásba vett gépjárművek üzemben tartóiról.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség