Fohász a szépen terített asztalnál

Rúgom a havat lefelé a Kissvábhegyen, interjúra indulok. Az ünnep apropóján látszólag profán dologról, az asztalról fogunk beszélgetni, s míg a Pasaréti útig érek, képek villannak fel. Veszekedő családokról, a magány kalodájába zárt elváltakról, csalódottakról. Képek az ünnepi együttlét idilljéről. A választ keresem magamban arra, hogy mi is az ünnep. Rohály Gábor aztán ajtót nyit, hogy a segítségemre siessen: a legegyszerűbb megközelítésben ünnep az, amikor az emberek mást csinálnak, mint egyébként. S hogy csinálják? Együtt.

Muray Gábor
2011. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Adventi este megtisztelő karácsonyi vendégségben a magyar borértés apostolánál. Ülünk a szalonban, jár a falióra, „mereng a pohár víz, hallgat a naptár” – mondhatnám Radnótival. Rohály Gábor tölt, és a hárslevelű felett megpróbáljuk megfejteni, mitől szép a karácsonyi asztal szertartástana.
– Nem mindegy, hogy a karácsony csak közeleg, vagy készülünk is rá – kezd bele a köztársasági érdemrend lovagkeresztjével frissen kitüntetett, az idén hetvenöt éves nemzetközi borakadémikus, nekünk, Borkollégium-tanítványoknak „csak” tanár úr –, s bár ott a karácsonyfa, ne feledkezzünk meg róla, hogy az ünnep csúcsa maga az asztal. Akár a családi, akár a baráti, akár a vendéglői. S ugyan lehet magányosan ünnepelni, gondoljunk csak a karthauzi szerzetesre, aki a cellájában a megtestesülést és a csodákat egyedül éli meg, polgári értelemben az ünnep mégis együttlét. Éppen az összejövetel a lényege. Összejönni pedig úgy érdemes, ha az ember a másiknak örülni képes. Tegnap, amikor olvastam az egyik pasaréti gyülekezet pásztorlevelét, azt találtam benne: örömtelen korban élünk. Hú, mondtam magamban, itt a hittel valami baj van. Az evangélium jelentése örömhír, az ünnepnek pedig az öröm az apropója. Nem fogadhatjuk el, hogy örömtelen korban élünk – mondja Rohály tanár úr, s egyetértünk: minél nagyobb örömmel tud egy társadalom ünnepelni, annál jobban bizonyítja érettségét.
– Idejövet azon a közhelyen rágódtam – vetem közbe –, hogy nem túl jól állunk: a karácsony leginkább stresszforrás. Miközben vágyunk az együttlétre, félünk is tőle. A legszentebb ünnepeinket tesszük tönkre kapkodással, idegeskedéssel, bántással – mondjuk ki: egymás terhére vagyunk. Miért?
– Közhelyre közhellyel válaszolok – mosolyog –, az ünnep lényege nem az ajándékozás, hanem az odafigyelés. Persze ezen az agyoncsépelt klisén rögtön túl is lépek. Attól különleges a karácsony, hogy az asztalnál végre egymáshoz szólunk, egymásnak mesélünk. Amikor bűn volt ünnepelni, s amikor folyton azt hallgattuk, hogy az ünnep éppen „klerikális gyökerei” miatt szégyellni való, az emberek persze hogy összehúzták magukat. Ezek az évtizedek ugyan sokat rontottak az ünnepek meghittségén, mégse féljünk: annak idején nem hittem el, hogy például a Szovjetunióba a vallás vissza tud térni – mondja –, s mi történt Oroszországban a rendszerváltoztatás után? Az emberek pillanatok alatt birtokba vették a templomokat, és folytatták a régi vallásgyakorlást. A hit nagyon mély és nagyon erős – ezért is vagyok én optimista – emeli koccintásra a poharát Rohály Gábor. – Ha csak egy kicsit figyelünk egymásra, a szeretet a kivagyiság helyett könnyen előtérbe kerülhet karácsonykor. Ahogy nem az ajándék értéke, éppúgy nem a drágább alapanyagból készült étel és a minél cifrább fogás a fontos. Csak az, hogy legyenek olyan ételek az asztalon, amelyeket év közben ritkán eszünk, s amelyek az ünnepkörhöz kapcsolódóan a családban szokásosak.
