origo.hu
Meghalt egy ember a négyes-hatos villamos vonalán
Bukarest elhúzott, Budapest fuldoklik. Nemcsak Prága, Varsó és Zágráb, hanem Bukarest is túl van saját buszbeszerzési programján. A román fővárosban három év alatt szinte teljesen megújult a járműpark: csaknem 1300 buszt szereztek be. Közel ötszáz busz még az euró 3-as károsanyag-kibocsátási kategóriába tartozik, az újabbak pedig eggyel magasabb besorolásúak. 2009 októbertől az EU előírásai szerint kizárólag euró 5 kategóriának megfelelő járműveket szabad újonnan forgalomba állítani, miközben a BKV buszainak többsége még az euró 0 minősítésnek sem felel meg.
Miközben a budapesti közlekedési társaságnál jelenleg nincs lehetőség korszerű buszok vásárlására, a cég óbudai telepén a napokban egy olyan, 12 méter hosszú, alacsony padlós Scania autóbuszt mutattak be a fővárosiaknak, amely a legmodernebbek közül való. Euró 5-ös motorja például az Európai Unió szigorú környezetvédelmi előírásainak is mindenben megfelel. Nem ez az első ilyen teszt: az elmúlt három évben tizennégy busztípust próbáltak ki, forrás híján azonban mindeddig egyet sem tudtak vásárolni.
Nemecz Gábor, a BKV Zrt. fejlesztési és beruházási igazgatója szerint a társaságnál forgalomban lévő több mint 1300 autóbuszból ezret azonnal le kellene cserélni. – Az elöregedett, átlagosan 17 éves járművek nem felelnek meg sem a környezetvédelmi, sem az akadálymentesítés követelményeinek. Vizsgáljuk, hogyan lehetne átcsoportosítani a buszpark cseréjéhez szükséges 80 milliárd forintot – mondta az igazgató. Hozzátette: évente legalább 40-50 milliárd forintnyi beruházási igényük lenne, ezzel szemben 10 milliárd forintnál nincs több a költségvetésben, még a legszükségesebb felújítási munkákra sem jut pénz. Szerinte ez folyamatosan növeli a belső eladósodottságot, amelyet Kocsis István vezérigazgató az év elején közel hárommilliárd euróra becsült. Néhány éve ugyan 150 Volvo buszt vásároltak, de klímaberendezés nélkül, ezek utólagos felszerelését pedig botrányok kísérték. A tavaly használtan megvásárolt 32 darab nyolcéves, Van Hool jármű is csupán csepp volt a tengerben.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője szerint a több mint ezer busz cseréjéhez legalább 60 milliárd forintra lenne szükség. Hangsúlyozta, a BKV-tesztek valójában olyanok, mint a drága autószalonok akciói: a jelentkező akár egy napra is beülhet a legújabb autócsodába, villoghat vele a haverok előtt, miközben mindenki tudja, hogy a legolcsóbb verdára sem futja. A most tesztelt Scania busz, amelyekkel Stockholmtól kezdve számos nyugat-európai nagyvárosban találkozhatunk, valóban megfelelő színvonalú, bár légkondicionáló ebben sincs. Viszont a korábbi teszteken a magyar gyártók, így az Ikarus és a Kravtex már bizonyították: mi is tudunk hasonlóan jó buszokat előállítani, felszereléstől függően darabonként 50-60 millió forintos áron – fejtette ki a szóvivő.
Meghalt egy ember a négyes-hatos villamos vonalán
Szoboszlai kemény és igazságtalan kritikákat kapott az angol sajtóban
Gyereksikolytól lett hangos a Lidl parkolója: rémálom, amit a kisbabával művelt a bevásárlókocsi
Magyarországon egyedülálló szolgáltatást vezet be a Decathlon
Darált húsból készül a mennyei rántott szelet, ami belül szaftos, kívül ropogós
Érkezik az első hó
Kovács Gergely megtámadja Lázár János lépését, reméli nem lesz műemlék a Turul-szobor + videó
Undorító SMS-üzenetek szivárogtak ki Boris Beckerről
Szoboszlai reagált a szerda estére, szerinte ez a baj
Slot Szoboszlai új szerepéről: Egy kicsit aggódtam...
Az eddigi legdurvább videó, amit a háborúból közreadtak hivatalos szervek
A Kuncze–Csillag-duó durván megerőszakolta a valóságot
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.