Elrajtolt a világ egyik legkeményebbnek tartott vitorlásversenye, a Sydney–Hobart mezőnye. Az ausztrál nagyvárosból 87 hajó indult útnak helyi idő szerint tegnap 13 órakor – jelentette az AFP. Az Új-Dél-Wales és Tasmánia közötti 630 tengeri mérföldes (1167 kilométeres) szakaszon főként új-zélandi, ausztrál, brit, orosz, francia és olasz hajók versenyeznek. Az idei, hatvanhatodik viadal egyik esélyesének a hazai Wild Oats-t tartják, amely a papírformának megfelelően azonnal az élre tört, megelőzve a szintén szupermaxi Investec Loyalt és a Wild Thinget. Utóbbi balszerencsésen indult, miután még Sydney kikötőjében ütközött egy újságírókat szállító hajóval, és az orrán megsérült.
Ismert, a 33 méteres Wild Oats XI. sorozatban elért négy siker után tavaly alulmaradt az Alfa Romeóval szemben, 2005-ben azonban csúcsot állított fel, amikor egy nap, 18 óra, 40 perc és 10 másodperc alatt ért Tasmániába. Mivel a 2009-es győztes az idén nem indult, a szakemberek a Wild Oats legnagyobb ellenfeleként az Investec Loyalt emlegetik. Mások szerint azonban elképzelhető, hogy a mostani viharos szél a kisebb hajóknak kedvez.
A nehéz időjárási viszonyok miatt embert próbáló és gyakran drámai pillanatokkal tarkított versenyen az idén várhatóan elmarad a rekorddöntés. Az ausztrál meteorológiai szolgálat előrejelzése szerint ugyanis a Bass-szorosnál helyenként 30–40 csomós (55–75 kilométeres) széllel és öt–tíz méter magas, az ellentétes irányú áramlatok miatt nehéz és meredek hullámokkal kell számolniuk a hajósoknak. Mindez óvatosságra inti a versenyzőket, hiszen 1998-ban, a mostaninál zordabb körülmények között, hat társuk – Bruce Guy, Phil Skeggs, Michael Bannister, Jim Lawer, John Dean és Glyn Charles – vesztette az életét, és öt hajó odalett. Akkor 115 egység indult, az óránként 160 kilométeres szél és a tízméteres hullámok miatt a mezőny egyharmadának fel kellett adnia a versenyt, a mentésben még az ausztrál haditengerészet is részt vett. Hat éve az ideihez hasonló volt az időjárás, s a 116 hajóból álló mezőny fele nem ért a célba. A 12 évvel ezelőtti tragikus verseny óta szigorították a szabályokat, így az elmúlt időszakban nem fordult elő jelentősebb baleset.
Ian Burns, a Wild Oats kormányosa a Le Parisiennek elmondta, most az a feladatuk, hogy megóvják a hajót a Bass-szoros óriási hullámaiban. Szerinte ezúttal nem az újabb rekord a legfontosabb, hanem a biztonság. Bármilyen nehézségekkel is kell számolniuk, a megméretés nem korfüggő, ezt jelzi az is, hogy az egyik hajó fedélzetén versenyez a 71 éves Robert Knox-Johnston is, aki 1969-ben elsőként kerülte meg egyedül és megszakítás nélkül a földet. A brit férfinak ez az első Sydney–Hobart-viadala.
Sírás a víz alatt