Lényegében nemcsak az augusztus 2-án hivatalosan is átadni tervezett beruházás lezárását, hanem a telep üzemeltetésének első négy évét, és valójában a budapestiek számára akár száz százalékkal is magasabb csatornadíjak bevezetésének megalapozását döntenék el egy füst alatt – magyarázta a Csepel 2005 FH Konzorcium javaslata alapján készített előterjesztést lapunknak Wertán Zsolt (KDNP) fővárosi képviselő, aki már korábban fellépett egy jogi vitában, amelynél ötmilliárd forintot veszthetett volna a főváros. Szerinte meg kell akadályozni, hogy különösen az önkormányzati választás kitűzése után visszafordíthatatlan lépések szülessenek.
– A működtetésre létrehozott BKSZT Kft.-ben a fővárosnak 49, a franciáknak pedig 51 százaléka van, úgynevezett tőkepótló kötelezettséggel. Ez azt jelenti, hogy ha a jövőben bármilyen többletkiadások vetődnek fel, és arra még sincs pénz, akkor azt nekik kell fizetniük. Most ezt a feltételt vennék ki a szerződésből. A leglényegesebb pontok egyike, hogy mekkora öszszeget számítanak fel majd a működésért, azaz mennyivel nő a fővárosi fogyasztók díja – mondta Wertán Zsolt. Míg 2005-ben ezt köbméterenként alig több mint 23,5 forintban rögzítették, a konzorcium tavaly jelezte: ők legalább 37-39 forinttal növelnék a díjat. A tárgyalások zajlanak, a franciák most már 31-32 forinttal is kiegyeznének, ám szakértők szerint ez a díj sem reális.
Mint arról beszámoltunk, a szennyvíztisztító egyre botrányosabb beruházását a volt SZDSZ-es főpolgármester augusztus 2-án látványosan átadná, csak az ezt követő egy hónapban zajlana a hivatalos átadás-átvétel. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a tisztításkor keletkező szennyvíziszap elszállításának kérdése gyakorlatilag kikerült a programból, azt akárcsak a próbaüzem alatt egy külső cég végzi. Bár az elszállításra a kivitelezők által 340 millió forintért beszerzett, a városházának már 1,2 milliárd forintért, azaz négyszeres áron „kínált” teherautók kifizetéséhez legutóbb az illetékes fővárosi bizottság nem járult hozzá.
Nick Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal közmű ügyosztályának vezetője azonban megerősítette: a teherautókat a központi telepen keletkező hulladékok és az iszap szállítására kívánja a főváros felhasználni.
Kiemelte azt is, hogy a csepeli beruházás mai árfolyamon mintegy 135 milliárd forint, és a keretet a jövőben sem lépik túl. Szerinte a jelenlegi csatornadíj ez évre fedezi a költségeket, a 2011-es tarifákról majd az új közgyűlés dönthet. Hozzátette: a vállalkozónak valóban vannak többletkövetelései, de ezeket a főváros nem támogatta. A konzorcium eddig két esetben fordult bírósághoz, ezek végeredménye növelheti a kiadásokat.
Megtudtuk, a hetekben a főváros egy közel ötvenmillió forintos pert vesztett a szennyvíztisztító hivatalos mérnökszervezetével szemben. A főváros a közbeszerzési eljáráskor hibázott, olyan munkák kifizetését is belefoglalták a szerződésbe, amelyet más már elvégzett.
Hankó Balázs: Szükség van a családi adókedvezmény megduplázására