Úton a Sydney–Hobart hajói

Elindult tegnap az ausztráliai Sydney–Hobart vitorlásverseny mezőnye. Az idei, hatvanhatodik viadalra nyolcvanhét hajó nevezett, a csapatoknak a Bass-szorosnál öt–tíz méteres hullámokkal és óránként 55–75 kilométeres széllel kell megküzdeniük.

2011. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elrajtolt a világ egyik legkeményebbnek tartott vitorlásversenye, a Sydney–Hobart mezőnye. Az ausztrál nagyvárosból 87 hajó indult útnak helyi idő szerint tegnap 13 órakor – jelentette az AFP. Az Új-Dél-Wales és Tasmánia közötti 630 tengeri mérföldes (1167 kilométeres) szakaszon főként új-zélandi, ausztrál, brit, orosz, francia és olasz hajók versenyeznek. Az idei, hatvanhatodik viadal egyik esélyesének a hazai Wild Oats-t tartják, amely a papírformának megfelelően azonnal az élre tört, megelőzve a szintén szupermaxi Investec Loyalt és a Wild Thinget. Utóbbi balszerencsésen indult, miután még Sydney kikötőjében ütközött egy újságírókat szállító hajóval, és az orrán megsérült.
Ismert, a 33 méteres Wild Oats XI. sorozatban elért négy siker után tavaly alulmaradt az Alfa Romeóval szemben, 2005-ben azonban csúcsot állított fel, amikor egy nap, 18 óra, 40 perc és 10 másodperc alatt ért Tasmániába. Mivel a 2009-es győztes az idén nem indult, a szakemberek a Wild Oats legnagyobb ellenfeleként az Investec Loyalt emlegetik. Mások szerint azonban elképzelhető, hogy a mostani viharos szél a kisebb hajóknak kedvez.
A nehéz időjárási viszonyok miatt embert próbáló és gyakran drámai pillanatokkal tarkított versenyen az idén várhatóan elmarad a rekorddöntés. Az ausztrál meteorológiai szolgálat előrejelzése szerint ugyanis a Bass-szorosnál helyenként 30–40 csomós (55–75 kilométeres) széllel és öt–tíz méter magas, az ellentétes irányú áramlatok miatt nehéz és meredek hullámokkal kell számolniuk a hajósoknak. Mindez óvatosságra inti a versenyzőket, hiszen 1998-ban, a mostaninál zordabb körülmények között, hat társuk – Bruce Guy, Phil Skeggs, Michael Bannister, Jim Lawer, John Dean és Glyn Charles – vesztette az életét, és öt hajó odalett. Akkor 115 egység indult, az óránként 160 kilométeres szél és a tízméteres hullámok miatt a mezőny egyharmadának fel kellett adnia a versenyt, a mentésben még az ausztrál haditengerészet is részt vett. Hat éve az ideihez hasonló volt az időjárás, s a 116 hajóból álló mezőny fele nem ért a célba. A 12 évvel ezelőtti tragikus verseny óta szigorították a szabályokat, így az elmúlt időszakban nem fordult elő jelentősebb baleset.
Ian Burns, a Wild Oats kormányosa a Le Parisiennek elmondta, most az a feladatuk, hogy megóvják a hajót a Bass-szoros óriási hullámaiban. Szerinte ezúttal nem az újabb rekord a legfontosabb, hanem a biztonság. Bármilyen nehézségekkel is kell számolniuk, a megméretés nem korfüggő, ezt jelzi az is, hogy az egyik hajó fedélzetén versenyez a 71 éves Robert Knox-Johnston is, aki 1969-ben elsőként kerülte meg egyedül és megszakítás nélkül a földet. A brit férfinak ez az első Sydney–Hobart-viadala.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.