A százas izzó és a dal melege
– Nálunk a halhoz a harmincas évek végén, negyvenes évek elején a családi asztal felett becsavarták azt a százas izzót, amely egy külön helyen volt eldugva egész évben a porcelánok között, mert a karácsonyi hal ekkora fényt érdemelt – meséli. – Fényárban az asztal egészen más. Ilyen apróságok is jelenthetik a karácsonyt, egy likőrös-, egy süteményes porcelánkészlet, egy dédanyai abrosz, egy textilszalvéta, egy kis csengő… A külsőségek emelik a karácsonyi asztal rangját, a bensőségességét pedig az ima, a fohász, a profán óhaj („adjad, Uram, hogy jólessék, a te neved dicsértessék), s amit máskor ülve mondunk, most hangozzék el állva.
A bornak ott a helye
az ünnepi asztalon
A kiválasztott percet mondókák vagy dalok jelzik. A dal melegséget sugároz, akárcsak a figyelmes kérdés, amelyet gyakran elfelejtünk év közben: édesanyám, hol is vetted a halat, hogyan készítetted el, sikerült-e úgy fűszerezni, úgy sütni, ahogy szeretted volna… Egészen jelentéktelennek tűnő gesztusokkal lehet megkülönböztetetté tenni a karácsonyi vacsorát.
Előkerül egy szekszárdi vörös, átülünk a konyhába. Rohály Gábor éppen könyvet ír Bor és teológia munkacímmel, amit azért is említek, mert kevés ember tudja nála hitelesebben mondani: a bornak ott a helye az ünnepi asztalon, s ha lehet, egy korty erejéig mindenki vegyen részt benne. Hiszen milyen egyszerű ez is: a koccintásnak nem az a lényege, hogy megcsendüljön a pohár, hanem hogy az asztalnál ülők egymás tekintetét keressék. A pohárcsendüléshez jó szó is jár: „még egy karácsonyt veled”, „legyünk együtt jövő karácsonykor is”. Nincsenek szabályok, de fontos, hogy mindenkinek a kedvenc íze jelenjen meg mind a pohárban, mind a tányéron.
– A karácsonyi fehérbornak mindenképpen kedvesnek és barátságosnak kell lennie. Hívogatónak, fogyasztásra csábítónak, Animiert zum Trinken, lelkesítsen az ivásra – mondja az osztrákokat idézve Rohály Gábor. A magyar fajták közül a hárslevelűt tartja karácsonyi bornak, mert a csengettyűs-csillogó hangulathoz ezek a szelíd-szolid savak illenek. Ilyen még a leányka és a királyleányka is. A kékszőlő-fajták kapcsán inkább borvidékeket említ. – Bármennyire mondogatom is, hogy Eger az álmaim netovábbja, bizony első helyen szekszárdi vörösborokat képzelek el a karácsonyi asztalon, aztán egrieket, és – nehogy a villányiak megsértődjenek – harmadikként övék a dicsőség. Ha fajtákat kell említeni, ideillik egy jól sikerült kadarka, kékoportó és merlot.
Az ünneplést persze egy tokaji aszúval lehet igazán megkoronázni, ahogy Rohály tanár úr szokta mondani: magyar ember a Himnusz után tokaji aszúval kíván boldog új évet. Ugyanígy a karácsonyi asztalról sem hiányozhat a desszertbor, legyen az tokaji, balatoni, soproni kései szüret.
Feltöltekezni az örömhírrel
Otthon sült libamáj kerül az asztalra, Rohály tanár úr hatputtonyos, 2000-es aszút bont. Minden cseppje öröm. – Hogy az asztal és a bor szertartástana a kultúra része-e, nem muszáj tudomásul venni. Az ünneplés tulajdonképpen önmagunk megbecsülése is. A nap, amikor megtisztelem szeretteimet és önmagamat. Amikor megértem az örömhírt, és feltöltekezem vele. Ennek akár szimbóluma is lehet a fohász, az ünnepélyes evés, a figyelmes koccintás, a jó szó, a jelenlét profán csodája.
Kint fehér a budai utca. Arra gondolok, olyan jó lenne szemlesütés és zavarodottság nélkül megfogni egymás kezét az asztalnál. Örülni annak, hogy van kinek a szemébe nézni, van kinek szépen teríteni, bort tölteni. S leginkább átérezni: akire vártunk, megérkezett, egyszerre fekszik a jászolban, s ül velünk az asztalfőnél. Ünnepekkor, s ha odafigyelünk: mindennap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.