Szahara a nagyvárosban

Számolunk. Csak még ezt a napot kell kibírnunk. Szobában tartani a kisgyereket, bevásárolni a dédinek, elfelejteni a szaftos, paprikás ételeket. Helyette limonádé van meg sós víz, s aki megteheti, annak kímélő életmód. A legtöbben viszont nem választhatnak. Feladatainkat a hőségnapok alatt is az elvárt szinten kell teljesíteni.

Kormos Valéria
2010. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevéssé ismert, hogy az extrém hőség tízszer jobban megviseli a szervezetünket, mint például a szennyezett levegő vagy más kellemetlen környezeti hatások – figyelmeztet Páldy Anna orvos, az Országos Közegészségügyi Intézet igazgatója.
– A mögöttünk hagyott évtizedben forróbbak lettek a nyaraink, s ez immár nem tekinthető átmeneti állapotnak. Azzal is számolnunk kell, hogy ez az időszak ugyancsak kitolódik. Magyarországon például 2008-ban már májusban beköszöntött a meleg, és voltaképp szeptember közepéig tartott. A globális klímaváltozással összefüggő, hosszú távra szóló vizsgálatok 2100-ra prognosztizálták azokat a természeti jelenségeket, amelyek a felmelegedéssel függenek össze, de most úgy néz ki, hogy mindez nem a távolibb jövő története lesz, hanem sokkal gyorsabban jön el. A középtávú előrejelzésekben 2020 és 2050 között a nyári időszak felét az úgynevezett hőségnapok teszik majd ki. Erre az állapotra pedig inkább illik a szubmediterrán klíma meghatározás, mint amit mi mérsékelt égövi nyárnak tartunk.
– Igen ám, de a mediterrán térségekben más az emberek életmódja. A hőség elleni védekezés évezredek óta tudatos, az épített környezettől kezdve a ruházkodásig, az étkezésig. Mi hogyan tudjuk mindezt „behozni”?
– A felismerés már megvan, az alkalmazkodásunk – legalábbis a felvilágosítás terén – megkezdődött. Már 2000-ben foglalkoztunk a klímaváltozás egészségkárosító hatásainak felmérésével. A kutatások ekkor kimutatták, hogy 1992 és 2003 között tizenegy hőséghullám érkezett hozzánk, s e behatással Budapesten hétszáz ember halálát lehetett összefüggésbe hozni. A lakosság felkészítése és a védekezés miatt is fontos lépésnek tekinthető, hogy több nagyvárossal együtt 2004-ben Budapest is bekapcsolódott az időjárásnak az egészségünkre veszélyes hatásait előre jelző európai nagyvárosok sorába. Ez többek között azt jelenti, időben tudjuk a lakosságot tájékoztatni, hogy a kritikus napokra ki-ki lehetőségeihez képest fel tudjon készülni.
– Elméletileg már tudjuk, hogy szervezetünket miként kellene kímélni akkor, ha huzamosabb ideig árnyékban is harminc fok feletti hőmérsékletet mérnek. De nemigen látni olyan munkaköri leírást, amely a „hőségnapok” idején limitált teljesítményt engedélyezne. Sőt magunk is ugyanazt a tempót erőltetjük magunkra, amit normális körülmények között megszoktunk.
– Mi is azt látjuk, hogy e tekintetben vajmi keveset változtak a munkakörülmények. Az újabban épült lakó-, illetve középületek tervezésénél is ritkán tapasztalható, hogy figyelembe vették a forróság elleni védekezést. A modernnek mondott, üvegablakos toronyházak e szempontból valójában korszerűtlenek. A hő- és fényvédő homlokzat mellé légkondicionálás „jár”, de e szerkezetek, miközben az egyik helyen hűtenek, közben „kinyomják” a hőt a város légterébe. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a sűrűn beépített negyedekben néhány fokkal mindig magasabb lesz a hőmérséklet. Hozzájárul mindehhez a felforrósodott aszfalt esti hőkibocsátása is.
A klimatizálásnál el szoktak feledkezni arról is, hogy számos légzőszervi megbetegedés hozható összefüggésbe azzal, ha magát a készüléket és a rendszert nem tisztítják, hisz a benne megtelepedett kórokozók, baktériumok a légtérbe kerülnek. A túlzott hűtés pedig ízületi és tüdőgyulladást okozhat. Az emberi szervezet szempontjából már az is jó közérzetet okoz, ha a zárt helyen öt fokkal „hűvösebb” van, mint a szabad ég alatt. Élettanilag és a szellemi koncentrációt tekintve a plusz 27 fokos hőmérséklet még elviselhető – magyarázza saját munkahelyi környezetéből kiindulva Páldy Anna. Irodájának szerencsére kedvező a tájolása, a legutóbbi felújításnál ragaszkodott a kőpadozathoz, jól lehet szellőztetni és árnyékolni is – utal az alkalmazkodás apró fortélyaira. Meggyőződése, amit más, a klímaváltozással foglalkozó szakemberek szintén jó ideje hangoztatnak, hogy az új irodaépületek és családi házak okos szigetelésével, a kisebb ablakokkal, átriumos, belső udvarok tervezésével nemcsak a jövendőbeli életünket könnyíthetnénk meg. Csökkenteni lehetne a klimatizáló- és légkavaró készülékek működésével járó megnövekedett energiafogyasztást.
