Idén januárban már megközelítette a négyes metró beruházásának tervezett összköltsége a 540 milliárd forintot – derült ki a júniusban közöltekhez képest másfél milliárdos növekedést mutató főpolgármesteri tájékoztatóból. Kiderült: Demszky Gábor 2009 novemberétől kezdve hiába kezdeményezte a Bajnai-kormánynál, hogy döntsenek a jelentős csúszással készülő, jelenleg 370 milliárd forintot meghaladó költségű első, Etele tér és Baross tér közötti szakasz meghosszabbításáról, még csak szóba sem álltak vele. Az elképzelt második szakasz a Keleti pályaudvartól a Bosnyák térig vezetne, de még az EU-pályázat előkészítése sem áll sehol. Bár az országgyűlési választáson megbukott MSZP és az SZDSZ volt politikusai azt híresztelték: az Orbán-kormány leállítja a metróépítést, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium leszögezte: az ügyben már kizárólag a fővárosi önkormányzat új vezetőivel fognak tárgyalni.
Időközben a beruházás egyik kulcselemévé vált a metrókocsik szállítására a francia Alstommal kötött szerződés sorsa. Ugyanis a cég kétéves késéssel sem tudott típusengedélyt szerezni a 2-es metró szerelvényeire. Ezek alapján készültek volna a kocsik a négyes metróra is, de a Fővárosi Közgyűlés júniusi döntése értelmében a meglévő és a leendő vonalra kötött megállapodásokat is fel kellett volna mondania a BKV-nak. A közlekedési cégnek azonban még a legutolsó napokban sem küldte meg Demszky Gábor a hivatalos alapítói nyilatkozatot, azaz a közgyűlési döntést. Úgy tudjuk, ezért akár fegyelmileg is felelősségre vonható lenne a főpolgármester. Információnk szerint a városvezetés átvételére legesélyesebb Fidesz–KDNP-nek az Alstom „megüzente”: októbertől hajlandók egyezkedni a 65 milliárdos, felerészt már kifizetett szerződés jövőjéről. Az utolsó metrójelentés azt is tartalmazza: vállalkozói késedelem miatt felfüggesztették a munkálatokat a Rákóczi téri és a Népszínház utcai megállónál, engedély híján egyelőre nem épülhet mélygarázs a Bocskai útnál, és a beruházásnak továbbra sincs független ellenőrző mérnöke.

Ellopták a németek aranyát?