Csődbizottság a BKV-nál

Nem hagyja magára a BKV-t a kormány, ezért csődbizottság felállításáról döntött. A három tárca képviselőiből álló testület azonban már csak Budapest új vezetésével fog tárgyalni. Bár az MSZP és az SZDSZ támogatásával hatalomra jutott fővárosi vezetők a mostani kormányra mutogatnak, a Fidesz szerint a BKV tönkretételéért egyértelmű Demszky Gábor és társai felelőssége.

2010. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csőd közeli állapotba került a BKV, tulajdonosa, a fővárosi önkormányzat pedig nem tud úrrá lenni a végkielégítési és korrupciós botrányokban is érintett közlekedési cég tarthatatlan pénzügyi helyzetén – indokolta a kormány a háromtagú csődbizottság felállításáról szóló döntését. A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a testületet Matolcsy György miniszter megbízása alapján a tárca államháztartásért felelő államtitkára, Naszvadi György vezeti, másik két tagját pedig Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter és Pintér Sándor belügyminiszter jelöli ki. – Ez a BKV rendbetételének első lépése, a társaság jövőjéről és a pénzügyi mentőcsomagról a kormány már az új városvezetéssel kíván tárgyalni – szögezték le.
– A BKV-t rendbe tettem – ezt még tavaly decemberben Horváth Csaba (MSZP) volt főpolgármester-helyettes, a szocialisták főpolgármester-jelöltje jelentette ki. Horváth, aki idén május elsején „díjmentes BKV-val” kampányolt, Demszky Gábor főpolgármester és az akkori kormányfő, Bajnai Gordon mellett, aláírója volt tavaly decemberben annak a megállapodásnak, amelyben az utolsó MSZP-s kabinet 17,4 milliárd forintos segítséget ígért jórészt utódja számlájára. A több mint nyolcvanmilliárdos veszteséggel, húszmilliárdot meghaladó veszteséggel küszködő közlekedési társaság „megmentésének” feltételéül szabták, hogy folyamatosan emelni kell a tarifákat.
A Főpolgármesteri Hivatal közleményben üdvözölte, hogy „a kormány támogatja a BKV-t”, ugyanakkor szerintük csődhelyzet akkor lenne, ha a kormány nem tartaná be a szerződésben vállaltakat. A főváros szerint az előző kormány tízmilliárd forintot átutalt, az új viszont 7,4 milliárddal adós maradt. – A városvezetés felkéri a BKV menedzsmentjét, hogy a késedelmes szerződésteljesítés forgatókönyvét dolgozza ki, és terjessze az újonnan megalakuló közgyűlés elé – írták. Úgy tudjuk, a BKV ötmilliárdos hitelkiváltása két héttel az önkormányzati választás után lesz esedékes. György István (Fidesz) szerint az, hogy a BKV csődhelyzetbe került, kizárólag a jelenlegi városvezetés és a korábbi MSZP–SZDSZ-es többség bűne. A BKV sorsa jól mutatja, hogyan kezelték eddig a budapestiek pénzét és vagyonát. – Tarlós Istvánnak, a Fidesz–KDNP főpolgármester-jelöltjének csaknem egy éve kész programja van a BKV rendbetételére, és azt a kormánnyal együtt meg fogjuk valósítani – szögezte le György István. Kérdésünkre, hogy a metrókocsik ügyében nem készült előterjesztés a Fővárosi Közgyűlés mai ülésére, elmondta: a botrányos szerződésről már nincs is mit tárgyalni, annak felbontásáról hozott hatályos döntést Demszky Gábor szabotálta, Kocsis István, a BKV vezérigazgatója pedig nem tudta végrehajtani. A főpolgármester megszegte az önkormányzati törvényt, de nem tett eleget a gazdasági törvény előírásainak sem: a döntésről a mai napig nem értesítette írásban a BKV-t.
A Fidesz szerint a balliberális többségét rég elvesztett közgyűlés komoly döntéseket már nem hozhat. Úgy tudjuk, a fővárosi botrányos beruházások francia partnerei, a metrókocsikat kétéves késés után sem szállító Alstom, továbbá a csepeli szennyvíztisztító üzemeltetését hivatalosan csak augusztus 31-ig vállaló konzorcium is belenyugodott: csak október 3. után, az új városvezetéssel tárgyalhatnak a jövőről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.