A táblagépeké lehet a jövő

<p>Az iPad és az ahhoz hasonló érintőképernyős táblagépek óriási népszerűségét a harmadik negyedévben a PC-piac is megérezte, a várakozásoknál jóval kisebb forgalmat bonyolítottak a legnagyobb gyártók. A Gartner és az International Data Corp. felmérése emellett a lakosság borús gazdasági várakozásait is a visszaesés hátterében sejti.</p>

Bodacz Péter
2010. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A táblagépek népszerűsége, valamint a rossz gazdasági kilátások igencsak lerontották a személyi számítógépek (PC) piacának harmadik negyedévét. A Gartner elemző és piackutató társaság múlt héten publikált számai szerint mindössze 88,3 millió személyi számítógépet értékesítettek világszerte, ami a forgalom 7,6 százalékos növekedését jelenti. A vállalat korábban 12,7 százalékot is meghaladó növekedéssel számolt. Nagyságrendileg hasonló negyedéves számokat közölt az International Data Corp. (IDC) is, amely szerint 89,3 millió számítógép fogyott. A globális piackutató cég tízszázalékos növekedést mért, ami három százalékkal alacsonyabb a korábbi prognózisnál.
A piaci folyamatok hátterét illetően Mikako Kitagawa, a Gartner vezető elemzője kifejtette: a növekedés legfőbb gátját a lakossági szegmens gyengesége okozta az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában. A fogyasztói mobilszámítógép-vásárlások az elmúlt két évben nagyon erősek voltak, köszönhetően az olcsó laptopok és netbookok megjelenésének, ám ez most nagyon lelassult. A szakember szerint az iskolakezdési szezon gyenge forgalma nem annak köszönhető, hogy a diákok nem vettek új PC-ket, hanem hogy a vevők általában maradtak távol a boltoktól.
A billentyűzet nélküli, érintőképernyős készülékek sikerének tulajdonítja a hagyományos technológia piacvesztését Bob O’Donnell, az IDC alelnöke is, aki szerint a fejlesztésben úttörő Apple iPad-ja is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a cég mára az Egyesült Államokban a harmadik legnagyobb gyártó a HP és a Dell után. (A Gartner szerint az Apple-t az Acer is megelőzi.) A kutatócégek szerint az iPadhoz hasonló táblagépek megjelenése mellett ugyanakkor a PC-piac visszaesését az amerikai és európai sivár gazdasági kilátások is előmozdították. Ezzel együtt figyelemre méltó adat, hogy az Ipadból az értékesítés első fél évében több mint nyolcmillió fogyott.
A társaságok adatai szerint a vizsgált időszakban nem változott a cégek globális ranglistája: a legtöbb PC-t a kaliforniai HP adta el, ám az erős vállalati szintű kereslet ellenére részesedése 18,9 százalékról 17,5 százalékra csökkent. A negyedév vesztese az Acer; a tajvani cég a krízis dacára is növelte részesedését, most azonban 1,7 százalékos visszaesést könyvelhet el. Az Acer ezzel együtt stabilan őrzi második helyét 13 százalékos részesedéssel. A harmadik helyezett Dell eközben dinamikusan növekedett, 9,2 százalékkal tudta növelni eladásait. A texasi gyártó piaci részesedése 12 százalék volt a harmadik negyedévben. A legnagyobb éves bővülést a Lenovo érte el, a vállalat több mint harminc százalékkal több gépet adott el, mint egy évvel korábban, és a részesedése ezzel meghaladta a tíz százalékot. Az ötödik legnagyobb gyártó az ASUS lett 5,4, a hatodik pedig a Toshiba 5,2 százalékos részesedéssel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.