Metrókocsis elhárító akció a fővárosban

Elkészült az Alstom-szerződések megszüntetésének jogi vizsgálata a BKV-nál – ismertette a Főpolgármesteri Hivatal azt a tényt, amelyről lapunk napokkal ezelőtt beszámolt. Demszky Gábor legújabb javaslatai szöges ellentétben állnak a metrókocsik ügyében hozott korábbi határozatokkal.

2010. 08. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Főtáv: kár vagy haszon? Nemhogy ártatlan, és kárt nem okozott Kovács Lajos, a Főtáv Zrt. előzetes letartóztatásban lévő vezérigazgatója, hanem hasznot hajtott a fővárosi önkormányzatnak – jelentette ki Horváth Z. Péter ügyvéd szakértőkre hivatkozva. A gyanú szerint a vezető előnytelen szerződést kötött egy csepeli lakópark fűtési-hűtési rendszerének kivitelezéséről, a munkával eredetileg megbízott társaság megvásárlásáról. A rendőrök szerint ezzel több mint 180 milliós kárt okozott. Az ügyvéd tegnap a Fővárosi Főügyészségen kezdeményezte, szüntessék meg az előzetes letartóztatást és a nyomozást.


Demszky Gábor főpolgármester két következtetést vont le a BKV egyébként másfél hetet csúszó vizsgálatából: az egyik szerint csupán a kettes metró összesen 22, egyenként öt kocsiból álló szerelvényének beszerzésére szóló szerződést lehetne felbontani. A négyes metró vonalára szánt 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata metrószerelvény ügyében tovább kellene tárgyalni. A másik javaslat szerint az együttesen csaknem 65 milliárd forintos értékű szerződéssel a BKV Zrt.-nek semmit nem kell tennie, amíg az Alstom Transport típusengedélye jogerős nem lesz.
Miután a francia tulajdonú Alstom július 31-ig nem kapta meg a kettes metró vonalára szánt szerelvények típusengedélyét, életbe lépett volna a Fővárosi Közgyűlés június 3-án hozott határozata a szerződések – közöttük a négyes metró beszállítására szóló megállapodás – felbontásáról. Ezt Kocsis Istvánnak, a BKV Zrt. vezérigazgatójának kellett volna megtenni, Demszky Gábor feladata egy új közbeszerzési eljárás, illetve a kettes metró régi szovjet szerelvényeinek felújítási előkészítése lett volna. – A bizottságok augusztus 17-én, a Fővárosi Közgyűlés augusztus 26-án tárgyalhat a kérdésről, ugyanis a BKV jogi levezetése szerint a korábbi tulajdonosi döntések részben ellentmondanak egymásnak – közölte a városháza.
Az Alstom nemcsak fékhibák, hanem más súlyos hiányosságok miatt sem kapta meg az engedélyt. Ugyan napokkal ezelőtt bejelentette, hogy fellebbez, a hatóság tegnapig nem kapta meg a dokumentumot. Kérdésünkre közölték: a gyártónak felajánlották, csatolják be azokat a dokumentumokat, amelyek igazolják, hogy az általuk alkalmazott megoldás legalább annyira biztonságos, mint a szabályzatban előírtak. Ez nem történt meg. A BKV-figyelő nevű blogon egyébként hetek óta olvasható az az interjú, amelyben egy, az Alstom-kocsik tesztjénél közreműködő, ám nevét nem vállaló metróvezető elképesztő hibákról nyilatkozik. – Próbafutáson fordult elő az az eset, amikor fékezés közben eltűnt minden vezetői kijelzés, és ezzel megszűnt a fékhatás is. A vonat csak a vészfékre reagált. Volt olyan, hogy a vezető nem tudta aktiválni az irányítófülkét, lefagyott a kamerakép, így a peront sem látta – mondta a metrósofőr.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.