Eddig már közel 30 milliárd forintot fizetett ki a fővárosi önkormányzat a francia Alstom cégnek a kettes és a majdani négyes metró vonalára szánt szerelvények, összesen 37 kocsi legyártásáért, de könnyen lehet, hogy egy sem lesz belőle. BKV-s forrásokra hivatkozva a Hírszerző azt írja: a régóta fékhibákkal küszködő prototípus az utolsó teszten sem szerepelt jól, így az ma sem kaphatja meg az úgynevezett típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH). Lapunknak több fővárosi forrásból megerősítették, hogy baj van: amikor a tesztek során váratlan áramszünetet modelleztek, mindkét fékrendszer leállt, a vagont csak a vészfékkel lehetett megállítani. Az internetes újság arról is értesült, hogy az álló vagon műszaki ellenőrzése sem sikerült jól: amikor az NKH szakembere megrángatta a fékvezetékeket, az egyik a kezében maradt. Az ügyben egyelőre sem a hatóság, sem az Alstom illetékesei nem nyilatkoztak, a BKV-nál pedig anynyit közöltek, hogy várják az NKH mai döntését, és minden forgatókönyvre felkészülnek. Nevük elhallgatását kérő informátoraink szerint nemcsak országos, hanem a négyes metró uniós beruházása miatt európai szintű botrány várható. A Fővárosi Közgyűlés június 3-i egyhangú határozatával magához vonta a gazdasági bizottság hatásköreit, és tulajdonosként eljárva utasította Kocsis Istvánt, a BKV Zrt. vezérigazgatóját, hogy a 2006. május 30-án Demszky Gábor főpolgármester jelenlétében a Budapesti Közlekedési Zrt. és az Alstom Budapest Metropolis Konzorcium között a metrószerelvények beszerzésére kötött „megállapodás és az ehhez kapcsolódó szállítási és karbantartási szerződések megszűnésének lehetőségeit 2010. július 31-ig tárja fel”. – Ha a késedelmes teljesítés erre lehetőséget ad, a megállapodást és a szerződéseket szüntesse meg, amennyiben a 2-es metró új Alstom szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem sikerül 2010. július 31-én éjfélig beszereznie a szállítónak – áll a határozatban. Ebben az esetben a főpolgármestert arra kérték fel, hogy a végleges típusengedély megszerzésének hiánya és a szerződés felbontása esetén tegyen előterjesztést a helyzet kezelésére, a közbeszerzések újbóli kiírásának előkészítésére és az M2 mai szerelvényeinek feltétlenül szükséges élettartam-hoszszabbítására.
Úgy tudjuk, amennyiben utóbbi következik be, a négyes metró beruházása hosszú évekre leállhat, és a jelenleg 2013–2014-re becsült átadás sem tartható.
Mint arról beszámoltunk, a városháza júniusi „metrójelentésében” elismerte: a BRFK nemcsak a beruházást vizsgálja, a kocsibeszerzés ügyében is nyomozás indult.
Meghalt egy ember a négyes-hatos villamos vonalán