A kilencvenéves Simonyi Imre

Ambrus Lajos
2010. 09. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ő volt az első élő költő, akit életemben láttam. Verseit alig olvastam – ötvenhat után (akkor jelent meg első kötete, a Tisztességes írás) csak 1962-ben jöhetett ki újabb könyve, az Önéletrajz helyett; s mikor én kiskamaszként közelebbről láttam, vagyis „alig költőként”, már régóta szülővárosom közismert meghurcolt figurája volt.
Tetszett, nem tetszett, Simonyi Imre (1920–1994) úgy tartozott a poros dél-alföldi városkához, mint mozdonyhoz a füttye. Azzal a magától értetődő természetességgel, ahogyan a gyulai Otthon kávéház is (még életében lebontották) vagy a Béke sugárúton közlekedő kisvonat (még korábban felszámolták). Netán az általa sokszor megénekelt faszínház, a gyulai Nyári Színkör a Népkertben (ahogy hírlett, két tízéves osztálytársam, V. „Kinca” és K. Miska aktív közreműködésével leégett, majd, ahogy Simonyi írta, „irgalmatlanul lebontották”).
A gyulai strandnak aztán, ahová a hatvanas évek közepén barátaimmal csapatostul jártunk, ő is rendszeres vendége volt. Hétköznaponként idilli strandvilág járta, csupán néhány medence, a hideg vizes „harminchármasnál” sosem volt tömeg, körülöttünk hatalmas őspark, és szinte mindenki ismert mindenkit. Simonyi egyik pokróctól röpködött a másikig. Magas, sovány alak volt, maga alá húzott pipaszárlábbal üldögélt a pokróc szélén, és gondos artikulálással, teátrálisan szidott valakit. Ezt-azt – az illetékeseket, a várost, az irodalmi életet, Illyést például, szívesen a futballt (érthetetlenül a BM csapatát, az Újpesti Dózsát sosem, mert, ó, Göröcs Titi, elvakult Dózsa-drukker volt), még szívesebben valamelyik haragosát, leginkább mégis zusammen „ezeket”. A rendszert, a „nagyot” és a helyit is, néven nevezve az illetékes funkcionáriusokat. „Gondolom, itt az ideje a töredelmes gyónásnak”, írja az 1978-as Gyulai krétarajzok bevezetőjében. „Tehát: – belátom – nem illettem belé a »képbe«. A városképbe! (Értsd: »Illetékesképbe«.) Elsősorban természetesen a város (»illetékesek«) szellemi és erkölcsi képébe nem! De sőt! Abból egyenesen kiríttam. Ezt elismerem. Lehorgasztott fővel. Amiért a város (»Illetékesek«) magvas szellemével s messzi tájakon is csodálatot keltő erkölcsével azonosulni képtelen voltam: eme gyarlóságomért pardont nem kérnem: igazán betetőzése eddigi megátalkodott s több mint fejcsóválásra okokat szolgáltató korábbi (s ahogy én ismerem magam: ígérhetem, további) magaviseletemnek.”
Mindenkinek szóltak hát ezek a szétlövöldözött palackposták, de közvetlenül és legszívesebben mégis a fiatal fürdőruhás lányoknak. És szenvedélyes orációi közben, utolsó bevetésére készülődő partizán, elszántan szívta a cigarettáját.
Életem első költője volt ott a gyulai strandon, és szinte öregembernek tetszett (apámnál öt évvel volt idősebb) – pedig csupán negyvenhárom-negyvennégy éves lehetett. Mindemellett a hatvanas években, tehát „alig költőként”, 1956 miatti meghurcolása okán csak két vékonyka könyvecskével a háta mögött, és azzal együtt, ahogy egyébként szép szokás ez nálunk – nem értették. Nem különlegesen absztrakt vagy avantgárd esztétikája, netán hozzáférhetetlen világképű poézise miatt, hanem: csak úgy. Ahogy az idézett szövegben ő maga mondja: „magaviseletem” (?!) miatt.
