Ferihegy: elmaradt fejlesztések

Nem teljesítette tavaly a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztéseket a Budapest Airport a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő álláspontja szerint. Jelenleg egyeztetés folyik az állami szervezet és a Ferihegyi repülőtér üzemeltetője között, az állami vagyonkezelő azután dönt a szükséges intézkedésekről.

Dékány Lóránt
2010. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Váltás a HungaroControl élén. A napokban meneszthetik Markó Andreát, a légiforgalmi irányítást ellátó HungaroControl Zrt. vezérigazgatóját – erősítették meg lapunk forrásai. Tegnap a Magyar Hírlap egy névtelen levélre hivatkozva közölte, hogy Markónak jogszabálysértés miatt kell távoznia, hiszen néhány hete több légiforgalmi irányító is úgy dolgozhatott, hogy már lejárt a szakszolgálati engedélye. Az igazgató ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta laptársunknak, hogy csupán adminisztrációs hiba történt. Egy jogszabályváltozás miatt a légiforgalmi irányítóknak egy speciális nyelvvizsgát kellett letenniük, ám adminisztrációs nehézségek miatt a sikeres vizsga regisztrálása néhány irányító esetében két napot késett. Ez azonban a vezérigazgató szerint nem befolyásolta azt a tudást, amit a korábban letett vizsga igazolt. Laptársunk információi szerint a HungaroControl felügyelőbizottsága vizsgálatot folytatott az ügyben, amelynek eredményét eljuttatta a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, Markó felmentéséről ez alapján dönthetnek. Ezzel szemben a tárca sajtóosztályán megkeresésünkre azt közölték, hogy nincs hivatalos információjuk és álláspontjuk az üggyel kapcsolatban. (B. P.)


Nem teljesítette maradéktalanul a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztéseket a Budapest Airport (BA) Zrt. – közölte lapunkkal a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. A szervezetnél hozzátették, a Ferihegyi repülőtér kezelője évente küld jelentést az MNV-nek a magánosítás kapcsán kötött vagyonkezelési szerződésben vállalt fejlesztési kötelezettségek teljesítéséről. E dokumentum szerint az MNV két egymást követő év viszonylatában vizsgálja a teljesítés mértékét.
A vagyonkezelő érdeklődésünkre megállapította azt is, hogy bár 2008-ban a BA túlteljesítette a szerződésben előírt fejlesztési kötelezettségeit, ám ez a 2009-es elmaradásnál alacsonyabb mértékben történt. Az MNV erről hivatalosan értesítette is a repülőtér üzemeltetőjét, a fejlesztések elmaradásáról az egyeztetések pedig már megkezdődtek a két fél között. Ezek eredményétől függően mérlegeli majd a vagyonkezelő a fejlesztési kötelezettségek teljesítése érdekében teendő további intézkedéseket. Márton Attila, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium légi közlekedésért felelős miniszteri biztosa a Népszabadságnak adott tegnapi interjúban úgy fogalmazott: ugyan a BA csak huszonöt százalék erejéig tulajdona az államnak, mégis kulcsfontosságú a magyar gazdaság szempontjából. Kiemelte, egyeztetnek a többségi tulajdonossal, és áttekintik, maradéktalanul teljesültek-e a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségek. Megjegyezte, arról is folynak majd a tárgyalások, hogy a repülőtér fejlesztési elképzelései megfelelően hasznosulhatnak-e.
A Budapest Airport Zrt.-t 2005 decemberében privatizálták. Az akkor kötött megállapodás egyik legfontosabb kritériuma éppen az volt, hogy az akkor új tulajdonosként fellépő angol BAA öt évre legalább 261 millió euró – mai árfolyamon csaknem 74 milliárd forint – értékben vállalt fejlesztéseket a repülőtéren. A brit társaság azonban gyorsan túladott a cégen, amelynek előbb a spanyol Grupo Ferrovial, majd a német Hochtief lett a tulajdonosa. Az akkori elképzelések szerint a 2A és 2B terminálokat egybenyitották volna annak érdekében, hogy a kilencmillió fős utasforgalom 25 milliósra nőhessen. (Legfrissebb közlése szerint a BA 2010-re 8,22 millió utassal számol.) Az új terminál fölé újabb szintet húztak volna, ahol üzletek és éttermek szolgálták volna az utasok kényelmét. Ugyancsak szerepelt a tervek között a repülőgép-parkolók számának növelése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.