Demszky hagyatéka: tovább drágul a négyes metró

Demszky Gábor múlt heti közgyűlési búcsúbeszédében nem csak a négyes metró építésének folytatására, sőt bővítésére hívta fel Budapest következő vezetőinek figyelmét. A Fővárosi Közgyűlés utolsó ülésére készített tájékoztató szerint egyre több a gond a hónapról hónapra drágább beruházással.

2010. 09. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén januárban már megközelítette a négyes metró beruházásának tervezett összköltsége a 540 milliárd forintot – derült ki a júniusban közöltekhez képest másfél milliárdos növekedést mutató főpolgármesteri tájékoztatóból. Kiderült: Demszky Gábor 2009 novemberétől kezdve hiába kezdeményezte a Bajnai-kormánynál, hogy döntsenek a jelentős csúszással készülő, jelenleg 370 milliárd forintot meghaladó költségű első, Etele tér és Baross tér közötti szakasz meghosszabbításáról, még csak szóba sem álltak vele. Az elképzelt második szakasz a Keleti pályaudvartól a Bosnyák térig vezetne, de még az EU-pályázat előkészítése sem áll sehol. Bár az országgyűlési választáson megbukott MSZP és az SZDSZ volt politikusai azt híresztelték: az Orbán-kormány leállítja a metróépítést, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium leszögezte: az ügyben már kizárólag a fővárosi önkormányzat új vezetőivel fognak tárgyalni.
Időközben a beruházás egyik kulcselemévé vált a metrókocsik szállítására a francia Alstommal kötött szerződés sorsa. Ugyanis a cég kétéves késéssel sem tudott típusengedélyt szerezni a 2-es metró szerelvényeire. Ezek alapján készültek volna a kocsik a négyes metróra is, de a Fővárosi Közgyűlés júniusi döntése értelmében a meglévő és a leendő vonalra kötött megállapodásokat is fel kellett volna mondania a BKV-nak. A közlekedési cégnek azonban még a legutolsó napokban sem küldte meg Demszky Gábor a hivatalos alapítói nyilatkozatot, azaz a közgyűlési döntést. Úgy tudjuk, ezért akár fegyelmileg is felelősségre vonható lenne a főpolgármester. Információnk szerint a városvezetés átvételére legesélyesebb Fidesz–KDNP-nek az Alstom „megüzente”: októbertől hajlandók egyezkedni a 65 milliárdos, felerészt már kifizetett szerződés jövőjéről. Az utolsó metrójelentés azt is tartalmazza: vállalkozói késedelem miatt felfüggesztették a munkálatokat a Rákóczi téri és a Népszínház utcai megállónál, engedély híján egyelőre nem épülhet mélygarázs a Bocskai útnál, és a beruházásnak továbbra sincs független ellenőrző mérnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.