Szalontesztelés a BKV-nál

Újabb tesztautóbuszokat futtat Budapest útjain a BKV. A Scania OmniCity típusú személyszállítókat egy héten át bárki ingyenesen kipróbálhatja az 5-ös busz vonalán, a II. kerület és Rákospalota között. A csőd szélén álló közlekedési társaság bemutatói azonban illúziókat kelthetnek, jelenleg ugyanis nemhogy svéd, de a hasonlóan jó minőségű magyar járművekre sem futja.

2010. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bukarest elhúzott, Budapest fuldoklik. Nemcsak Prága, Varsó és Zágráb, hanem Bukarest is túl van saját buszbeszerzési programján. A román fővárosban három év alatt szinte teljesen megújult a járműpark: csaknem 1300 buszt szereztek be. Közel ötszáz busz még az euró 3-as károsanyag-kibocsátási kategóriába tartozik, az újabbak pedig eggyel magasabb besorolásúak. 2009 októbertől az EU előírásai szerint kizárólag euró 5 kategóriának megfelelő járműveket szabad újonnan forgalomba állítani, miközben a BKV buszainak többsége még az euró 0 minősítésnek sem felel meg.


Miközben a budapesti közlekedési társaságnál jelenleg nincs lehetőség korszerű buszok vásárlására, a cég óbudai telepén a napokban egy olyan, 12 méter hosszú, alacsony padlós Scania autóbuszt mutattak be a fővárosiaknak, amely a legmodernebbek közül való. Euró 5-ös motorja például az Európai Unió szigorú környezetvédelmi előírásainak is mindenben megfelel. Nem ez az első ilyen teszt: az elmúlt három évben tizennégy busztípust próbáltak ki, forrás híján azonban mindeddig egyet sem tudtak vásárolni.
Nemecz Gábor, a BKV Zrt. fejlesztési és beruházási igazgatója szerint a társaságnál forgalomban lévő több mint 1300 autóbuszból ezret azonnal le kellene cserélni. – Az elöregedett, átlagosan 17 éves járművek nem felelnek meg sem a környezetvédelmi, sem az akadálymentesítés követelményeinek. Vizsgáljuk, hogyan lehetne átcsoportosítani a buszpark cseréjéhez szükséges 80 milliárd forintot – mondta az igazgató. Hozzátette: évente legalább 40-50 milliárd forintnyi beruházási igényük lenne, ezzel szemben 10 milliárd forintnál nincs több a költségvetésben, még a legszükségesebb felújítási munkákra sem jut pénz. Szerinte ez folyamatosan növeli a belső eladósodottságot, amelyet Kocsis István vezérigazgató az év elején közel hárommilliárd euróra becsült. Néhány éve ugyan 150 Volvo buszt vásároltak, de klímaberendezés nélkül, ezek utólagos felszerelését pedig botrányok kísérték. A tavaly használtan megvásárolt 32 darab nyolcéves, Van Hool jármű is csupán csepp volt a tengerben.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője szerint a több mint ezer busz cseréjéhez legalább 60 milliárd forintra lenne szükség. Hangsúlyozta, a BKV-tesztek valójában olyanok, mint a drága autószalonok akciói: a jelentkező akár egy napra is beülhet a legújabb autócsodába, villoghat vele a haverok előtt, miközben mindenki tudja, hogy a legolcsóbb verdára sem futja. A most tesztelt Scania busz, amelyekkel Stockholmtól kezdve számos nyugat-európai nagyvárosban találkozhatunk, valóban megfelelő színvonalú, bár légkondicionáló ebben sincs. Viszont a korábbi teszteken a magyar gyártók, így az Ikarus és a Kravtex már bizonyították: mi is tudunk hasonlóan jó buszokat előállítani, felszereléstől függően darabonként 50-60 millió forintos áron – fejtette ki a szóvivő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.