Ötezren vallottak a vagyonukról eddig

Egyelőre nem érkezett sok vagyonadó-bevallás az adóhivatalhoz, igaz, a határidő még nem járt le, s azt sem tudják, körülbelül hány iratra számíthatnak. Egy külföldi rendszámú gépkocsival ki lehet bújni a kötelezettség alól, részben ennek is köszönhetően egész iparág épül erre a kiskapura.

Jakubász Tamás
2010. 05. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Május elejéig valamivel több, mint 5500 vagyonadó-bevallás érkezett az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalhoz (APEH). Nagyjából ötezren jelentették be nagy teljesítményű autóikat, 553-an vallottak hajójukról, míg 41-en a repülőjükről készítettek hivatalos iratot. Az adóhatóságnál nem tudták megmondani, hogy az eddig beérkezett öt és fél ezer bevallás sok-e vagy kevés. Közölték, mivel a vagyonadó-törvény elfogadása előtt nem készült hatástanulmány, így ezt a részadatot sem lehet minősíteni. Hozzátették, hogy a magánszemélyeknek május 20-ig kell eljuttatniuk a bevallásokat, a társaságok tulajdonában álló gépkocsikról, vízi és légi járművekről pedig május utolsó napjáig kell elküldeni az adózási dokumentumot.
– A különféle nagy értékű közlekedési eszközök megadóztatásának nincs sok értelme – mondta lapunknak Vámosi-Nagy Szabolcs. Az Ernst & Young adószakértője felidézte: tavaly egyrészt azért foglalták törvénybe a kocsik, repülők, hajók új adóját, hogy a parlament megszavazza az ingatlanadót is, másrészt pedig azt akarták üzenni, hogy az átmeneti kormány a gazdagokat sem kíméli. Ám az Alkotmánybíróság (AB) az idei év elején megsemmisítette az ingatlanadót, így a törvényben már csak a járművek közterhe maradt. A bírák döntéséről szólva Oszkó Péter jelenlegi pénzügyminiszter az Info Rádiónak adott tegnapi nyilatkozatában tevékenysége egyetlen kudarcának nevezte az ingatlanadót is magában foglaló vagyonadót.
Ezt az álláspontot némiképp osztja Vámosi-Nagy Szabolcs is, aki lapunknak úgy fogalmazott: az autók, a vízi és a légi járművek adójából egymilliárd forintot remélt a kormány, ám könnyen megeshet, hogy még ennyi sem származik majd belőle. Ezért az adószakértő szerint a megmaradt szabályokat mihamarabb el kellene törölni, ugyanis jóformán többe kerül az adminisztráció, mint amennyi bevétellel számolni lehet. A hajók vagyonadójáról szóló paragrafusokkal a Hajóipari Vállalkozók Egylete sem ért egyet, s meg is támadta a rendelkezéseket az AB előtt. Vámosi-Nagy Szabolcs azzal zárta gondolatait, hogy bár a nagy teljesítményű gépkocsik vagyonadója nem túl magas, mégis veszélyeket hordozhat, s újabb lendületet adhat az úgynevezett rendszámbiznisznek. Azaz annak, hogy a hazai gépkocsikhoz kapcsolódó adók megfizetését külföldi rendszám beszerzésével kerüljék el tömegesen.
Külön iparág alakult a rendszámügyintézésre. Az irodák azt állítják, hogy Németországban, Szlovákiában forgalomba helyezett céges gépkocsi vásárlása esetén akár a gépjármű üzemeltetési költségeinek 30 százalékát meg lehet megtakarítani. A legegyszerűbben úgy lehet külföldi rendszámra szert tenni, hogy az adott EU-országban alapítani kell egy céget, az annak tulajdonában lévő autóra így külföldi rendszám kerül. A másik megoldás az, hogy a magánszemély eleve külföldön jelenti be tartózkodási helyét, ugyanis nem ellenőrzik, hogy ténylegesen hol tartózkodnak az érintettek életvitelszerűen. De bérelhetünk, lízingelhetünk autót külföldi flottakezelőtől is.
A vámhatóság évek óta észleli, hogy egyre több – jellemzően nagy értékű – gépjármű vesz részt a forgalomban külföldi rendszámmal. A jogszabályok szigorú feltételeket határoznak meg a külföldi honosságú gépjárművek magyarországi használatára, ezeknek a belföldi rendszeres és tartós használata kizárólag a vámok és adók megfizetése után lehetséges. A vámhatóság lezárt ellenőrzései során minden harmadik esetben azt állapította meg, hogy az érintett gépjárművek magyarországi használata nem jogszerű. A vámhatóság folyamatosan vizsgálja az érintett gépjárművek használatának jogosságát, ám az ellenőrzésen fennakadt autókkal nem sok mindent tehet, csupán értesítheti az adóhatóságot. Ezek a jelzések eljutnak ugyan az APEH-hoz, de ezt nem követi automatikusan vizsgálat, így az üzemben tartók megmenekülnek.
Az objektív felelősség 2008-as bevezetése óta nem lehet itthon megúszni a gyorshajtást. Ez az állítás azonban csak a magyar rendszámú autókra igaz, a külföldiekre nem. Ha a rendőr nem állította meg őket, semmiféle bírságot nem lehet rajtuk behajtani. Ugyanis nincs olyan jogforrás, amely megfelelően kezelné azt, hogy az egyes tagállamok hatóságai hogyan kaphatnak adatokat a más tagországokban nyilvántartásba vett gépjárművek üzemben tartóiról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.