Tízmilliárd forintot bukhatnak

Alig két hónappal távozása előtt az elmúlt húsz év legnagyobb botrányával nézhet szembe Demszky Gábor, ha megbukik a több mint hatvanmilliárdos metrókocsi-beszerzés. Meg nem erősített információk szerint a francia Alstom cég ma nem kapja meg a típusengedélyt a kettes vonalra szánt szerelvényre, a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a fővárossal kötött minden szerződése megszűnhet, a négyes metró beruházása pedig akár évekre is leállhat.

2010. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddig már közel 30 milliárd forintot fizetett ki a fővárosi önkormányzat a francia Alstom cégnek a kettes és a majdani négyes metró vonalára szánt szerelvények, összesen 37 kocsi legyártásáért, de könnyen lehet, hogy egy sem lesz belőle. BKV-s forrásokra hivatkozva a Hírszerző azt írja: a régóta fékhibákkal küszködő prototípus az utolsó teszten sem szerepelt jól, így az ma sem kaphatja meg az úgynevezett típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH). Lapunknak több fővárosi forrásból megerősítették, hogy baj van: amikor a tesztek során váratlan áramszünetet modelleztek, mindkét fékrendszer leállt, a vagont csak a vészfékkel lehetett megállítani. Az internetes újság arról is értesült, hogy az álló vagon műszaki ellenőrzése sem sikerült jól: amikor az NKH szakembere megrángatta a fékvezetékeket, az egyik a kezében maradt. Az ügyben egyelőre sem a hatóság, sem az Alstom illetékesei nem nyilatkoztak, a BKV-nál pedig anynyit közöltek, hogy várják az NKH mai döntését, és minden forgatókönyvre felkészülnek. Nevük elhallgatását kérő informátoraink szerint nemcsak országos, hanem a négyes metró uniós beruházása miatt európai szintű botrány várható. A Fővárosi Közgyűlés június 3-i egyhangú határozatával magához vonta a gazdasági bizottság hatásköreit, és tulajdonosként eljárva utasította Kocsis Istvánt, a BKV Zrt. vezérigazgatóját, hogy a 2006. május 30-án Demszky Gábor főpolgármester jelenlétében a Budapesti Közlekedési Zrt. és az Alstom Budapest Metropolis Konzorcium között a metrószerelvények beszerzésére kötött „megállapodás és az ehhez kapcsolódó szállítási és karbantartási szerződések megszűnésének lehetőségeit 2010. július 31-ig tárja fel”. – Ha a késedelmes teljesítés erre lehetőséget ad, a megállapodást és a szerződéseket szüntesse meg, amennyiben a 2-es metró új Alstom szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem sikerül 2010. július 31-én éjfélig beszereznie a szállítónak – áll a határozatban. Ebben az esetben a főpolgármestert arra kérték fel, hogy a végleges típusengedély megszerzésének hiánya és a szerződés felbontása esetén tegyen előterjesztést a helyzet kezelésére, a közbeszerzések újbóli kiírásának előkészítésére és az M2 mai szerelvényeinek feltétlenül szükséges élettartam-hoszszabbítására.
Úgy tudjuk, amennyiben utóbbi következik be, a négyes metró beruházása hosszú évekre leállhat, és a jelenleg 2013–2014-re becsült átadás sem tartható.
Mint arról beszámoltunk, a városháza júniusi „metrójelentésében” elismerte: a BRFK nemcsak a beruházást vizsgálja, a kocsibeszerzés ügyében is nyomozás indult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.