Halasztott műtétek
– Az ellenségemnek sem kívánom, hogy negyvenfokos hőségben egy elsötétítőfüggöny nélküli kórteremben pácolódjon – mondja a Szent László Kórház tízemeletes betonépületében egy beteg. Abban reménykedik, hogy a beavatkozást ilyen körülmények között elhalasztják, s otthon „bekkeli ki” a forró időszakot.
Valóban volt már rá példa, hogy az előre jelzett harmadfokú hőségriadó miatt bizonyos típusú műtétet elhalasztottak. Hogy az óvatosság ilyenkor indokolt, arra mutat, hogy 2007-ben egy gyógyszerkísérlet gyakorlati kipróbálásától is eltekintettek, ugyanis a hőségben az emberi szervezet másképp reagált volna – tudom meg az Országos Környezet-egészségügyi Intézetben.
S ha már a gyógyító intézményeknél tartunk, a műtőkben és az intenzív osztályokon követelmény ugyan a megfelelő hűtéstechnika, ám ez nem vonatkozik más egységekre, ahol olykor még az elsötétítőfüggöny is hiányzik az ablakokról.
A Heim Pál Gyermekkórház honlapjára még időben feltették a hőségriadótervet, amelyben részletesen elmagyarázzák a szülőknek, hogy miként lehet akár a privát életben, akár a kórházi tartózkodás alatt ilyenkor óvni gyermekeiket.
– A hirtelen felszökő láz, a folyamatos sírás, a nyugtalanság miatt eleve sok folyadékot és energiát veszít a kisgyerek. Ha ehhez a fokozott hőterhelés is hozzájárul, megnő a kiszáradás veszélye. Megtörténik, hogy ezért kell néhány napig orvosi ellenőrzés alatt tartani a kicsiket. Előfordul az is, hogy a halasztható műtéteket a hőség időszakában más időpontra jelölik ki – erősíti meg Bancsik Ildikó kommunikációs igazgató. Ő is csak azt tudja mondani, hogy még a legújabb épületeinknél is luxusberuházásnak számított a kórtermek és más rendelő-, ellátórészlegek klimatizálása. Csak a laboratóriumokban, a precíziós műszerek karbantartásánál, a súlyosabb állapotú, lázas betegek ápolásánál van lehetőség megfelelő technikai hűtésre. Van néhány mobil klímaberendezésük, ezeket próbálják ide-oda irányítani. A felvételre váróknak teát tesznek ki, a nővérek a szokásosnál jobban figyelnek a fekvőbetegek folyadékpótlására. Csak mellékesen jegyzi meg, hogy a hőségnapok az intézmény költségvetésére is kedvezőtlenül hatnak. Az áramfogyasztás felér a téli évszakéval, és a vízszámla is megnő. Amúgy a munkatársainak komoly önfegyelemre és rendkívüli türelemre van szükségük, hiszen ilyenkor mindenki sokkal fáradékonyabb, ingerültebb – teszi hozzá.
Több a riasztás
Déli látkép. Bevásárlószatyorral tántorgó aggastyán, izompólós, sörszagú egyedek, a hetes fokozatú – csaknem a legveszélyesebb – UVB-sugárzás közepette gázvezetéket fektető, aszfaltot bontó, félmeztelen férfiak. A belső negyedek üzleti portáljában saját mocskukban fekvő hajléktalanokra záporozó fúrás, fékcsikorgás alapzaját mentőautók vijjogása tetézi. – Már megint rosszul lett valaki – legyintünk, s araszolunk tovább a járda árnyékosabb oldalán.
Az Országos Mentőszolgálatnál az extrém hőmérsékletű időszakokban, így e napokban is húsz-harminc százalékkal magasabb a riasztások száma. A hőség, a zaj, a sietség, a tömeg, a közlekedés, a levegőbe kerülő káros anyagok együttes rombolása főleg Budapesten teszi meg a magáét. A hívások leggyakoribb okai az ájulások, a keringési zavarokra visszavezethető rosszullétek, a figyelem lankadásával összefüggő közlekedési balesetek. Ennek ellenére azt érzékelik, hogy a négy-öt éve működő előrejelző rendszer, az orvos-meteorológusok tájékoztatása jó hatással van a lakosság jelentősebb részére.
