Bukik a metrókocsiprogram

Nem adta ki tegnap a kettes metró vonalára szánt „Alstom Metropol” metrókocsi típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH), így a Fővárosi Közgyűlés június 3-i döntése szerint a BKV-nak meg kell szüntetnie a francia céggel kötött szerződéseket, beleértve az épülő négyes metróra aláírt megállapodást is. Ez a metróberuházás további, akár 2015-ig is tartó csúszását, valamint a meglévő lepusztult szerelvények milliárdos felújítási kényszerét jelentheti.

2010. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Nem bizonyosodott be, hogy az alkalmazott fékrendszer, annak biztonsági szintje megfelel a jogszabályi előírásoknak, a jármű műszaki megoldása nem zárja ki az „akaratlan indíthatóságot”, az utólagosan feltárt hibák miatt pedig a vezérlőrendszer módosítására lenne szükség – derült ki az elutasító hatóság indokaiból.
Mivel az M2-es vonalon már két éve futniuk kellene a szerelvényeknek, a közgyűlés fenti határozata egyértelmű: az Alstom Budapest Metropolis Konzorciummal 2006 májusában, Demszky Gábor főpolgármester jelenlétében kötött, „metrószerelvények beszerzése tárgyú” megállapodást és az ehhez kapcsolódó szállítási szerződéseket meg kell szüntetni, ha a kettes metró új szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem szerzik be július 31-én éjfélig. Az Alstomnak a 2-es metróvonalra 22, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő 4-esre pedig 15, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt kellett volna gyártania, összesen 65 milliárd forintért.

*

A szerződés alapján a főváros már az első évben harmincmilliárd forintot kifizetett a vállalkozónak. Demszky Gábor főpolgármester tegnap sem kívánt szembenézni az elmúlt húsz év egyik legnagyobb bukásának következményeivel. A Főpolgármesteri Hivatalnál lapunknak kijelentették: személyesen nem kíván reagálni a döntésre. Közleményük szerint ugyan a főváros elfogadja és tiszteletben tartja az NKH döntését, azonban kiemelték: a határozat egyelőre nem jogerős, az Alstom 15 napon belül fellebbezhet ellene. – A főpolgármester a lehető leghamarabbi időpontra kezdeményezi az illetékes testületek, a gazdasági, illetve a városüzemeltetési bizottság összehívását, hogy megvizsgálhassák a szükséges további lépéseket – írták.
– Valójában nem kell vizsgálódni, legfeljebb a szerződések megszüntetésének jogi módját kell eldönteni – mondta lapunknak György István (Fidesz). Szerinte az általa kezdeményezett, egyhangúlag elfogadott határozat még kedvező is volt, hiszen ő eredetileg június végi határidőt javasolt.
– Demszky Gábor és a városvezetés két évig tűrte, hogy az eredeti, 2008-as határidő leteltével sincs engedély – szögezte le a politikus.
Az Alstom álláspontja szerint viszont a BKV nem mondhatja fel a szerződést. Közleményében a francia cég azt írja: szerintük a kocsik fékrendszere Európa-szerte használatos. A társaság 15 napon belül dönt a megfelelő jogi lépésekről, a fellebbezésről. A BKV közölte: vizsgálják a szerződések megszüntetésének lehetséges jogi és pénzügyi következményeit és a régi orosz járműveken az „élettartam-növelő” beavatkozások lehetőségeit.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője úgy véli, ugyan a kifizetett harmincmilliárdot a főváros viszszaszerezheti a hatályos bankgarancia alapján, a négyes metró átadásának legalább kétéves csúszása akár az egész EU-támogatás elvesztését jelentheti. A szerződésbontás, jelezte, megteremtheti egy új, a fővárosiak érdekeit szolgáló közbeszerzési eljárás kiírásának a lehetőségét.
Ismeretes, a metrókocsik beszerzése és a jelenlegi szerződések ügyében a BRFK nyomoz.

Még nyomoznak. Csalás bűntette elkövetésének gyanúja miatt tovább folytatja a nyomozást a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) gazdaságvédelmi főosztálya a 2004-es Deák téri mozgólépcsőcsere ügyében. Az eljárás ismeretlen tettes ellen folyik, a BRFK közlése szerint az ügynek még mindig nincs gyanúsítottja. (B. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.