Küszöbön az árháború

Akár ötmilliárd forintos bevételkieséssel is számolhat a magyar állam, amennyiben drasztikusan csökken a dohánytermékek fogyasztói ára. A British American Tabacco megerősítette azon lapértesüléseket, hogy 60–80 forinttal csökkenti két kulcsmárkájának árát. A cég a piaci folyamatokkal indokolta a lépést, és vélhetően más gyártók is követik a példát.

Bodacz Péter
2010. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BAT British American Tabacco Magyarország Kft. vállalati kapcsolati vezetője, Mikola Gergely megerősítette lapunknak azon sajtóértesüléseket, hogy a cég két legnépszerűbb termékének fogyasztói árát november másodikától jelentősen, 20, illetve 80 forinttal mérsékelte. Amint kifutnak a drágább adójegyes termékek, ezt a fogyasztók is érzékelni fogják. Mint azt Mikola kifejtette, az ármérséklés hátterében a lakosság jövedelmi helyzetének romlása és ezzel összefüggésben a fogyasztási szokások változása áll, ami az olcsóbb cigaretta, illetve az alacsonyabb jövedéki adóval terhelt fogyasztási dohány iránti megnövekedett keresletben ölt testet. Míg egy szál cigaretta körülbelül huszonhét forintba kerül, addig a saját kezűleg sodort füstölnivaló – töméstől függően – tíz-tizenkét forint körül van, a megtakarítás tehát tetemes. – Reagálnunk kell a piaci folyamatokra, ennek megfelelően a legnagyobb hazai márkánk árát az alsó árfekvésbe pozicionáljuk, hogy versenyképes legyen a sodródohánytermékekkel. Az a célunk, hogy hosszú távon is stabil piaci pozíciót biztosítsunk a legnagyobb hazai dohánymárkának, amelynek részeként tiszteletben tartjuk a kormány szándékait, és amely e termék magasabb jövedékiadó-tartalma miatt középtávon az állam számára is kedvezőbb – fogalmazott Mikola. A cigarettafogyasztás a dohánypiac kétharmadát, míg a fogyasztási dohány a fennmaradó harmadot fedi le; az előbbi forgalmából származó jövedéki adó a háromszázmilliárdos összbevétel kilencven százalékát teszi ki az idei évben.
A Napi Gazdaság hétfői lapszámában szellőztette meg az árcsökkentést, amely árháborúhoz vezethet, mivel minden valószínűség szerint a Philip Morris Magyarország Kft. is felveszi a kesztyűt piaca megóvása érdekében. Ez pedig azt jelenti, hogy a közepes árfekvésű termékek mellett az olcsóbb kategória, de akár a prémium márkák is a jelenleginél kedvezőbb áron kerülnek a boltokba. Ha a BAT döntése az egész piacra kiterjedő árcsökkenést eredményez, annak komoly hatása lehet az adóbevételekre is: a jelenleg aláírás előtt álló szabályozástervezet mintegy tízmilliárd forintos pluszbevétellel számol, a várható fejlemények miatt azonban jó, ha plusz négy-öt milliárddal lehet számolni, azaz az összes jövedékiadó-bevétel a cigaretta után 305 milliárd forint körül alakulhat jövőre. A várható folyamatokat illetően kerestük a rivális Philip Morrist és a Nemzetgazdasági Minisztériumot is, ám lapzártánkig nem kaptunk tájékoztatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.