Ennek a különös, szokatlanul erős halhatatlanságtudatú vidéki költőnek poétikai értékét egész életében nem csupán elhomályosították, hanem végig el is takarták a viselt dolgairól szóló legendák, apokrifek. A hírek és rémhírek polgárpukkasztó magánéleti szokásokról, szövevényes szerelmi kalandokról és holmi konok, konzekvens szabadszájúságokról. Impulzív és olykor démonikusan magával ragadó személyét mindenfelé megelőzte a híre: egész életében szinte senki nem az ő megszenvedett szellemi esszenciáira figyelmezett, csupán a fecsegő „külcsínre”. De, és ez a lényeg, mégis olyan ambivalens, már-már termékeny viszony alakult ki a költő és mondjuk így, a hatalom (és közerkölcs) között, amelyet egyik térfélen sem tudtak érvényesen feldolgozni. Pedig többször próbálkoztak, persze mindig törvényszerű kudarccal végződött a békülési küzdelem. Simonyi Imre az maradt, aki volt, viszont továbbra sem tudott szellemi értelemben létezni a másik oldal nélkül. Nem volt pálya, levegő, nem maradt tér, mert az a szellemi ember volt, aki sosem tud ellenfél nélkül inspirálódni.
Költészetének alapállása is ez – az autonóm személyiség roppant küzdései. Kivel, mivel? Idővel? Múlttal? Szerelmekkel? Önmagával? Nyelvvel és tradícióval? És hogy kismester volt? A gyulai por költője? A sokat emlegetett krúdys reminiszcenciák különc, morbid humorú előadója? Sokféle út vezet hozzá és sokfelől. Mert szinte mellékesen a formaművészet nagyja is volt, aki a görög–római időmértékben való járatosságtól a hangsúlyváltó formákig vagy a szimultán verselésig is oly sok mindent a kisujjából rázott ki.
Simonyi Imrét sokan ismerték és szerették (s közben, mint kiderült, megfigyelték és szépen jelentgettek róla). Gyulai nemzedéktársaimból többen kerültek szoros baráti vagy tanítványi viszonyba vele életük egy-egy szakaszában; hogy csak a fiatalon meghalt nagy reményű költőt, Endrődi Szabó Ernőt vagy a Görgényi és a Krasznahorkai fivéreket említsem. Én egyáltalán nem tartoztam közéjük, pedig gyermekkori barátaim egyikének családi jó barátja volt (ki tudja, tán későn nőtt be a fejem lágya, és időnek előtte, már középiskolás koromban elkerültem Szegedre, s csak az egyetemi évek legvégén beszélhettem vele párszor felületesen). Legmaradandóbb találkozásom mégis, noha ő csak meghívott vendégként jelent meg, egy közös barátunk, Pénzes Feri (akkor éppen művház-igazgató) által szervezett Sinka-emlékest volt Békéscsabán – talán 1978-ban.
Ma már ép ésszel nehezen értelmezhető, hogy egy efféle irodalmi műsor mitől kelthet akkora pánikot a szervezők és az elhárítás körében. Feri barátom előtte-utána raportokra szaladgált, és a szokásos trükközésekre kényszerült. (Kitől kellett itt félni: Sinkától vagy Simonyitól? Esetleg mindkettőtől? Vagy magától az irodalomtól?) És az est főszereplője Simonyi volt. Nem mindennapi, ahogyan ezt a nagyszerű, mellőzött költőt, a „vesztesek királyát”, Sinka Istvánt a másik bihari költő testvér, a szintén mellőzött és vesztes Simonyi Imre köszöntötte és élesztgette. Prózát mondott és szavalt a fekete bojtár emlékére; dörgő, egyébként akkor is elavult Ódry Árpád-os versmondással, hadonászva és teátrális átéléssel. S már-már anakronisztikus pátosszal. De a révült poéta égre emelt kezekkel, felcsapott fejjel egyenest az égbe rikoltotta és oda irányozta valahová az istenek lakhelyére a végszót, a végső szentenciát: „Nem felejtünk el, Sinka Pista!”
És most tán kevésbé patetikusan, de hasonlóan mély átéléssel végiggondolva az ő költői életművét, mi is azt mondjuk szép és kerek évfordulóján (szeptember 14-én lenne kilencvenéves): nem felejtünk el, Simonyi Imre!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.