Utasszállítók katasztrófája

Hatvannyolc emberrel a fedélzetén lezuhant és kigyulladt Kubában egy utasszállító repülőgép. Senki nem élte túl a balesetet, az áldozatok között nincs magyar állampolgár. Egyelőre nem tudni, mi okozta a szerencsétlenséget. Pakisztánban tegnap felszállás után egy utasszállító kisgép zuhant le, ott huszonegyen vesztették életüket.

MN-összeállítás
2010. 11. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szomorú mérleg. Az idén eddig világszerte hét súlyos légi szerencsétlenség történt. A legtöbb áldozatot az Air India Express Dubajból érkező Boeing 737-800 típusú gépének tragédiája követelte. Az utasszállító a dél-indiai Mangalorban túlfutott a leszállópályán, és egy erdő fáinak ütközve lángba borult. A balesetben 158 ember halt meg. Kubából nem jelentettek ilyen eseteket, Pakisztánban legutóbb júliusban történt súlyos légi katasztrófa. A helyi Airblue légitársaság repülőgépe Iszlámábád közelében zuhant le, a fedélzeten tartózkodó 152 ember meghalt.


Baleset ért egy helyi járatú utasszállító repülőgépet Kubában. A Santiago de Cuba városából hatvanegy utassal és hétfős személyzettel a fedélzetén Havannába tartó ATR 72-212 típusú gép helyi idő szerint csütörtökön délután vészjelzéseket adott le, majd megszakadt vele a rádió-összeköttetés. A gép az ország középső részén található Sancti Spíritus tartományban, Guasimal kisváros közelében lezuhant, a kigyulladt roncsok között a mentőalakulatok nem találtak túlélőket – jelentette a BBC. Az áldozatok közül 40 kubai és 28 külföldi állampolgár: kilenc argentin, hét mexikói, három holland, két német, két osztrák és egy-egy francia, olasz, spanyol, venezuelai, illetve japán. Az esetről tegnap számolt be a kubai sajtó.
Egyelőre nem tudni, mi okozta a szerencsétlenséget. A hatóságok különbizottságot hoztak létre a történtek feltárására – tudta meg a távirati iroda. A gép rossz időjárási körülmények között szállt fel Santiago de Cubában, már közeledett a Tomas névre keresztelt trópusi vihar. A Tomas tegnap haladt el Kuba keleti és Haiti nyugati partja között. Kubai médiajelentések szerint a vihar elvonulásáig nem közlekedtek a Santiago de Cubából induló, illetve oda tartó vonatok és légi járatok.
A hatóságok közlése szerint a szerencsétlenül járt gép a kubai állam tulajdonában lévő regionális szolgáltató, az AeroCaribbean légtársaság egyik utasszállítója volt. Az ATR 72-212 olasz–francia gyártmányú, turbópropelleres, meglehetősen régi gyártású repülőgép, amely csakis belföldi járatokon közlekedik Kubában.
Tegnap Pakisztánban huszonegy emberrel a fedélzetén, röviddel a felszállás után lezuhant egy utasszállító kisrepülő Karacsi városának nemzetközi repülőtere közelében. A szerencsétlenséget műszaki hiba okozta, nincsenek túlélők. A pakisztáni hatóságok közlése szerint a Beechcraft 1900 típusú gépet az olaszországi székhelyű ENI olajvállalat bérelte, alkalmazottai éppen egy olajmezőhöz tartottak Szindh tartományba. Az utasszállítón 17 utas, két pilóta, egy mérnök és egy biztonsági őr tartózkodott. Az áldozatok állampolgárságáról egyelőre nem tudni közelebbit, állítólag legalább egy külföldi volt köztük, de a többség pakisztáni. A kisrepülő pilótája közvetlenül a felszállás után közölte az irányítótoronynyal, hogy a két motor közül az egyik felmondta a szolgálatot. A műszaki hiba miatt felszólították a pilótát, hogy térjen vissza a repülőtérre, ahonnan felszállt, de a gép fordulás közben lezuhant. A jármű a földbe csapódás után darabokra tört. és kigyulladt, az áldozatok a felismerhetetlenségig öszszeégtek.

Keresik az okokat. Anyagfáradás vagy motortervezési hiba okozhatta a Qantas Airbus A380-as típusú gépe hajtóművének meghibásodását, ami miatt az utasszállító kényszerleszállást hajtott végre csütörtökön a szingapúri repülőtéren – közölte tegnap Alan Joyce, az ausztrál légitársaság vezetője. Joyce elmondta azt is, hogy a kényszerleszállást végrehajtó gép futóművének gumiabroncsai közül néhány felrobbant a landoláskor. Közölte, nem gondolják, hogy karbantartási hanyagság vezetett volna a négy hajtómű közül az egyiknek a leállásához. Mint arról beszámoltunk, a Qantas a majdnem katasztrófával végződött kényszerleszállást követően repülési tilalmat rendelt el mind a hat A380-asára. A Singapore Airlines is műszaki ellenőrzést végzett az ilyen típusú gépein, és mivel a szakemberek nem találtak rendellenességet, engedélyezték a gépek újbóli üzemeltetését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.