Hajléktalansorsok művészszemmel

Dán hajléktalanok drámai figurái alkotnak kontrasztot a Modern Művészeti Központ és a Déri Múzeum impozáns épületeivel Debrecenben. Az életnagyságú szobrok civil együttműködés révén kerültek Brüsszelből, az Európai Parlamentből az Alföld fővárosába, hogy a hajléktalanság globális problémájára figyelmeztessenek a Modem előtti téren.

R. Kiss Kornélia
2010. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jens Galschiot dán szobrászművész életnagyságú hajléktalanjai valósághű és tipikus alakok, akikkel Magyarországon is nap mint nap találkozunk: kéregető vagy magukba fordult figurák a nyomor kellékeivel: szatyrokkal, hangszerrel, kutyákkal, dobozokkal és néhány mondatban felvillantott saját történeteikkel, amelyeket a szobrok talapzatán olvashatnak a látogatók, és amikről Kosztolányi novellája juthat az ember eszébe, az Esti már megint jót tesz: „ezek azok a panaszok, melyeket az élet termel, jobbára gyárilag, ijedelmes egyformasággal.” A tizenhárom szobor azokra az egyesekre hívja fel a figyelmet, akiknek ezeket az egyforma sorsokat kiosztották: az alkoholizmust, a kábítószert, az elmagányosodást, a munkanélküliséget, az üldöztetést, a betegséget és végül a fedél nélküli, társadalom peremén való létezést. „Jens Galschiot dán szobrász egy olyan irányzatot képvisel, amely Magyarországon sajnos nagyon erőtlen: a politikai művészetét. Talán legismertebb munkája a Hongkongba készült Szégyenoszlop, de Mexikótól Brazíliáig számos művet alkotott – ezek közös jellemzője egy karakteres politikai üzenet megjelenítése, többnyire az emberi jogok védelme érdekében. A Debrecenben látható szobrok hatását leginkább a romantikus szépségeszményt megidéző, idealizáló kifejezésmód és az elkeserítő tartalom közötti feszültség adja” – vélekedett Gulyás Gábor, a Modern és Kortárs Művészeti Központ igazgatója. A szoborcsoport azért is érdekes, mert a legkisebb részletekig, az utolsó ráncig élethű: a valóság, amely mellett többnyire és szívesen elsietünk, itt megfogható, körbejárható. Végső soron a valóság tökéletes utánzása, az elvonatkoztatás teljes hiánya teszi félelmetessé ezeket a sorsukba kövült figurákat: a valóság pillanatképei válnak megváltoztathatatlanná. A hús-vér emberek sorsán viszont változtathat a világ – ezt szeretné üzenni az alkotásokkal a dán szobrászművész, és a kiállítás is ezért, a társadalom figyelmének felkeltésért jár be európai körutat egy dán civil szervezet jóvoltából. A debreceni vendégszereplés a városi hajléktalanellátást végző nonprofit kft. kezdeményezésére valósult meg. Mint Gulyás Gábor elmondta, a kiállítás időtartama alatt hajléktalanokat segítő programok is kapcsolódnak a tárlathoz, a Modem pedig kulturális kísérőprogramok rendezésével egészíti ki ezeket. Esténként a hajléktalanság problémájával foglalkozó filmeket vetítenek, és a művészeti központ is készít saját filmet a tárlathoz kapcsolódóan, aminek jövő kedden lesz a bemutatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.