Megoldatlan a metrókocsiügy

A Fidesz szerint a metrókocsik ügyében Demszky Gábor tízmilliárd forintos károkat okozhat a fővárosnak azzal, hogy szinte egyedüliként védelmezi a két éve nem teljesítő Alstomot. Bár a szerződést még vizsgálja a BKV, a főpolgármestert tegnap még SZDSZ-es helyettese is megcáfolta a szerződés felbontása ügyében.

2010. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kirostált midibuszok. Öt, főként a budai Várban, illetve részben a XI. kerületi hegyvidéken közlekedő midibuszt vont ki ideiglenesen a forgalomból az NKH – erősítette meg lapunknak Mihálszky Gábor, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese a távirati iroda értesülését. Mint mondta, a már régóta műszaki problémákkal küszködő járművek közül kettőnek a forgalmi engedélyét is bevonták, azokat még pótolni tudják. Úgy tudjuk, a közlekedési cégnél felelősségre vonják azt, aki forgalomba engedte ezeket a járműveket. Az újabb BKV-s hiba miatt tegnap a 27-es busz 7-8 perc helyett negyedóránként közlekedett.


György István, a Fidesz fővárosi frakcióvezető-helyettese, aki holnap tárgyal a metrókocsik gyártására és szállítására szerződtetett francia cég vezetőivel, elmondta: a főpolgármester hiába hivatkozik arra, hogy a 2006. május 30-án kötött szerződés csak fél év múlva lenne felbontható, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) típusengedélyének meg nem szerzése vis maior helyzet lenne. Szerinte a Demszky által idézgetett passzus előírásait az Alstom nem teljesítette két éven át, hiszen a kettes metró szerelvényeit már 2008-ban szállítaniuk kellett volna. – A szerződés arra az esetre vonatkozik, amikor „a felek minden erőfeszítést megtettek a típusengedély megszerzése érdekében”. Ezt semmiképpen nem lehet elmondani, a Fővárosi Közgyűlés június 3-i egyhangú határozata alapján a szerződést a BKV-nak meg kell szüntetnie. Ehhez nincs szükség sem az illetékes bizottságok, sem a Fővárosi Közgyűlés újabb döntésére – szögezte le György István.
Demszky Gábor hétfői nyilatkozata szerint a gazdasági, illetve a városüzemeltetési bizottság augusztus 16-án, a Fővárosi Közgyűlés pedig majd 26-án ül össze. A bizottságok elnökei, akik összehívhatják az üléseket, nem is tudnak erről: Somlyódi Csaba (SZDSZ) augusztus 20-ig szabadságon van, a volt SZDSZ-es Lakos Imre szintén nyaral, de elmondta: őt eddig nem kereste senki.
Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes lapunk kérdésére részben megcáfolta főnökét. – A hatályos közgyűlési határozat alapján augusztus végén már csak az Alstom-szerződés megszüntetésének módjáról kell döntenünk – vélekedett.
Mint arról beszámoltunk, az NKH nem adta ki az metrókocsikra kért típusengedélyt nemcsak a fékhibák, hanem több, biztonságot is érintő hiányosságok miatt. Az Alstom fontolgatja, hogy fellebbez-e. A hatóság tegnapi összegzése szerint „alapvetően eltérnek egymástól a metrószerelvények gyártását szabályozó magyar és uniós rendeletek, azonban a magyar rendelkezések nem elavultak, és folyamatos a jogharmonizáció”.
A BKV-nál szakértők vizsgálják a felerészt már kifizetett 65 milliárd forintos szerződés felbontásának következményeit. Ez lehet a négyes metró beruházásának további, akár 2015-ig is tartó csúszása, az EU-támogatás elvesztése, a meglévő szerelvények több mint hárommilliárd forintos felújítási kényszere.

Hagyó a hálón? Iwiwes adatlapja szerint rendszeresen internetezik a május 14-e óta előzetes letartóztatásban ülő Hagyó Miklós – írta tegnap Csepel.info. A volt MSZP-s főpolgármester-helyettes adatlapja szerint legutóbb 2010. augusztus 2-án este 20 óra 50 perckor lépett be. Az előzetes letartóztatottak nem tarthatnak kapcsolatot a külvilággal, ha ezt megteszik, arról a nyomozóknak is tudniuk kell. Ugyanakkor Hagyó nevében bárki beléphet az Iwiwre, ha ismeri a jelszavát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.