A futball esztétikája 1.

I N F R A K U L T Ú R A

Hegyi Zoltán
2010. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Han dinasztia idejéből származó katonai kézikönyv említést tesz egy Cu-csu nevű játékról, amely nagyjából úgy nézett ki, hogy szorgalmas kínaiak először két, tíz méter magas bambuszbot közé széles selyemcsíkot feszítettek, majd belevágtak egy 30-40 centiméter átmérőjű lyukat. Aztán a támadó játékosoknak az ellenfél heves ellenállását leküzdve ezen a nyíláson át kellett rúgniuk a hajjal és tollakkal kitömött bőrlabdát, a mérkőzés lefújása után pedig a veszteseket családias hangulatú ünnepség keretén belül lefejezték.
A civilizációs kísérletek során a játék szabályai sokat finomodtak, jelenleg ott tartunk, hogy a futball a tömeg és az elitkultúra elidegeníthetetlen része, az emberiség legnépszerűbb szórakozása, megelőzve a popzenét is. A dél-afrikai labdarúgó-világbajnokság közvetítéseit több mint egymilliárd ember nézi szerte a világon, nincs még egy ilyen manifesztuma a kultúrák találkozásának, multikulturális jelenségnek vagyunk szemtanúi, mondhatnánk bátran, ha nem járatták volna le oly sokan ezt az egyébként találó kifejezést. Eklatáns példája volt a fentieknek, amikor a török srác gyönyörűen kiugratta a brazilt, aki be is varrta a német csapat újabb gólját (akkor már túl voltunk a lengyel találaton) az ausztráloknak, szomorkodott is a horvát védő. És itt most nem klubcsapatokról beszélünk, hanem nemzeti tizenegyekről, örültek is nagyon a német drukkerek, akik a háromszínű zászló mellett fehér-feketéket is lobogtattak bőszen, mint megannyi op-art rajongó, felidézve ezzel a berlini olimpia különös hangulatát. Na erre varrjon gombot monsieur Le Pen, aki egyébként rendkívül találóan Afrika-válogatottnak nevezte a francia csapatot.
És ha már Afrika, a vuvuzela elnevezésű népi hangszer természetesen kihagyhatatlan. Erről a rémálomról tettünk már említést vagy egy éve ezeken a hasábokon, fenntartva azt az opciót, hogy be kellene tiltani, amíg még nem késő. De az is helyes válasz, hogy a legközelebbi európai vébén beeresztenek nyolcvanezer botfülűt a stadionba felhangolatlan hegedűkkel, játszanak egy kis Stockhausent kilencven percig. Vagy éppen Bastian Schweinsteiger korai munkáit, ha vannak neki ilyenek.
Schweinsteigerről szólva el ne feledkezzünk a csodálatos nevekről. A magyar irodalom legjobb névalkotói, Jókai Mór és Fehér Béla összetennék az összes kezüket, ha ők álmodhatták volna meg Siphiwe Tshabalala figuráját, aki ugye azt a borzalmas nagy dugót durrantotta be a mexikóiaknak, mintegy felütésként. A zseniális gitáros, Snétberger Ferenc mondta Joni Mitchell játékáról, hogy azért szereti, mert nem lehet nála tudni, hogy hol az egy. Na ez olyan volt.
A ghánaiak viszont összművészetben utaznak, és nem is arról a Peter Handke-i felvetésről van szó, amivel legyőzték minden idők leghülyébb szerb válogatottját, a kifutók világát idéző csetniksapkás szurkolók legnagyobb bánatára. Hanem a színek és a zene. A vuvuzela eszelős vonyításába, ami csak ahhoz a filmtörténeti pillanathoz hasonlítható, amikor az Ördögűzőben elindultak a sáskák, egyszer csak belehasít egy komplett nagyzenekar és a kifestett, extázisban szuperlassított arcok. Ghána itt van, érezd.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.