Ritkán szoktuk megkérdezni, hogy maguk a mentők hogyan bírják ilyenkor a terhelést, s milyen az ő munkavédelmi hátterük.
– A helyzet az, hogy duplán szenvednek a mentőkocsiban, a beteg a rosszulléttől vagy a sérüléstől, a munkatársaink pedig a hőségtől – igyekszik humorral enyhíteni a helyzetképet Győrfi Pál szóvivő. A 950 járműből mindössze 173-ban van léghűtés, ezeket az utóbbi két évben vásárolták. A szolgálati idő folyamatos tizenkét órát jelent, a pihenőidő húsz perc, legfeljebb ezt lehet megtoldani valamivel, ha a feladataik megengedik. A könnyítés anynyi, hogy az öltözék lazább lehet, ivóvízről gondoskodnak. s Győrfi saját „terepmunkájából” ismeri azt a technikát, miszerint ha a kórházban, a célállomásnál van egy szusszanásnyi idejük, igyekeznek hideg vízzel megmosakodni.
Rendkívüli megállás
Életet menteni kell, utazni pedig, ha nem is kötelező, de bizonyos esetekben elengedhetetlen. A kispénzűek, a nagycsaládosok, a repülőúttól idegenkedők, a sztrádák bedugulásától szorongók közül kerülnek ki azok, akik ilyenkor a vasúti közlekedést választják. A nemzetközi társaságok által működtetett szerelvényeken a léghűtés természetes, a higiénés megpróbáltatásoktól sem kell nagyon rettegni. De jó kis kelet-közép-európai tapasztalatainkra alapozva, ha épp hosszabb ideig és nem kiemelt vonalon utazunk, túlélőcsomagként mindenképp ajánlatos több tucat higikendőt, WC-papírt, valamilyen szagelterelőt s külön kézmosásra alkalmas vizet összekészíteni. Az éremnek persze két oldala van, a saját tapasztalatokon túl az általános helyzet, a technikai háttér s a hőséggel összefüggésben az utazásunk biztonságáról gondoskodók túlzott igénybevételét sem lehet figyelmen kívül hagyni.
A MÁV-Start Zrt.-től kapott tájékoztatás szerint az általuk működtetett kocsik mindössze negyven százalékában van légkondicionáló vagy léghűtő berendezés. Állítják, hogy az utóbbi időben a tisztasággal kapcsolatos panaszok csökkentek, ami jórészt annak is köszönhető, hogy 2008-tól háromszáz embert képeztek ki az ezzel öszszefüggő feladatokra, különös tekintettel az illemhelyek állapotára. A kellemetlenségek forrása, hogy míg a nemzetközi járatokon úgynevezett zárt rendszerű vécéket üzemeltetnek, a hazaiakon ezek aránya tizenhárom százalék. Így egyelőre a végállomásokon történő fertőtlenítéssel, a vízöblítés zavarainak elhárításával, a kéztörlő és a vécépapír folyamatos pótlásával igyekeznek civilizáltabbá tenni az utazást. Ha a hőség miatt rosszul lenne valaki, a kalauz mobiltelefonon szól az üzemirányító szolgálatnak, ahonnan értesítik a mentőket. Ilyenkor lehetőség van a vonat rendkívüli megállítására is. Ahogyan a mentőszolgálatnál, itt sincsenek „dédelgetve” azok, akik azért felelnek, hogy épen, egészségesen célba érjünk. Igaz, védőruha, korlátlan mennyiségű ásványiz és óránként tíz-tizenöt perces pihenőidő jár nekik.
Az erős napsütésnek leginkább a tolatásvezetők és a kocsirendezők vannak kitéve. A pálya és a külső technikai eszközök karbantartásától sem lehet eltekinteni, éppen ellenkezőleg. Folyamatosan mérik a sínek hőmérsékletét, ha ezek bizonyos pontokon 45 Celsius-fokot mutatnak, fokozott pályaellenőrzést rendelnek el. Nemcsak az aszfalt olvad a lábunk alatt, a tartós kánikula a sínek ötven-hatvan fokos felmelegedését és deformálódását is előidézheti. Ha boldogabbak nem is leszünk ettől az újabb veszélyforrástól, de legalább tudjuk, hogy egy forró júliusi napon miért tartott a Frankfurt–Linz–Budapest-útvonal az eredeti menetidőnél öt órával tovább.
Szahara a nagyvárosban, különböző alkalmazkodási technikák, tudatos védekezés. Egy biztos: valami új köszöntött ránk, amivel, ha nem is kellemes, de ajánlatos megbarátkoznunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.