Az új esztendő küszöbén ismeretlen hajtóanyaggal bővítik kínálatukat a német benzinkutak. A megszokott „normál” és „szuper” mellett „E10” megjelölés fogadja a gépkocsi-tulajdonosokat. Az E betű a benzin tíz százalékra emelt etanoltartalmára utal, amely öt százalékkal magasabb, mint amit a keverékben eddig előírtak. A kőolajipar biobenzinről beszél, amely csökkenti a kocsik szén-dioxid-kibocsátását, és a környezetvédelmet szolgálja. Ugyanakkor figyelmeztetnek arra is, hogy az új üzemanyagot nem minden autótípusnál lehet használni, mert azok motorja károsodhat, ami nagy költséggel járhat. A német autóklubok felmérése szerint a szövetségi köztársaságban futó kocsik kilencven százaléka gond nélkül tankolhat E10-et, közel négymillió gépkocsi esetében viszont fennáll a motorkárosodás veszélye. A nagy gyárak – Audi, Opel, Ford, VW, BMW – közölték: csak az 1990 után forgalomba került gépkocsik használhatják az új hajtóanyagot. A Mercedes-cég arra figyelmeztet, hogy az 1985 előtt gyártott – katalizátor nélküli, porlasztóval működő – típusok számára az E10 nem megfelelő. Az etanol megtámadhatja a műanyagból készült vezetékeket és tömítéseket is. Szakértők azt tanácsolják a gépkocsi-tulajdonosoknak, hogy kétes esetekben mindig kérjék ki a gyártói képviseletek véleményét. Ne csak az befolyásolja az autósokat, hogy az E10 ára elmarad az eddigi benzináraktól, amelyeket az olajtársaságok igyekeznek majd megemelni, hogy a biobenzin használatára ösztönözzenek.
A berlini kormány döntése szerint az új hajtóanyagnak január 1-jétől minden német töltőállomásnál meg kellene jelennie. Erre azonban legfeljebb csak az első negyedév végére kerül majd sor. A finomítóüzemek átállítása és az új benzinfajta raktározási feltételeinek a megteremtése több időt vett igénybe, mint arra előzőleg számítottak.
Magyar Péterről és a limonádéról kérdezte az Origo Karácsony Gergelyt - videó