Összeér a svájci alagút

Stefan Lázár
2010. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Svájc világcsúcsnak számító teljesítménnyel, egy 57 kilométeres alagút kialakításával bővíti az európai vonat-összeköttetést. A Gotthard-masszívum alatt épülő, úgynevezett bázisalagút építői ma ünnepelhetnek: 17 éves munka után ugyanis összetalálkoznak az északról és délről indított furatok. Ezzel döntő fázisához érkezik a világ leghosszabb föld alatti építményének megvalósítása. A német– svájci Erstfeldből és az olasz nyelvű Bodióból induló munkálatok imponáló pontossággal zajlottak, az alagút két részének összetalálkozásánál a csatornák eltérése legfeljebb 14 milliméter lesz. Nem csoda, hogy a büszke helvétek az Észak- és Dél-Európa közötti vasútforgalom legjelentősebb projektjét a Szuezi-csatorna létrejöttéhez hasonlítják, és az évszázad építményének tartják. Az ünnepélyes áttörésben a Sisi becenevű, 3000 tonnás acélmonstrum játssza a főszerepet, amely óriás fúrójával legyőzte a hegy ellenállását. A munkálatok megkezdése óta 25 millió tonnányi törmeléket távolítottak el. Ha ezt vasúti kocsikra raknák, akkor a szerelvény hoszsza 6350 kilométer, a Zürich és New York közti távolság lenne.
A 2015-re elkészülő bázisalagúton naponta kétszáz vonat haladhat át, és ezzel megduplázódna az eddigi teherforgalom-kapacitás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.