Csőd közeli állapotba került a BKV, tulajdonosa, a fővárosi önkormányzat pedig nem tud úrrá lenni a végkielégítési és korrupciós botrányokban is érintett közlekedési cég tarthatatlan pénzügyi helyzetén – indokolta a kormány a háromtagú csődbizottság felállításáról szóló döntését. A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a testületet Matolcsy György miniszter megbízása alapján a tárca államháztartásért felelő államtitkára, Naszvadi György vezeti, másik két tagját pedig Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter és Pintér Sándor belügyminiszter jelöli ki. – Ez a BKV rendbetételének első lépése, a társaság jövőjéről és a pénzügyi mentőcsomagról a kormány már az új városvezetéssel kíván tárgyalni – szögezték le.
– A BKV-t rendbe tettem – ezt még tavaly decemberben Horváth Csaba (MSZP) volt főpolgármester-helyettes, a szocialisták főpolgármester-jelöltje jelentette ki. Horváth, aki idén május elsején „díjmentes BKV-val” kampányolt, Demszky Gábor főpolgármester és az akkori kormányfő, Bajnai Gordon mellett, aláírója volt tavaly decemberben annak a megállapodásnak, amelyben az utolsó MSZP-s kabinet 17,4 milliárd forintos segítséget ígért jórészt utódja számlájára. A több mint nyolcvanmilliárdos veszteséggel, húszmilliárdot meghaladó veszteséggel küszködő közlekedési társaság „megmentésének” feltételéül szabták, hogy folyamatosan emelni kell a tarifákat.
A Főpolgármesteri Hivatal közleményben üdvözölte, hogy „a kormány támogatja a BKV-t”, ugyanakkor szerintük csődhelyzet akkor lenne, ha a kormány nem tartaná be a szerződésben vállaltakat. A főváros szerint az előző kormány tízmilliárd forintot átutalt, az új viszont 7,4 milliárddal adós maradt. – A városvezetés felkéri a BKV menedzsmentjét, hogy a késedelmes szerződésteljesítés forgatókönyvét dolgozza ki, és terjessze az újonnan megalakuló közgyűlés elé – írták. Úgy tudjuk, a BKV ötmilliárdos hitelkiváltása két héttel az önkormányzati választás után lesz esedékes. György István (Fidesz) szerint az, hogy a BKV csődhelyzetbe került, kizárólag a jelenlegi városvezetés és a korábbi MSZP–SZDSZ-es többség bűne. A BKV sorsa jól mutatja, hogyan kezelték eddig a budapestiek pénzét és vagyonát. – Tarlós Istvánnak, a Fidesz–KDNP főpolgármester-jelöltjének csaknem egy éve kész programja van a BKV rendbetételére, és azt a kormánnyal együtt meg fogjuk valósítani – szögezte le György István. Kérdésünkre, hogy a metrókocsik ügyében nem készült előterjesztés a Fővárosi Közgyűlés mai ülésére, elmondta: a botrányos szerződésről már nincs is mit tárgyalni, annak felbontásáról hozott hatályos döntést Demszky Gábor szabotálta, Kocsis István, a BKV vezérigazgatója pedig nem tudta végrehajtani. A főpolgármester megszegte az önkormányzati törvényt, de nem tett eleget a gazdasági törvény előírásainak sem: a döntésről a mai napig nem értesítette írásban a BKV-t.
A Fidesz szerint a balliberális többségét rég elvesztett közgyűlés komoly döntéseket már nem hozhat. Úgy tudjuk, a fővárosi botrányos beruházások francia partnerei, a metrókocsikat kétéves késés után sem szállító Alstom, továbbá a csepeli szennyvíztisztító üzemeltetését hivatalosan csak augusztus 31-ig vállaló konzorcium is belenyugodott: csak október 3. után, az új városvezetéssel tárgyalhatnak a jövőről.

Újra féláron fagyizhat az ország!