Gyanúsan olcsó tej

Irreálisan alacsony áron értékesítik az áruházláncok az import- tejet, amiért felvetődik a tiltott beszerzési ár alatti értékesítés – állítja a Tej Terméktanács. A jelek szerint egymás kárára használják ki a régió termelőit a multik.

Dénes Zoltán
2010. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptember közepén tett bejelentést a Tej Terméktanács a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalnál (MgSzH) arról, hogy a Tesco és az Auchan áruházak feltételezésük szerint beszerzési ár alatt értékesítik a tartós másfél százalékos import dobozos tejet. Bakos Erzsébet, a terméktanács szakmai koordinátora lapunknak elmondta: azért feltételezték, hogy beszerzési ár alatt értékesítik ezeket a termékeket, mert rendkívül olcsón árulták, olyannyira, hogy az mindenféle piaci realitásnak ellentmondott. Az egyik áruházban az említett tej literjét 119 forintért, a másikban 125 forintért kínálták eladásra. Közben a magyar tej körülbelül száz forinttal drágábban található meg a boltok polcain, úgy, hogy a hazai termelői ár az egyik legalacsonyabb az Európai Unióban. Az idén májusban az uniós 79,64 forintos átlagárhoz képest a hazai tej ára literenként 67,23 forint volt.
A végtermék esetében, ha csak a doboz 20 forintos árát számoljuk bele, akkor a tej minimumára durván 100 forint kellene, hogy legyen, vagyis áfával együtt 118 forint. És ekkor még nem szállították egy métert sem, márpedig a multinacionális áruházakban 120 forint körül kínált termékek jellemzően német, lengyel, cseh és szlovák tejek. Ezen országokban ráadásul az uniós országok átlagánál magasabb áron értékesítik a nyers tejet. Éppen ezért matematikai képtelenségnek tűnik bebizonyítani azt, hogy az áruházláncok 120-125 forintnál alacsonyabb áron jutottak hozzá az importált dobozos tejekhez – véli a terméktanács.
Az is érdekes következtetésre vezethet, ha megnézzük, hogy a hazai termékeket miért is árulják 50-60 százalékkal drágábban ugyanezek a multinacionális cégek. Rátekintve a régiós piacokra ugyanis nem nehéz arra a feltételezésre jutni, hogy az áruházláncok egymás ellen játsszák ki az egyes országokat, hiszen nem ritka, hogy például a szlovák boltokban éppen a magyar tejet lehet olcsóbban megkapni. Feltételezhető tehát, hogy ez az áruházláncok üzletpolitikája, amivel a realitásokat messze alulmúló árakat tudnak kiküzdeni maguknak.
Reagálásában a Tesco kifejtette, hogy a vizsgálat lezártáig az üggyel kapcsolatban nem kívánnak állást foglalni, de a beszerzési ár alatti értékesítés vádját elutasítják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.