Sorsidéző talált tárgyak

L Á T - H A T Á SKovács Géza sepsiszentgyörgyi szobrászművész nemcsak erdélyi, de magyarországi és nemzetközi kiállításokon is gyakran szerepel műveivel. A napokban több alkotással vesz részt a 41. pesterzsébeti tavaszi tárlaton, egyéni kiállítása a Ferencvárosi Pincetárlaton látható.

P. Szabó Ernő
2010. 05. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevesen ismerik nála jobban azt a tárgyi kultúrát és hagyományréteget, amelyet az erdélyi történelem, táj és az ember alkotott, beleértve nemcsak a régmúltat, hanem az elmúlt évtizedeket is, amikor Erdély is gyökeresen átalakult. Kiállításán nem a megszokott, bronzból viaszveszejtéses öntéssel vagy más nemes eljárással készített műveket látnak, hanem talált tárgyakból építkező alkotásokat, amelyek a mű elkészítése során átalakulnak, és az eredeti funkciójukból kiragadva művészi mondandó hordozóivá válnak. Művei félreérthetetlenül jelzik, hogy a kolozsvári egyetemen eredetileg mérnökként diplomázott művész világát milyen emberi-történelmi értékek inspirálják, példázzák. Egy 1992-es Kőrösi Csoma Sándor-pályázat adott számára erőt, hogy amatőrből hivatásos művésszé váljon: tizennyolc hivatásos művész előtt nyerte meg ezt a pályázatot – nem mulasztja el megjegyezni, hogy nem helyi zsűri ítélkezett.
Munkái jól példázzák, hogy Erdélyt ma is egyszerre jellemzi a paraszti tradíció, a hagyományos értékek továbbélése és az ipari társadalom ellentmondásokban nem szűkölködő formálódása. Szinte mindegyik művében ezt a kétféle réteget köti össze. Egymás mellé kerülnek a legkülönbözőbb falusi-paraszti munkákhoz tartozó anyagok, szerszámdarabok és azok a fémhulladékok, amelyeket az erdélyi városok lepusztult ipari üzemei környékén lehet még ma is találni. Ezekből részben a mérnöki szerkesztő szemlélet, részben az őt jellemző játékosság, felszabadultság és talán a kettő ötvözeteként mondható egyfajta székely ezermesterség fortélyaival rakja össze és formálja tovább.
Olykor egy-egy érzést, egy-egy tulajdonságot fogalmaz meg. Máskor emberi sorsok, találkozások, konfliktusok jelennek meg műveiben. A politika is jelen van szobraiban, természetesen utalások formájában. A talált, keresett, neki felajánlott, a barátoknál megpillantott fémdarabokat a vizuális logika által meghatározott módon építi egymás mellé hegesztéssel. Időnként átformálja a talált tárgyat, ebben is a hegesztőpisztoly segít, megolvad és átalakul a talált darab. A hegesztés, összeépítés mellett a felületet is megmunkálja savas kezeléssel. Némely művén kifejezetten finom átmeneteket képez ez a savas kezelés. Más műveit festéssel is formálja, egyelőre inkább arra hajlik, hogy megőrizze a fém természetes, vagy éppen a savas marás által megmunkált felületek hatását. Hogy mit látunk „bele” szobraiba, természetesen a nézőtől, szemlélőtől is függ, de a címek egyfajta sugallatot, elindítást jelenthetnek az asszociációsor számára, érzékeltetik, hogy abban a társadalomban dolgozott és él ma is Kovács Géza, amelyben mi is élünk Kelet-Közép-Európában. Méltóság és ármány, mondja az egyik műnek a címe, a másiké Gerincegyenesítő, a harmadiké a Megmaradás esélyei.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.