Két héttel az Aragón Nagydíj után Spanyolországból Japánba hurcolkodott át a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye, ahol szerda hajnalban errefelé „megszokott” kisebb földrengés ugrasztotta ki az ágyukból a versenyzőket, csütörtökön napközben pedig kiadós zápor verte a pályát Motegiben. Tegnapra már felszáradt az aszfalt, ám a MotoGP első szabadedzésén mégis megtörtént a baj, és Dani Pedrosa bukása tulajdonképpen el is döntötte a vb-cím sorsát az elitkategóriában. A világbajnokságon 228 ponttal második spanyol versenyzőt hordágyon vitték le a pályáról, egyenesen a mobil klinikára, ahol megállapították, hogy három helyen is eltört a kulcscsontja. Nemcsak a japán, hanem a Maláj és vélhetőleg Ausztrál Nagydíjat is ki kell hagynia, ha nem történik csoda, csak Estorilban és a zárófutamon, Valenciában indulhat. Mindez azt jelenti, hogy 284 ponttal rendelkező honfitársa, Jorge Lorenzo gyakorlatilag megnyerte a sorozatot, s a 250 kcm-ben korábban begyűjtött két vb-címe után a király kategóriában először koronázzák meg. Az ausztrál Casey Stonernek 155, a címvédő, de sérülése miatt négy versenyt kihagyni kényszerült olasz Valentino Rossinak 140 pontja van, s mivel a futamgyőzelem 25 pontot ér, ők már elméletileg sem rúghatnak labdába.
A Moto2-es kategóriában sem nagyon érdemes egy másik spanyol, Toni Elías ellen fogadni, aki eddig 224 pontot szorgoskodott össze. Mögötte honfitársa, Julián Simón 148, az olasz Andrea Iannone 144, a svájci Thomas Lüthi 130, az olasz Simone Corsi 108, Talmácsi Gábor pedig 95 ponttal következik. Az Aragón Nagydíjon harmadikként zárt, és a géposztályban először dobogós honfitársunk két hete lapunknak azt nyilatkozta, hogy a vb negyedik helyét veszi célba; s Motegiben közepesen kezdett. Az első szabadedzésen negyvenegy pilóta között a kilencedik időt motorozta, a most leggyorsabb Simóntól kevesebb mint egy másodperccel maradt el. Speed Up-os csapattársa, a két hete futamgyőztes Iannone viszont csak 27. lett, ő két másodpercet kapott a spanyoltól.
– Az aragóni beállításokkal kezdtünk, de ezek erre a pályára nem használhatók, amint Andrea helyezése is mutatja. Nekem is kínkeservesen sikerült megszereznem a kilencedik pozíciót. A motor hátulján nem volt tapadás, így szombatra mindenképpen változtatnunk kell. Tavalyhoz képest egyébként lényegesen roszszabb az aszfalt minősége, több az útegyenetlenség, sok a javítás, foltozás, amit megérzünk motorozás közben; de ígérem, mindent beleadok – mondta el Talmácsi Gábor, akinek a szerződése a szezon végén lejár a Speed Upnál, s bár a menedzsmentje más csapatokkal is tárgyal, nem kizárt a folytatás sem.

Tseber Roland úgy aggódik a magyarokért, hogy nem tartotta fontosnak a magyar állampolgárságát