Hamis akciók, eltüntetett árak a boltokban

Lukács Barbara
2010. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két fő csoportba sorolhatók a kereskedelmi láncokkal kapcsolatos panaszok a szakhatóságok tapasztalatai szerint. A legtöbb szabálytalanságot az árak feltüntetésénél mutatta ki a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. A legjellemzőbb szabálysértés – a vizsgált esetek 71 százalékánál – nem más, mint az árcímke teljes hiánya. Az akciós árak vizsgálatakor az átvilágított boltok 14 százalékánál derültek ki jogsértések. A legtöbb kifogás – 56 százalékos arányban – az élelmiszerekre jellemző.
Zenisek Andreának, a Gazdasági Versenyhivatal kommunikációs csoportvezetőjének tájékoztatása szerint a múlt év vizsgálatai a kereskedelemben két fő problémát mutattak ki. Az egyik szintén az árkedvezményekkel kapcsolatos tájékoztatás hiánya, illetve az is előfordul, hogy az akciós termékek már akkor elfogynak, amikor odaérnek a vásárlók. Legtöbbször azért, mert eleve kevés leértékelt terméket helyeznek ki az üzletek. Eljárás abban az esetben indítható, ha az akciósan meghirdetett áru egyáltalán nem áll rendelkezésre, vagy irreálisan alacsony mennyiségben érhető el az akció elején, ezen belül is kiemelten az első három napban. Nem számít hibának ugyanakkor, ha már az akció végső időpontja előtt elfogy az adott termék. A hamis akciózás mellett jogsértésnek számít az is, ha az akciós címkéken áthúzva feltüntetett „eredeti” árat korábban egyáltalán nem, esetleg csak átmeneti jelleggel, illetve nem feltétlenül az akció előtt alkalmazta a kereskedő. Az áruk minősége is sok esetben kifogásolható. A Fogyasztok.hu internetes magazin fórumában leginkább a húspultokkal kapcsolatosak a bejegyzett esetek. A vásárlók tapasztalatai szerint előfordul, hogy romlott árut raknak ki, és letakarják a szavatossági dátumot. Máskor a romlandó termékeket átcímkézik, átcsomagolják, a felvágottakat áttörölgetik, hogy frissnek tűnjenek. Aggasztó az is, hogy több terméken, főleg a leárazottakon nincs feltüntetve pontosan az összetevők listája. Ez főleg a nagy áruházláncok saját márkás termékeinél jellemző.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.