Gát a szennyvízbiznisznek?

Könnyen lehet, csak az Orbán-kormány illetékes tárcája, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium akadályozhatja meg, hogy a Demszky Gábor főpolgármester vezette főváros alig két hónappal az önkormányzati választás előtt döntsön a csepeli szennyvíztisztító hosszú távú működéséről. A lapunk birtokába került dokumentumok szerint a fővárosi pénzügyi és közbeszerzési bizottság jövő szerdán tárgyal az összességében 200 milliárd forintos uniós beruházás szerződéseinek módosításáról a francia tulajdonú kivitelező kezdeményezésére.

2010. 07. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lényegében nemcsak az augusztus 2-án hivatalosan is átadni tervezett beruházás lezárását, hanem a telep üzemeltetésének első négy évét, és valójában a budapestiek számára akár száz százalékkal is magasabb csatornadíjak bevezetésének megalapozását döntenék el egy füst alatt – magyarázta a Csepel 2005 FH Konzorcium javaslata alapján készített előterjesztést lapunknak Wertán Zsolt (KDNP) fővárosi képviselő, aki már korábban fellépett egy jogi vitában, amelynél ötmilliárd forintot veszthetett volna a főváros. Szerinte meg kell akadályozni, hogy különösen az önkormányzati választás kitűzése után visszafordíthatatlan lépések szülessenek.
– A működtetésre létrehozott BKSZT Kft.-ben a fővárosnak 49, a franciáknak pedig 51 százaléka van, úgynevezett tőkepótló kötelezettséggel. Ez azt jelenti, hogy ha a jövőben bármilyen többletkiadások vetődnek fel, és arra még sincs pénz, akkor azt nekik kell fizetniük. Most ezt a feltételt vennék ki a szerződésből. A leglényegesebb pontok egyike, hogy mekkora öszszeget számítanak fel majd a működésért, azaz mennyivel nő a fővárosi fogyasztók díja – mondta Wertán Zsolt. Míg 2005-ben ezt köbméterenként alig több mint 23,5 forintban rögzítették, a konzorcium tavaly jelezte: ők legalább 37-39 forinttal növelnék a díjat. A tárgyalások zajlanak, a franciák most már 31-32 forinttal is kiegyeznének, ám szakértők szerint ez a díj sem reális.
Mint arról beszámoltunk, a szennyvíztisztító egyre botrányosabb beruházását a volt SZDSZ-es főpolgármester augusztus 2-án látványosan átadná, csak az ezt követő egy hónapban zajlana a hivatalos átadás-átvétel. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a tisztításkor keletkező szennyvíziszap elszállításának kérdése gyakorlatilag kikerült a programból, azt akárcsak a próbaüzem alatt egy külső cég végzi. Bár az elszállításra a kivitelezők által 340 millió forintért beszerzett, a városházának már 1,2 milliárd forintért, azaz négyszeres áron „kínált” teherautók kifizetéséhez legutóbb az illetékes fővárosi bizottság nem járult hozzá.
Nick Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal közmű ügyosztályának vezetője azonban megerősítette: a teherautókat a központi telepen keletkező hulladékok és az iszap szállítására kívánja a főváros felhasználni.
Kiemelte azt is, hogy a csepeli beruházás mai árfolyamon mintegy 135 milliárd forint, és a keretet a jövőben sem lépik túl. Szerinte a jelenlegi csatornadíj ez évre fedezi a költségeket, a 2011-es tarifákról majd az új közgyűlés dönthet. Hozzátette: a vállalkozónak valóban vannak többletkövetelései, de ezeket a főváros nem támogatta. A konzorcium eddig két esetben fordult bírósághoz, ezek végeredménye növelheti a kiadásokat.
Megtudtuk, a hetekben a főváros egy közel ötvenmillió forintos pert vesztett a szennyvíztisztító hivatalos mérnökszervezetével szemben. A főváros a közbeszerzési eljáráskor hibázott, olyan munkák kifizetését is belefoglalták a szerződésbe, amelyet más már elvégzett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.