Nem rázta meg különösebben a magyar turisztikai szakmát a török tulajdonban lévő Karya Tour utazási vállalkozás hirtelen csődje, aminek következtében csütörtökön több mint ötszáz magyar nyaralónak kellett sietősen összepakolnia törökországi nyaralása kellős közepén. Tegnap a csődbe ment iroda biztosítója, a QBE Atlasz Biztosító megbízásából a Green Travel utazási iroda gondoskodott versenytársa hoppon maradt ügyfeleinek hazaszállításáról. Elsőként a kisgyermekes családokat utaztatták haza, de jövő hét szerdáig valamennyi utas hazatérhet az e célra bérelt járatokon.
Az utazási irodák hatósági nyilvántartását vezető Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal csütörtökön azonnali hatállyal visszavonta a Karya Tour Utazásszervező Kft. engedélyét jogszabálysértés miatt. Mint közölték, a török tulajdonú társaság idehaza 317 millió forintos vagyoni biztosítékkal rendelkezik, vagyis a vonatkozó kormányrendelet értelmében ekkora összeget különítettek el a csőd esetén bajba kerülő ügyfelek kártalanítására. A kauciót kezelő biztosító szerint ezen összeg elegendő lesz az utasok hazaszállítására, és a már befizetett, hatszáznál is több részvételi díj visszatérítésére, noha a panaszok folyamatosan érkeznek a társasághoz.
A vagyoni biztosíték mértékét szabályozó rendeletet nemrégiben módosították, ennek értelmében napjainkban a korábbinál jóval magasabb összeggel köteles biztosítani egy utazási iroda a saját utasai biztonságát.
Ez azonban jelenleg vajmi keveset számít a törökországi szolgáltatóknak. A Karya utasainak például mindössze fél órát adtak, hogy kiköltözzenek a szálláshelyekről. A török hotelek azért intézkedtek ilyen sietősen, mert közvetlenül nem a magyarországi Karyával, hanem annak kinti anyacégével állnak üzleti kapcsolatban, s ily módon a magyar szabályok nem befolyásolják a törökországi eseményeket. Az itthon letétbe helyezett kaució arra szolgál, hogy a biztosító hazahozhassa a lapátra tett utasokat, majd kártalanítsa őket. Ahhoz azonban a biztosítónak nincsen köze, hogy milyen eljárás zajlik odakint – erősítette meg kérdésünkre tegnap
Joós András fogyasztóvédelmi szakértő.
– Három év munkája dőlt romba három óra leforgása alatt – summázza a történteket tegnap a Napi Turizmus című szakmai hírportálnak Vadócz Péter, a Karya Tour értékesítési igazgatója. Mint mondta, a magyar fél maradéktalanul átutalta török anyacégének a júliusi, augusztusi, szeptemberi és októberi programokra befizetett előlegeket, illetve részvételi díjakat, ám a török anyacég azt nem adta tovább a szolgáltatóknak, vagyis lenyúlta a cég és az ügyfelek pénzét. Vadócz leszögezte: értetlenül állnak a történtek előtt, mivel ők sem kaptak hivatalos magyarázatot arra, török tulajdonosuk miért vált fizetésképtelenné a helyi szállodák felé.
A cég egyébként a közelmúltban lépett be a szlovén piacra, miután hazánkban, Szlovákiában és Ukrajnában már sikeresen működtek a Karya-érdekeltségek. A magyarországi iroda mellett a régió összes Karya központja ugyanebbe a helyzetbe került.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország