Jogtörténetet írhat a delaware-i baleset

Törvényt akarnak módosítani azok az ügyvédek, akik az egyesült államokbeli Delaware folyón hajóbalesetben életüket vesztett magyar diákok hozzátartozóit képviselik. Peter Ronai szerint ha sikerül megváltoztatni a több száz éves jogszabályt, az a Mexikói-öbölben történt olajkatasztrófa felelőseire is hatással lenne.

Győr Ágnes
2010. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A több médiumban megjelent hírrel ellentétben nem ajánlott fel kompenzációt az uszályhajót működtető társaság a júliusi philadelphiai hajóbalesetben elhunyt diákok családjainak – mondta lapunknak Peter Ronai, a hozzátartozókat képviselő New York-i ügyvéd. Éppen ellenkezőleg, egy régi, az 1800-as évekből származó törvényre hivatkozva indítványozta a cég, hogy 1,6 millió dollárban (307 millió forintban) korlátozzák az általuk fizetendő kártérítést – fejtette ki, hangsúlyozva, hogy ezt az összeget nem fogják elfogadni.
Emlékezetes, július 7-én szenvedett balesetet az a Delaware folyón úszó kirándulóhajó, amelyen többek közt az egyik mosonmagyaróvári középiskola volt és jelenlegi diákjai utaztak. Tíz perccel azután, hogy vízibuszuk kiért a folyóra, a jármű motorja lángra kapott és leállt. Bár a kapitány figyelmeztető jelzéseket adott le a fedélzeti rádión, ezeket nem észlelte a folyón közlekedő 76 méteres uszályos hajó, és a két jármű ütközött. A balesetben két magyar diák, egy 16 éves lány és egy 20 éves fiú életét vesztette.
A magyar áldozatok hozzátartozói beperelték a kétéltű járművet működtető turisztikai társaságot, az uszályt működtető cégeket, valamint Philadelphia önkormányzatát. A vízibusz kapitánya szintén jogi lépéseket tett az uszályt üzemeltető társasággal szemben.
A Limited Liability Act, amelyre az uszályt üzemeltető cég hivatkozik, 1851-ből való, és kimondja, hogy ha egy hajó balesetet okoz, a tulajdonosnak a katasztrófáért viselt pénzügyi felelőssége nem haladhatja meg a jármű baleset utáni értékének összegét – fejtette ki az ügyvéd. – Eleve vannak kételyeink arra vonatkozóan, hogy a delaware-i balesetben érintett uszály jelenlegi értéke mindössze 1,6 millió dollár, azt azonban semmiképp nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy van rajta egy százmillió dolláros biztosítás is – hangsúlyozta. – Így ezt a korlátot mindenképpen érvényteleníteni szeretnénk, és ha kell – tette hozzá –, megváltoztatni magát a törvényt. Peter Ronai szerint előbb-utóbb a kongresszus elé kerülhet ügyük.
Amennyiben sikerrel járunk, az nemcsak a delaware-i balesetben érintett családok számára lenne siker, hanem olyan nagy kaliberű ügyeket is érintene, mint az olajfúró platform tulajdonosának, a Transoceannak az anyagi felelőssége a Mexikói-öbölben történt környezeti katasztrófáért – fejtette ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.