Talmácsi: beállítások mellett elállítások

Talmácsi Gábor vasárnap a tizedik helyen zárt a gyorsaságimotoros-vb valenciai szezonzáró futamán, a Moto2 kategóriában. A 125 kcm-es géposztály három évvel ezelőtti világbajnoka a pontversenyben a hatodik helyen végzett. Ahogy mondani szokás, volt jobb, de a nagy kérdés az: lesz-e még jobb? Talmácsi jövője ugyanis bizonytalan, és azzal az eshetőséggel is számolni kell, hogy jövőre csapat nélkül marad.

2010. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valencia és Világbajnokság
125 kcm: 1. Bradley Smith (brit, Aprilia) 40:25.648 perc, 2. Espargaró (spanyol, Derbi) 2.786 mp hátrány, 3. Terol (spanyol, Aprilia) 3.149 mp h., … 17. Sebestyén Péter (Aprilia) 1:38.939 p h. A vb-pontversenyben: 1. Marc Márquez (spanyol, Derbi) 310 pont, 2. Terol 296, 3. Espargaró 281.
Moto2: 1. Karel Abraham (cseh) 43:49.499 p, 2. Iannone (olasz) 0.522 mp h., 3. Simón (spanyol) 0.583 mp h., … 10. Talmácsi Gábor 22.912 mp h. A vb-pontversenyben: 1. Toni Elías (spanyol) 271, 2. Simón 201, 3. Iannone 199, … 6. Talmácsi Gábor 109.
MotoGP: 1. Jorge Lorenzo (spanyol, Yamaha) 46:44.622 p, 2. Stoner (ausztrál, Ducati) 4.576 mp. h., 3. Rossi (olasz, Yamaha) 8.998 mp. h. A vb-pontversenyben: 1. Lorenzo 383, Pedrosa (spanyol, Honda) 245, 3. Rossi 233.


Amikor Talmácsi Gábor a gyötrelmes tavalyi esztendő – belekóstolás a 250 kcm-be, szakítás a Balatonring csapattal, majd silány technikával vesszőfutás a MotoGP-ben – után az idén beszállt az újonnan létrehozott Moto2-es géposztályba, ismét a bizonytalanságba csöppent bele. Az egységesen 600 köbcentis Honda motorokkal felszerelt gépekkel versenyző mezőnyben persze senki sem tudta, hogy mire számítson. „Új kihívás előtt állok, amit már alig várok, és minden erőmmel azon vagyok, hogy a legjobbak között legyek” – fogalmazott a szezon előtt Talmácsi. Menedzsere és harcostársa, Stefano Favaro a Fimmco Speed Up csapatával ütött nyélbe szerződést, és ez mindenesetre jó „rajtpozíciót” jelentett. A vb-sorozatban honfitársunk két kilencedik hellyel kezdett, a Francia Nagydíjon már ötödik volt, a nagy kitörésre azonban hiába vártunk, a dobogós pozíció nem akart összejönni. S ennek csakhamar súlyos következménye lett. A Mol a vártnál szerényebb eredményekre hivatkozva hét futam után szakított a versenyzővel, aki az ötéves együttműködés lezárásaként a legfőbb támogatóját veszítette el.
A sors fintora, hogy a bejelentéssel gyakorlatilag egy időben Talmácsi második lett a Német Nagydíj első szabadedzésén, majd a sachsenringi futamon hatodikként zárt. Brnóban úgyszintén, ezután Indianapolisból nyolcadik, Misanóból hetedik helyezéssel jelezte, hogy tartja a helyét az üldözőbolyban. Szeptember 19-én pedig közel két év, egészen pontosan a 2008. október 19-i Maláj Nagydíj megnyerése után (akkor még a 125 kcm-ben szerepelve) újra a pódiumra szólították, az Aragón Nagydíjon a hetedik helyről rajtolva harmadikként intették le. „Nagyon boldog vagyok, hogy az idén először dobogóra állhattam, és ha rajtam múlik, le sem szállok róla a hátralévő öt versenyen! Jól működött a motorom, a hosszú és kemény munkának, amit a szezon kezdete óta végeztünk, végre meglett az eredménye. Nem adtuk fel, és a szerelőim is megtalálták a megfelelő a beállításokat, amelyek jó alapot szolgáltatnak majd a későbbiekben is. Ezen az úton kell továbbmennünk” – mondta akkor a vb-pontversenyben a hatodik helyre előrelépő Talmácsi.
Hihettük, hogy végre tényleg minden csavar a helyére került a gépezetben, ám ehelyett a szezon messze legrosszabb sorozata következett: Japánban 21. hely, Malajziában kiesés, Ausztráliában 18. hely, három versenyen nulla pont. A csapatnak fogalma sem volt, de másnak sem, hogy mi történt, a beállításokból miért lettek „elállítások”. Ám azt, hogy a technikai sportágakban tényleg minden megtörténhet, a folytatás igazolta: Európába visszatérve, Estorilban Talmácsi megszerezte az első pole-pozícióját a Moto2-ben. Ez még úgy is bravúros teljesítmény volt, hogy az egyes rajtkockát a szabadedzések legjobbjaként érdemelte ki, mert az időmérőt a heves esőzések miatt nem tudták megrendezni. A futamon aztán Talmácsinak a nyolcadik hely jutott. A tegnapi szezonzárón, Valenciában tizedik lett, a vb-pontversenyt pedig a hatodik helyen zárta. Ám ezzel együtt azt is rögzíteni kell, hogy a 125 kcm-ben 2008-ban világbajnok francia Mike Di Meglio csak 20. lett, s maradva a korábbi nagy ellenfeleknél, a spanyol Hector Faubel a 26., az olasz Mattia Pasini – aki a 250 kcm-ben kilenc GP-n állt dobogón – a 28., a cseh Lukas Pesek a 34. helyen végzett a mezőnyben. De az is beszédes adat, hogy negyvenen szereztek vb-pontot. Így semmiképpen sem állíthatjuk, hogy Talmácsi „megégett” a Moto2-ben; más kérdés, hogy három éve a világbajnoki címmel ő maga tette magasra a mércét.
„Sok minden összejött ebben az évben, de úgy gondolom, hogy hatodiknak lenni egy ilyen kiélezett kategóriában semmiképp sem lebecsülendő. A tárgyalások továbbra is folynak arról, hogy 2011-ben hol folytatom. Meglátjuk, mit hoz a jövő” – nyilatkozta az idényzáró után Talma. S hogy mit látunk meg a jövőben, egyelőre találgatni sem érdemes. Legfeljebb azt vehetjük biztosra, hogy Talmácsi nem marad a Speed Up istállónál, amely 500 ezer eurót kérne a folytatásért, és a jelen gazdasági helyzetben hozzávetőleg a többi élcsapatnál is ennyi a tarifa. Stefano Favaro elmondása szerint ezt az összeget képtelenek előteremteni. (A Mol korábban a csapatot is támogatta, de amikor szakított Talmácsival, ezt a csapot is elzárta.) A korábbi világbajnok gyenge alakulathoz nem akar igazolni, s múlt héten azt az eshetőséget sem zárta ki, hogy 2011-ben nem vesz részt a világbajnokságon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.