Némi remény mutatkozik arra, hogy sikerül csökkenteni a Mexikói-öbölbeli környezeti katasztrófa méretét, közölte tegnap az AFP. A British Petroleum (BP) olajcég ugyanis sikerrel tesztelt a hét végén egy szivattyút, amellyel a sérült csőből egy tartályhajóba juttatták az olaj kétharmadát. Mint arról beszámoltunk, április 20-án felrobbant, majd két nappal később elsüllyedt a Deepwater Horizon cég olajfúró platformja a Mexikói-öbölben, a detonációban tizenegy ember vesztette életét.
Az amerikai hatóságok becslése szerint a baleset óta naponta 800 ezer liter nyersolaj ömlik a Mexikói-öbölbe. A mostani eljárással első alkalommal sikerült csökkenteni a tengerbe jutó szennyező anyag mennyiségét, közölte a olajfúró platform üzemeltetője. Beszámolója szerint 1500 méteres mélységben robotokkal az 50 centiméter átmérőjű sérült vezetékbe egy 15 centiméter széles csövet illesztettek be, amelyen keresztül kiszivattyúzták és egy tartályhajóba juttatták a szivárgó olaj kétharmadát. Az amerikai hatóságok szerint ezt az eljárást ilyen mélységben még sohasem alkalmazták.
Mindeközben kiderült, hogy a korábbi becsléseknél akár húszszor több olaj jutott a vízbe. A katasztrófa körzetében, kutatóhajókon dolgozó szakértők ugyanis a napokban kiderítették, hogy a felszín alatt 3-5 rétegben hatalmas olajtömegek lebegnek – közölte a New York Times-szal Samantha Joye, a Georgiai Egyetem kutatója. Beszámolója szerint némely rétegekben egyharmadával csökkent az oxigénszint, s ez a vízbe került anyagokkal együtt évtizedekre tönkreteheti a Mexikói-öböl és a part élővilágát.

A „skálás gyilkos” szimbóluma a rendszerváltás utáni bizonytalan időszaknak