Mentőautók végveszélyben

Minimálisra csökkenhet jövőre a tartalék mentőautók száma, ha nem sikerül pluszforrást találni új gépkocsik azonnali beszerzésére. Utoljára hét évvel ezelőtt írtak ki közbeszerzést mentőautó vásárlására Magyarországon.

2010. 10. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Január elején 247 gépkocsi éri el a tízéves életkort, köztük olyanok is vannak, amelyek 600-800 ezer kilométert futottak. A jogszabály szerint az autókat tízéves kor után már nem lehet mentésre használni, ezért ezeket kivonják a forgalomból, és eladják. Közel 2,5 éve húzódik, s most már talán a kiírás előtt áll egy európai uniós pályázat, amely tartalmaz gépjárműbeszerzést is, ennek átfutását azonban az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) nem tudja megvárni. Ráadásul azzal a pályázattal körülbelül 230 autót lehetne beszerezni, ami nem lenne elegendő. További 150 új járműre lenne szükség, szinte azonnal.
Mártai István, az OMSZ nemrég kinevezett főigazgatója lapunknak elmondta: olyan volumenű a járműpark elöregedése, hogy nincs idő megvárni az uniós pénzt, erre a célra hamarabb kell forrást találni. A 150 új jármű körülbelül 2,5 milliárd forintba kerülne. Mártai István úgy nyilatkozott: mindent megtesz annak érdekében, hogy a pénzt megszerezze. Ha ugyanis a 150 gépkocsi cseréje nem történik meg, akkor a tartalék gépjárműpark száma minimálisra csökkenhet. Márpedig a tartalékjármű-tartási kötelezettséget jogszabály írja elő az OMSZ-nak. A problémát jelezték a Nemzeti Erőforrás Minisztériumnak is. A főigazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a mentőszolgálat gépjárműparkja általánosan elöregedett, így az autók javítása költségesebb. Az OMSZ javaslatot tett arra is, hogy az autók „selejtezését” ne csak a gépkocsik életkorához, hanem a megtett kilométerekhez is kössék. Mártai István leszögezte továbbá: szakítani kellene azzal a korábbi gyakorlattal, hogy időszakonként egyszerre vásárolunk nagyobb számú mentőautót, mert így a „kiöregedés” is egyszerre történik, ami a pótlást nehézkesebbé teszi.
Ha sikerül pluszforrást találni a beszerzésre, akkor is hónapokba telik, mire az új autók megérkeznek. Ha viszont meg kellene várni az uniós pályázatot, akkor 2011. végénél hamarabb nem érkezhetnek meg a gépkocsik.
Utoljára hét évvel ezelőtt írtak ki közbeszerzést mentőautó vásárlására Magyarországon, az utolsó „tétel” 2008 elején érkezett meg.
Tegnap a parlamentben is felvetődött ez a kérdés. Puskás Tivadar KDNP-s képviselő úgy fogalmazott: a közbeszerzés azonnali megindítására van szükség, mert az OMSZ működőképességének fenntartása létkérdés. Hiába vetette fel a problémát többször is az előző kormány idején, egyetlen lépés sem történt a megoldás érdekében – tette hozzá.
Szócska Miklós egészségügyi államtitkár úgy fogalmazott: már dolgoznak azon az előterjesztésen, amely a prioritások átrendezésével még az idén megpróbálja orvosolni a problémát. – Ez az egyik legfontosabb megoldásra váró ügy – szögezte le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.