A több médiumban megjelent hírrel ellentétben nem ajánlott fel kompenzációt az uszályhajót működtető társaság a júliusi philadelphiai hajóbalesetben elhunyt diákok családjainak – mondta lapunknak Peter Ronai, a hozzátartozókat képviselő New York-i ügyvéd. Éppen ellenkezőleg, egy régi, az 1800-as évekből származó törvényre hivatkozva indítványozta a cég, hogy 1,6 millió dollárban (307 millió forintban) korlátozzák az általuk fizetendő kártérítést – fejtette ki, hangsúlyozva, hogy ezt az összeget nem fogják elfogadni.
Emlékezetes, július 7-én szenvedett balesetet az a Delaware folyón úszó kirándulóhajó, amelyen többek közt az egyik mosonmagyaróvári középiskola volt és jelenlegi diákjai utaztak. Tíz perccel azután, hogy vízibuszuk kiért a folyóra, a jármű motorja lángra kapott és leállt. Bár a kapitány figyelmeztető jelzéseket adott le a fedélzeti rádión, ezeket nem észlelte a folyón közlekedő 76 méteres uszályos hajó, és a két jármű ütközött. A balesetben két magyar diák, egy 16 éves lány és egy 20 éves fiú életét vesztette.
A magyar áldozatok hozzátartozói beperelték a kétéltű járművet működtető turisztikai társaságot, az uszályt működtető cégeket, valamint Philadelphia önkormányzatát. A vízibusz kapitánya szintén jogi lépéseket tett az uszályt üzemeltető társasággal szemben.
A Limited Liability Act, amelyre az uszályt üzemeltető cég hivatkozik, 1851-ből való, és kimondja, hogy ha egy hajó balesetet okoz, a tulajdonosnak a katasztrófáért viselt pénzügyi felelőssége nem haladhatja meg a jármű baleset utáni értékének összegét – fejtette ki az ügyvéd. – Eleve vannak kételyeink arra vonatkozóan, hogy a delaware-i balesetben érintett uszály jelenlegi értéke mindössze 1,6 millió dollár, azt azonban semmiképp nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy van rajta egy százmillió dolláros biztosítás is – hangsúlyozta. – Így ezt a korlátot mindenképpen érvényteleníteni szeretnénk, és ha kell – tette hozzá –, megváltoztatni magát a törvényt. Peter Ronai szerint előbb-utóbb a kongresszus elé kerülhet ügyük.
Amennyiben sikerrel járunk, az nemcsak a delaware-i balesetben érintett családok számára lenne siker, hanem olyan nagy kaliberű ügyeket is érintene, mint az olajfúró platform tulajdonosának, a Transoceannak az anyagi felelőssége a Mexikói-öbölben történt környezeti katasztrófáért – fejtette ki.
Magyar Péter megpróbálta eltitkolni, hogy öccse részesült a Diákhitel Központ kifizetéseiből