– Nem bizonyosodott be, hogy az alkalmazott fékrendszer, annak biztonsági szintje megfelel a jogszabályi előírásoknak, a jármű műszaki megoldása nem zárja ki az „akaratlan indíthatóságot”, az utólagosan feltárt hibák miatt pedig a vezérlőrendszer módosítására lenne szükség – derült ki az elutasító hatóság indokaiból.
Mivel az M2-es vonalon már két éve futniuk kellene a szerelvényeknek, a közgyűlés fenti határozata egyértelmű: az Alstom Budapest Metropolis Konzorciummal 2006 májusában, Demszky Gábor főpolgármester jelenlétében kötött, „metrószerelvények beszerzése tárgyú” megállapodást és az ehhez kapcsolódó szállítási szerződéseket meg kell szüntetni, ha a kettes metró új szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem szerzik be július 31-én éjfélig. Az Alstomnak a 2-es metróvonalra 22, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő 4-esre pedig 15, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt kellett volna gyártania, összesen 65 milliárd forintért.
*
A szerződés alapján a főváros már az első évben harmincmilliárd forintot kifizetett a vállalkozónak. Demszky Gábor főpolgármester tegnap sem kívánt szembenézni az elmúlt húsz év egyik legnagyobb bukásának következményeivel. A Főpolgármesteri Hivatalnál lapunknak kijelentették: személyesen nem kíván reagálni a döntésre. Közleményük szerint ugyan a főváros elfogadja és tiszteletben tartja az NKH döntését, azonban kiemelték: a határozat egyelőre nem jogerős, az Alstom 15 napon belül fellebbezhet ellene. – A főpolgármester a lehető leghamarabbi időpontra kezdeményezi az illetékes testületek, a gazdasági, illetve a városüzemeltetési bizottság összehívását, hogy megvizsgálhassák a szükséges további lépéseket – írták.
– Valójában nem kell vizsgálódni, legfeljebb a szerződések megszüntetésének jogi módját kell eldönteni – mondta lapunknak György István (Fidesz). Szerinte az általa kezdeményezett, egyhangúlag elfogadott határozat még kedvező is volt, hiszen ő eredetileg június végi határidőt javasolt.
– Demszky Gábor és a városvezetés két évig tűrte, hogy az eredeti, 2008-as határidő leteltével sincs engedély – szögezte le a politikus.
Az Alstom álláspontja szerint viszont a BKV nem mondhatja fel a szerződést. Közleményében a francia cég azt írja: szerintük a kocsik fékrendszere Európa-szerte használatos. A társaság 15 napon belül dönt a megfelelő jogi lépésekről, a fellebbezésről. A BKV közölte: vizsgálják a szerződések megszüntetésének lehetséges jogi és pénzügyi következményeit és a régi orosz járműveken az „élettartam-növelő” beavatkozások lehetőségeit.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője úgy véli, ugyan a kifizetett harmincmilliárdot a főváros viszszaszerezheti a hatályos bankgarancia alapján, a négyes metró átadásának legalább kétéves csúszása akár az egész EU-támogatás elvesztését jelentheti. A szerződésbontás, jelezte, megteremtheti egy új, a fővárosiak érdekeit szolgáló közbeszerzési eljárás kiírásának a lehetőségét.
Ismeretes, a metrókocsik beszerzése és a jelenlegi szerződések ügyében a BRFK nyomoz.
Még nyomoznak. Csalás bűntette elkövetésének gyanúja miatt tovább folytatja a nyomozást a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) gazdaságvédelmi főosztálya a 2004-es Deák téri mozgólépcsőcsere ügyében. Az eljárás ismeretlen tettes ellen folyik, a BRFK közlése szerint az ügynek még mindig nincs gyanúsítottja. (B. A.)