A táblagépek népszerűsége, valamint a rossz gazdasági kilátások igencsak lerontották a személyi számítógépek (PC) piacának harmadik negyedévét. A Gartner elemző és piackutató társaság múlt héten publikált számai szerint mindössze 88,3 millió személyi számítógépet értékesítettek világszerte, ami a forgalom 7,6 százalékos növekedését jelenti. A vállalat korábban 12,7 százalékot is meghaladó növekedéssel számolt. Nagyságrendileg hasonló negyedéves számokat közölt az International Data Corp. (IDC) is, amely szerint 89,3 millió számítógép fogyott. A globális piackutató cég tízszázalékos növekedést mért, ami három százalékkal alacsonyabb a korábbi prognózisnál.
A piaci folyamatok hátterét illetően Mikako Kitagawa, a Gartner vezető elemzője kifejtette: a növekedés legfőbb gátját a lakossági szegmens gyengesége okozta az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában. A fogyasztói mobilszámítógép-vásárlások az elmúlt két évben nagyon erősek voltak, köszönhetően az olcsó laptopok és netbookok megjelenésének, ám ez most nagyon lelassult. A szakember szerint az iskolakezdési szezon gyenge forgalma nem annak köszönhető, hogy a diákok nem vettek új PC-ket, hanem hogy a vevők általában maradtak távol a boltoktól.
A billentyűzet nélküli, érintőképernyős készülékek sikerének tulajdonítja a hagyományos technológia piacvesztését Bob O’Donnell, az IDC alelnöke is, aki szerint a fejlesztésben úttörő Apple iPad-ja is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a cég mára az Egyesült Államokban a harmadik legnagyobb gyártó a HP és a Dell után. (A Gartner szerint az Apple-t az Acer is megelőzi.) A kutatócégek szerint az iPadhoz hasonló táblagépek megjelenése mellett ugyanakkor a PC-piac visszaesését az amerikai és európai sivár gazdasági kilátások is előmozdították. Ezzel együtt figyelemre méltó adat, hogy az Ipadból az értékesítés első fél évében több mint nyolcmillió fogyott.
A társaságok adatai szerint a vizsgált időszakban nem változott a cégek globális ranglistája: a legtöbb PC-t a kaliforniai HP adta el, ám az erős vállalati szintű kereslet ellenére részesedése 18,9 százalékról 17,5 százalékra csökkent. A negyedév vesztese az Acer; a tajvani cég a krízis dacára is növelte részesedését, most azonban 1,7 százalékos visszaesést könyvelhet el. Az Acer ezzel együtt stabilan őrzi második helyét 13 százalékos részesedéssel. A harmadik helyezett Dell eközben dinamikusan növekedett, 9,2 százalékkal tudta növelni eladásait. A texasi gyártó piaci részesedése 12 százalék volt a harmadik negyedévben. A legnagyobb éves bővülést a Lenovo érte el, a vállalat több mint harminc százalékkal több gépet adott el, mint egy évvel korábban, és a részesedése ezzel meghaladta a tíz százalékot. Az ötödik legnagyobb gyártó az ASUS lett 5,4, a hatodik pedig a Toshiba 5,2 százalékos részesedéssel.
Orbán Viktor: Strasbourgi csörte. Harmadik menet - videó