Őszre végképp tönkreteszik a BKV-t?

Valóban 750 millió forintos árbevétel-kiesést szenvedett el az idei év első öt hónapjában a BKV – ismerte el tegnap Székelyné Pásztor Erzsébet. A közlekedési társaság kommunikációs igazgatója részben a bérlethamisításokkal magyarázta, hogy a cég nemrég elfogadott üzleti tervének végrehajtása veszélybe került. A civilek azonban ismét rámutattak a korábbi kormány zsarolásának engedő, a tarifákat az egekbe emelő balliberális főváros felelősségére.

2010. 07. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány bliccelt és lebukott. Nem lyukasztott jegyet a budapesti földalattin Gyurcsány Ferenc volt miniszterelnök, amikor feleségével és több MSZP-s politikussal együtt távozott szombaton a homoszexuálisok felvonulásáról. Erről a Mandiner.blog.hu számolt be még szombaton. Mindez az inernetes napló vidofelvételén is látszik, azonban az ügyről érdeklődő Blikknek sem Gyurcsány, sem a felvételen szintén látható Molnár Csaba volt kancelláriaminiszter nem válaszolt. Vadai Ágnes korábbi honvédelmi államtitkár viszont azt állította: a nagy zűrzavar miatt felejtett el jegyet lyukasztani. Hozzátette: később ez eszébe jutott, ezért eltépett egy jegyet. Az esetre reagálva a szocialistákhoz közel álló Origo internetes újság tegnap délelőtt még azt közölte a korábbi kormányfő „környezetének egyik tagjára” hivatkozva: „Gyurcsány meg volt győződve arról, hogy a kísérőik gondoskodtak a jegyvételről, de ha nem így történt, akkor elismeri, hogy hibázott. A héten meg fogja találni a módját, hogy rendezze a pótdíjat.” Később az Origo már hírül is adta: tegnap már befizették a két személyre szóló, összesen 24 ezer forintos pótdíjat. Ezzel szemben a Hír TV-nek Gyurcsány azt mondta: „ha hibáztunk, pótdíjat kell fizetnünk, és ezt meg is tesszük, még ezen a héten”. Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV Zrt. kommunikációs igazgatója közölte: mivel az adott szerelvényen nem volt jegyellenőr, a pótdíj befizetése csak önkéntes lehet. Ennek Gyurcsány esetében megteremtik a feltételeit, s szívesen fogadják, ha Vadai és a többiek is így tesznek.

Fotó: MTI/Kallos Bea


Az adósságaival, tartozásaival és más veszteségeivel együtt százmilliárdos hiánnyal küszködő BKV Zrt. most főként a bérletek „biztonsági elemeinek növelésével, UV-rácsok elhelyezésével” próbálja meg enyhíteni a kárt. Közölték, legfrissebb felméréseik szerint a bérletek értékesítése 7–14 százalékkal, az utazási kedv pedig „csak” 3 százalékkal csökkent. Július elsejétől harminccal több ellenőr dolgozik a BKV-nál, és további ötven ellenőr felvételét tervezik.
A Népszava múlt pénteken belső információkra hivatkozva azt állította, hogy a cég igazgatósági ülésén a botrányokkal és a februárban életbe lépett, átlagosan 4 százalékos tarifaemeléssel indokolták a bevételek csökkenését, és valószínűsítették, hogy a 120 milliárd forintot is meghaladó költségvetésű BKV-nál aligha tartható a több mint 51 milliárdos bevételi terv.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint még rosszabb a helyzet, mint jósolták. – A BKV katasztrofális helyzetén már csak az új fővárosi többség segíthet. Sürgősen egy új, időalapú tarifarendszert kell bevezetni, a látszatintézkedések nem segítenek – mondta.
Emlékezetes, a Fővárosi Közgyűlésben az MSZP-frakció, főpolgármester-jelöltjükkel az élen a múlt év végén először egyáltalán nem akart tarifaemelést a BKV-nál. A Bajnai-kormány idejének végére a kormánybiztosi pozíciót betöltő, az állítása szerint a BKV-t „három hónap alatt rendbe rakó” Horváth Csaba januárban már így nyilatkozott: „Sikerült meggyőznöm párttársaimat, így ha az SZDSZ újra benyújtja a BKV-tarifa-emelési javaslatát, azt frakciónk egyhangúlag támogatja. A szocialisták mindig is az inflációkövető emeléssel értettek egyet, hiszen az így keletkező hiányt amúgy is pótolni kellene a BKV-nál.”. Horváth pártja hatalmas április veresége után egy nappal már díjmentes BKV-t ígért a budapestieknek, akiknek az elmúlt hét évben nemegyszer akár az infláció mértékének kétszeresét-háromszorosát is ki kellett fizetniük a jegy- és bérletárakban. A Fővárosi Közgyűlés 2010. január 29-i ülésén végül az akkori MSZP–SZDSZ-es többség döntött, a vonaljegy ára 320 forintra módosult (ez csaknem hétszázalékos emelést jelent), a havibérletért pedig 9800 forintot kell fizetni.
Wintermantel Zsolt (Fidesz) az akkori közgyűlési vitában kifejtette: a BKV-tarifa-emelést a csőd szélére jutott közlekedési társaság „megmentéséért” a Bajnai-kormány zsarolta ki a fővárostól. A BKV-nál indított, a Központi Nyomozó Főügyészséghez áttett nyomozások kárértéke milliárdokra rúghat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.