Milliárdos károkat okoz a graffiti

Vasút gázolt halálra egy fiatalt Németországban, amikor egy pályaudvaron álló szerelvényt készült összefesteni. A több ezer éves múltra visszatekintő graffitizéssel éves szinten milliárdos kárt okoznak a fújkáló fiatalok, akiket távirányítós „falmászó nyomtató” is segíthet a firkálásban.

Nagy Áron
2010. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az éj leple alatt egy pályaudvaron álló szerelvényt akart öszszefesteni Németországban az a fiatal, akit halálra gázolt a vonat. Az eset alig több mint egy hete történt, és a tragédiának az áldozat barátai is szemtanúi voltak. Jóllehet, a halálos balesetről tucatnyi lap és internetes portál beszámolt, a hír nem tartotta vissza azt vagy azokat a graffitizőket, akik német fórumozók szerint időközben befejezték társuk félbemaradt „művét”.
A falfirka, mint divatjelenség a 60-as évek Amerikájában jelent meg, ám eredete a történelem előtti korokba nyúlik vissza. Az ősember feltehetőleg spirituális okokból festette képeit a barlangok falára. Később azonban más célból mázoltak a többnyire ismeretlen alkotók. Az ókori Rómában például a választások előtt gúnyos feliratokkal és obszcén rajzokkal próbálták befolyásolni az egymással viaskodó factiok, azaz a korabeli „pártok” a köznépet. Ugyanígy falfirkák mutattak utat a bordélyházakhoz. De a konstantinápolyi nagytemplom, a Hagia Sophia belsejében is találtak kora középkori „graffitit” a régészek: egy viking betolakodó hagyta keze nyomát a falakon. A falfirkálás ma is sok bosszúságot okoz. A Budapesti Rendőr-főkapitányság közlése szerint a graffitizés miatt indított eljárások száma az elmúlt tíz évben folyamatosan emelkedett, és nőtt a kárértékek nagysága is. Legutóbb márciusban készült egy becslés, amely szerint a firkálók évi három-négy milliárd forintos kárt okoznak az ingatlanokban, s további milliárdokat a MÁV-nál és a BKV-nál. Emellett szerény vigasznak tűnik, hogy a mázolmányok között akadnak olyanok is, amelyek bizonyos fokú művészi értékkel bírnak. A leggyakrabban egyébként az úgynevezett tagek, a bandák és a magányos graffitizők krikszkrakszos aláírásai tűnnek fel a szobrok talapzatán, a járműveken vagy akár hídpilléreken is.
A rendőrség korábban arról számolt be, nyolcvan-száz bandába szerveződve, négy-ötszáz graffitis lehet Budapesten. Ezért hozott létre tavaly a hatóság egy külön központi nyomozócsoportot, afféle graffitikommandót, amely azóta huszonhét csoportot göngyölített fel. A kommandósok összeállítottak egy adatbázist, amelynek segítségével visszamenőlegesen is képesek a készítőt összekapcsolni firkálmányával. Kétség vagy tagadás esetén pedig igazságügyi írásszakértőt is felkérnek a bizonyításhoz.
A fórumozó fiatalok többsége úgy véli, a rendőri fellépés sem számolhatja fel ezt a fajta „utcai művészetet”. Graffitizni ugyanis vagány dolog, ráadásul a bandákban a tagok megtalálhatják azt a testvéri törődést, odafigyelést, amelyet esetleg a családjuk és az iskola nem tudott biztosítani a számukra.

Távirányított festészet Graffitikkel nem csak a házak, garázsok vagy vasúti kocsik oldalán találkozhatunk; az ember sokszor tátott szájjal nézi, a hidak tartógerendáin, az épületek homlokzatán elhelyezett képeket, tageket. A nehezen, sokszor csak a firkáló élete kockáztatása árán megközelíthető helyek tehát eddig sem voltak biztonságban, ám a jövőben a technika, egész pontosan egy „falmászó nyomtató” segítheti a munkájukat. A távirányítós berendezésről, amely tapadókorongos lábaival szinte bármilyen felületre képes felkapaszkodni, 2008-ban lehetett először hallani. Azóta tervezői olyan szintre fejlesztették műszerüket, hogy azzal gyakorlatilag bármilyen aprólékos képet el lehet készíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.