Még ötször, tízszer annyi veszélyes ipari hulladék lehet az ajkai timföldgyár tározójában, mint amennyi múlt hétfőn elszabadult – mondta tegnap Veszprémben Pintér Sándor belügyminiszter. A tárcavezető ugyanakkor elmondta, elkészültek azok a védművek, amelyek képesek megvédeni a településeket, ha esetleg mégis átszakadna az iszaplerakó nagyon rossz állapotban lévő északi fala. A többlépcsős gátrendszer fő eleme 670 méter hosszú, az alapjainál 20 méter széles és egy méterrel magasabb, mint amekkora a múlt hétfői áradat szintje volt. Arról is beszélt, hogy a mai nap folyamán hullámtörő köveket is elhelyeznek az esetleges kiömlés vonalában, így annak pusztító hatását tovább lehet csökkenteni; ennek nyomán az áradat már a védőgátakat is jelentős sebességvesztéssel érné el. Egy újabb szennyezés ráadásul szinte biztosan kisebb mértékű lenne, mint amekkora a tíz nappal ezelőtti volt, hiszen a tározóban maradt zagy már kevésbé folyékony.
Hozzátette: a szennyeződés vegyi összetétele kapcsán a Magyar Tudományos Akadémia, valamint a térségben tevékenykedő, öt főből álló uniós szakértői csoport, illetve egy svájci kutató méréseit veszik alapul.
A jogi-igazságügyi vizsgálatokról szólva a belügyminiszter elmondta: elkészült a nyomozási terv, de ennek részleteiről nem kívánt beszámolni. Bakondi György, a kormány által felkért, a Mal Zrt. felügyeletét végző katasztrófabiztos mindehhez hozzátette, profi szakemberek dolgoznak a cég teljes átvilágításán. Azt is kijelentette, hogy ma vagy holnap újraindulhat a termelés, ugyanis a gyár működésének további felfüggesztése – különböző technológiai és piaci okok miatt – milliárdos károkat is okozhatna. (A cég kormányzati felügyeletét lehetővé tévő, hétfőn elfogadott jogszabály szerint ebben az esetben az államnak kellene viselnie a kártalanítás költségeit – a szerk.) A biztos arról is beszámolt, hogy egy, már elkészült, de még üres tározó használatbavételével kezdődhet újra a termelés. Ennek a tározónak, a 10/A jelűnek megtörtént a hatósági bevizsgálása és engedélyezése. A vállalat mindenre kiterjedő átvizsgálása a jövő hét elejére befejeződhet, a kormánybiztosnak ekkor lesznek megalapozott válaszai a cég korábbi működését érintő kérdésekre. Bakondi hozzátette, szakértői „rátelepedtek a vállalat informatikai rendszerére”. Pintér Sándor lapunk kérdésére elmondta: még folyik annak vizsgálata, hogy a katasztrófa bekövetkezte és az állami zár alá vétel között eltelt egy hét alatt a cégvezetés eltüntethetett-e bármilyen, a vizsgálatok szempontjából fontos dokumentumot, illetve az esetleges kártérítés fedezetéül szolgáló vagyontárgyat.
A kormány tagjai Orbán Viktor kormányfő vezetésével tegnap a helyszínen tartottak terepszemlét, amelynek során nemcsak a kárt okozó üzemet, hanem a károsult térséget is megtekintették. A kabinet tagjai ezek után Devecser és Kolontár vezetőivel találkoztak. Toldi Tamás devecseri polgármester a tanácskozás után elmondta: az értekezleten beszélt arról, hogy az iszaplavina helyi károsultjainak 90-95 százaléka új házba szeretne költözni. A kármentesítésben részt vevő egyik teherautó-sofőr ehhez kapcsolódóan arról számolt be: az általa bejárt környéken látott olyan házat, amely egyik nap még teljesen tiszta volt, később pedig már össze volt locsolva sárral. Az ilyen jellegű visszaélési kísérletekre reagálva Toldi elmondta: fölösleges hasonlóval próbálkozni, mert a kárfelmérés során mindenképpen fény derül a csalásra.
Soron kívül és térítésmentesen juthatnak új okmányokhoz azok, akiknek megsemmisült a személyi igazolványa, lakcímkártyája és jogosítványa – jelentette be tegnap a kormányszóvivő. Ennek érdekében Ajkán három okmányirodai munkatárs fogadja az érintetteket. Nagy Anna azt is elmondta: a kormány ingyenes jogi segítséget nyújt azoknak, akiknek kártérítési igényük van a Mal Zrt.-vel szemben.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség